9 perkara yang anda tidak tahu mengenai kucing pasir

Memberi nafas telinga, mata besar dan hidung kecil, mudah untuk menyalahkan kucing pasir untuk anak kucing yang menawan.

Tetapi itu akan menjadi satu kesalahan besar! Walaupun mereka berkongsi banyak ciri dengan kucing domestik, kucing pasir adalah liar kerana mereka datang, dan mereka adalah juara persekitaran padang pasir yang keras. Berikut adalah beberapa perkara yang anda mungkin tidak tahu mengenai spesies yang tidak dapat dilupakan ini.

Nama sains pasir adalah Felis margarita .

Dia mungkin kelihatan seperti kucing domestik, tetapi kucing pasir ini seperti liar ketika mereka datang. (Foto: Paul dan Cathy / Flickr)

Juga dikenali sebagai kucing pasir pasir, nama sains kucing ini tidak berasal dari minuman jam selamat yang terkenal tetapi dari pemimpin ekspedisi yang membawa kepada penemuan spesies pada tahun 1858, Jean Auguste Margueritte.

2. Kucing pasir adalah satu-satunya kucing yang hidup terutamanya di padang pasir.

Selain kehebatan hiking padang pasir, kucing pasir adalah pendaki yang pakar. (Foto: Mikael Damkier / Shutterstock)

Kucing pasir telah disesuaikan untuk hidup dalam keadaan panas, kering di padang pasir dari utara Afrika melalui Israel. Kaki berbulunya membantu ia berjalan di sepanjang lanskap, lanskap panas, dan telinga besar membantu untuk menyejukkan kucing ini.

3. Kucing pasir mungkin di antara kucing liar terkecil, tetapi mereka tidak dipotong untuk menjadi haiwan kesayangan.

Dia mungkin kelihatan seperti anak kucing yang suka bermain, tetapi Thor, penduduk Kebangsaan Kebangsaan Smithsonian, sebenarnya berusia 7 tahun! (Foto: Kebangsaan Zoo / Flickr di Smithsonian)

Berat badan pada £ 8 atau kurang, kucing liar kelihatan seperti kucing domestik, tetapi mereka pemangsa kecil yang sengit. Beberapa perkara menakutkan orang-orang kecil ini. Ular? Makan malam yang enak. Tiada air berdekatan? Tiada masalah. Di luar gelap? Masa memburu Perdana!

4. Kucing pasir bersendirian.

Makhluk-makhluk bersendirian ini tidak hidup dalam kumpulan seperti kucing liar yang lain. (Foto: Paul dan Cathy / Flickr)

Tidak seperti singa dengan kebanggaan mereka, kucing pasir menghabiskan sebahagian besar tahun ini dengan sendirinya. Mereka hanya berpasangan untuk pasangan dan biasanya tidak mempunyai lebih daripada lima anak kucing setiap sampah.

5. Mereka mewarna sama seperti kucing domestik - dan kulit seperti anjing.

Kucing pasir adalah felines kecil. (Foto: Marek Velechovsky / Shutterstock)

Walau bagaimanapun, apabila kucing pasir berkumpul, mereka mempunyai pelbagai panggilan. Mereka purr dan mew sama seperti kucing rumah, tetapi mereka juga meleleh seperti chihuahua.

6. Kucing pasir boleh berjalan secepat 25 mph.

Kucing pasir mempunyai kaki belakang yang membolehkan mereka berjalan dengan kelajuan yang luar biasa tinggi. (Foto: Tambako The Jaguar / Flickr)

Mereka adalah pemburu, selepas semua! Kaki mereka yang berkaki tebal dan badan-badan kecil yang rapi memastikan bahawa mereka boleh terbang melintasi pasir dengan mudah.

7. Kucing pasir hidup di dalam lubang.

Habitat kucing pasir di kebun binatang mempunyai banyak sudut dan celah untuk kegembiraan ini. (Foto: Kebangsaan Zoo / Flickr di Smithsonian)

Kucing ini adalah penggali utama. Banyak mamalia kecil yang diburu mereka juga burrowers, jadi mereka perlu dapat menggali mereka. Seperti tupai, kucing pasir juga akan mengebumikan makanan mereka untuk dimakan kemudian.

8. Kucing pasir diancam oleh perangkap dan degradasi habitat.

Jika anda ingin melihat kucing pasir secara langsung, anda mungkin perlu pergi ke zoo kerana habitat semulajadi makhluk menyusut. (Foto: Charles Barilleaux / Flickr)

IUCN menyenaraikan kucing pasir sebagai "hampir terancam." Di beberapa kawasan, mereka dianggap terancam. Mereka sering menjadi mangsa perangkap bagi pemangsa ternakan. Malangnya, ada yang ditangkap untuk menjual secara haram sebagai haiwan kesayangan.

9. Zoologists di seluruh dunia bekerja untuk membantu penduduk liar pulih.

Kucing pasir meredah dengan selesa di atas batu di Zoo Cincinnati dan Taman Botani. (Foto: David Ellis / Flickr)

Sebagai tambahan kepada undang-undang yang melarang memburu spesies ini, zoologists di seluruh dunia melakukan bahagian mereka untuk memastikan kucing pasir berkembang maju. Melalui program pembiakan seperti yang berbuah di Ramat Gan Safari di Tel Aviv, populasi kucing pasir perlahan-lahan pulih di seluruh dunia.

Sekiranya anda fikir orang dewasa lucu, tunggu sehingga anda melihat anak kucing! (GIF: Sekarang Ini Berita / Tumblr)

Sekarang itulah akhir yang bahagia.

Artikel Berkaitan