9 perkara yang anda tidak tahu tentang tongkat gula-gula

Rotan gula-gula adalah untuk Krismas apa jack-o'-lanterns untuk Halloween: simbol perayaan percutian. Tetapi sama ada anda menggunakan merawat yang lazat untuk menghiasi pokok anda atau mengancam enamel pada gigi anda, adakah anda benar-benar tahu bahawa banyak mengenai barisan ini, ramuan manis? Berikut adalah beberapa trivia gula-gula tebu untuk memperingati perayaan anda.

1. Sejarah suci

Sekiranya anda (atau anak anda) pernah ke sekolah Ahad, anda mungkin pernah mendengar kisah Kristian mengenai asal-usul tongkat permen. Terdapat pelbagai versi, dan Snopes mempunyai beberapa, tetapi kebanyakannya berkisar putih yang mewakili kesucian Yesus, kedudukan merah untuk darahnya, dan bentuk yang mewakili "J" monogramnya. Candies diberikan kepada anak-anak yang berkelakuan di gereja atau mungkin bermimpi oleh seorang candymaker Indiana sebagai ekspresi manis imannya.

Malangnya, penipu parti di Snopes mengatakan tidak ada bukti nyata untuk menyokong mana-mana kisah asal agama ini.

2. Mereka dulu lurus

Putih, gula keras gula-gula adalah gula-gula yang popular selama berabad-abad, menurut Hari ini Saya Ditemui Keluar. Tetapi bagaimana mereka bengkok pada akhir dan mendapatkan jalur mereka? Tidak banyak bukti dari sumber yang bereputasi untuk menyokong sebarang sejarah penting. Tetapi sekali lagi, agama menjadi bermain. Persatuan Pengikut Kebangsaan menyebut satu legenda yang berulang-ulang yang pada kira-kira 1670, seorang pemilih di Katedral Cologne di Jerman melepaskan tongkat gula kepada paduan suara anak-anaknya untuk memastikan mereka diduduki semasa upacara ketibaan yang panjang. Untuk menghidupkan kesucian sedikit ke dalam keadaan, (dan oleh itu imam-imam akan meluluskan permen di gereja) dia mempunyai permen yang membungkuk ke dalam bentuk penjahat gembala.

Seorang budak lelaki melihat tongkat gula-gula dalam kad ucapan ini, mungkin sejak awal tahun 1900-an. (Foto: Sunshine Pub. Co. Philadelphia / Wikipedia)

3. Menunjukkan jalur

Sekali lagi, tiada siapa yang benar-benar pasti ketika atau mengapa jalur merah klasik mula muncul dalam tongkat gula-gula. Kad Natal dari abad ke-19 menunjukkan tongkat gula-gula putih. Tetapi tongkat permen berwarna merah mulai muncul dalam kad cuti tepat sekitar pergantian abad ini, menyebut Hari Ini Saya Ditemukan.

Itulah masa Albany, Georgia, pembuat gula-gula Bob McCormack telah membuat gula-gula untuk keluarganya dan rakan-rakannya dan ramai yang menghargai dia kerana menambah jalur yang berwarna-warni.

Juga, kerana tongkat gula-gula telah digunakan selalunya untuk hiasan kerana mereka adalah untuk gula-gula, masuk akal bahawa seseorang akan berfikir untuk menambah sedikit warna.

4. Seorang imam membantu dengan automasi

Hanya apabila kita menafikan sifat keagamaan tongkat gula-gula, ternyata ada satu hubungan agama yang agak lemah. Pembuat gula-gula yang terkenal di atas, McCormack membuat jumlah tongkat gula-gula terhad pada awal tahun 1900-an. Tetapi kerana gula-gula perlu dibentuk dengan tangan dan mudah rosak, ia hanya dapat mencukupi untuk pasaran tempatan. Masukkan abang iparnya, seorang imam Katolik bernama Fr. Gregory Keller, yang mencipta mesin untuk mengautomasikan pengeluaran tongkat gula-gula. Tidak lama perniagaan berkembang pesat dan menjelang akhir tahun 1950-an, Bobs Candies menghasilkan 1.8 juta tong gula-gula setiap hari.

5. Bagaimana mereka dibuat

Rotan gula dibuat dari beberapa bahan mudah: gula, sirap jagung dan perasa. Adonan gula-gula ditenun dan diregangkan seperti taffy. Ia dilancarkan ke dalam kayu balak, jalur ditambah sebagai yang digulung dan dipintal beberapa lagi, secara beransur-ansur menjadi lebih kecil dan lebih kecil sehingga hanya tiga puluh satu inci. Kemudian tongkat dibungkus, bengkok (ya, bengkok setelah dibungkus) dan dibungkus.

Berikut adalah video keseluruhan proses di kilang Spangler:

6. Mengikut nombor

Setiap tahun kira-kira 1.2 bilion tongkat gula-gula dibuat, menurut Persatuan Pengasah Kebangsaan, tetapi nasib baik cuba mencari tongkat gula-gula pada bulan Mac. Kerana mereka adalah item bermusim, kira-kira 90 peratus daripada semua tongkat gula-gula dijual di antara Kesyukuran dan Krismas. Ironinya, Hari Tangkai Gula Kebangsaan diperhatikan di Amerika Syarikat pada 26 Disember.

7. Bukan hanya peppermint

Secara tradisinya, rasa untuk tongkat gula-gula telah menjadi peppermint, tetapi pengilang gula-gula telah bereksperimen dengan beberapa rasa yang menarik. Anda boleh menemui mereka dalam strawberi, coklat dan kayu manis, yang tidak kelihatan di luar sana. Tetapi tongkat gula-gula juga datang dalam acar, sriracha, bacon, kuah, wasabi dan rasa gila yang lain. (Jenis runtuhan semangat bercuti, bukan?)

8. Ringkasan pemakanan

Berita baik? Tiada lemak atau kolesterol dalam tongkat gula-gula. Berita buruk? Terdapat lebih kurang 60 kalori dan 14 gram gula. Itu bererti anda perlu berjalan selama 16 minit atau basikal selama 8 minit untuk membakar salah satu ramuan manis itu.

9. Memecahkan rekod

Menurut orang-orang di Guinness, tongkat permen terbesar di dunia adalah 51 kaki panjang. Ia dicipta oleh Geneva, Illinois, chef pastri, Alain Roby yang mengatakan ia membawanya kira-kira tiga minggu dan sekurang-kurangnya 900 paun gula untuk membuat gula-gula yang hebat, yang dibina dalam segmen yang masing-masing mempunyai panjang 4-8 kaki.

Berikut adalah video koki dengan tongkatnya:

Artikel Berkaitan