Adakah anda mencuci rambut dengan betul?

Berapa banyak yang anda fikir tentang membasuh rambut anda? Kemungkinan, anda melompat di bilik mandi, buang beberapa syampu, mungkin beberapa perapi, bilas dan sebut saja sehari.

Jika itu rutin anda, anda mungkin melakukan rambut dan kulit kepala anda dengan merosakkan.

Bergantung kepada jika anda bercakap dengan stylist atau ahli dermatologi anda, membaca artikel kecantikan atau menonton infomercial, anda mungkin menganggap anda mencuci rambut terlalu kerap atau tidak mencukupi. Terdapat kekeliruan tentang jenis produk yang hendak digunakan dan berapa banyak yang dikenakan. Dan bagaimana pula dengan pengeringannya? Adakah udara mengeringkan satu-satunya cara yang selamat untuk pergi tanpa merosakkan rambut anda?

"Terdapat banyak kekeliruan dan salah faham dan nasihat buruk, " kata kawasan Chicago, ahli dermatologi yang diperakui oleh papan Dr Shani Francis. "Setiap orang yang unik mempunyai keperluan sendiri tentang cara menjaga rambut mereka."

Berapa kerapkah anda membasuh?

Anda mungkin telah dibesarkan untuk membasuh rambut anda setiap hari, tetapi cuka harian mungkin tidak diperlukan. Ia bergantung kepada jenis rambut dan kulit kepala anda, kata American Academy of Dermatology.

  • Sekiranya rambut atau kulit kepala anda berminyak, anda mungkin perlu mencuci lebih kerap, mungkin setiap hari.
  • Rambut yang dirawat kimia dari pewarna atau proses lain mungkin kering, jadi mungkin lebih baik untuk mencuci kurang kerap.
  • Kulit kepala anda membuat minyak kurang apabila anda semakin tua, jadi anda mungkin perlu syampu kurang kerap.
  • Rambut keriting sering kering, jadi biasanya tidak perlu dibasuh setiap hari.

Salah satu cara untuk mengetahui jika anda mencuci cukup adalah memeriksa kepingan rambut anda. Mereka boleh menjadi tanda yang jelas bahawa anda tidak mencuci seberapa kerap yang anda perlukan. Dalam sebarang kes, Francis berkata tidak pergi lebih dari seminggu di antara pembasuhan.

"Walaupun untuk tekstur kinkiest, paling kerinting, kulit kepala masih perlu dibersihkan setiap minggu, " katanya.

Bagaimana untuk membasuh rambut anda

Berus rambut anda untuk mengeluarkan kusut sebelum anda basah dan mula mencuci. (Foto: sirtravelalot / Shutterstock)

Jangan hanya melompat di bilik mandi dan mula basuh. Proses ini mungkin mengambil masa yang lebih lama, tetapi anda harus berakhir dengan rambut yang lebih sihat.

Mulakan dengan kerja persediaan kecil. Ramai ahli stylists menyarankan pertama memberus gigi melalui rambut anda untuk keluar semua kusut. Jika anda berus atau menyikat rambut kemudian apabila ia basah, anda lebih cenderung mengalami kerosakan. Francis mengatakan kinkier dan rambut kerinting lebih baik diuruskan apabila basah, tetapi hanya dengan detakling jari bukan sikat atau berus.

Kemudian gunakan sedikit minyak kelapa hanya untuk rambut, mengelakkan kulit kepala sepenuhnya. Biarkan selama 15 minit atau lebih, jika anda mempunyai masa. (Secara idealnya, anda boleh meninggalkannya pada waktu malam, tetapi ingat untuk membalut rambut anda dengan tuala untuk melindungi sarung bantal anda.)

Basah rambut anda. Sapukan sedikit syampu, kira-kira saiz seperempat, kebanyakannya pada kulit kepala anda. Sebarang lebih daripada itu dan anda boleh mula merosakkan rambut anda. "Syampu menghilangkan semua kotoran dan minyak dari rambut anda, dan kemudian ia mula menghilangkan minyak dan lipid penting yang menghalang kekeringan dan pecahnya, " kata hairstylist Nathaniel Hawkins kepada Allure. Syampu yang khusus untuk kerinting, rambut yang dirawat warna atau kering biasanya adalah yang paling lembut.

Jangan menggosok kulit kepala dan rambut anda dengan kuat. Syampu kasar boleh merosakkan kutikula, dan menyebabkan kusut, keriting dan selendang. Sebaliknya, perlahan-lahan mengurut syampu ke kulit kepala anda dengan pad jari anda dan lancar mengendalikan syampu melalui rambut anda.

Bilas dengan teliti, dan kemudian mungkin keadaan, bergantung pada rambut anda. Rambut keriting, kering atau kimia dirawat hampir selalu memerlukan penyaman. Sebenarnya, anda mungkin mahu mencuba penyaman cuti untuk membantu mengunci kelembapan. Gunakan kondisioner hanya pada rambut dan bukan pada kulit kepala. Bagaimanapun, rambut halus tidak selalu baik dengan kondisioner, kata Francis. Satu helah yang dia cadangkan adalah spritzing pada beberapa cuka atau menambah sedikit untuk syampu anda. Cuka berasid dan membantu menutup kutikula dan mengunci kelembapan. (Satu-satunya kelemahan adalah anda mungkin bau sedikit seperti salad.)

Sekiranya anda tidak keluar dari kondisioner, bilas dan bilas lagi. Sekiranya anda menggilap rambut anda, putar suhu ke bawah. Air sejuk akan memastikan warna anda menjadi semakin cepat, menurut Allure.

Apabila tiba masanya untuk kering

Gunakan tuala microfiber atau T-shirt dan bukannya tuala lembut untuk mengeringkan rambut anda. (Foto: Pushish Images / Shutterstock)

Apabila anda keluar dari bilik mandi, jangan hanya ambil tuala yang paling dekat dan mula menggosok rambut anda.

"Banyak menggosok tuala adalah merosakkan dan rambut rapuh, " kata Francis, yang menyatakan bahawa penting untuk mengelakkan apa yang dia panggil "trauma geseran." "Rambut berada dalam keadaan yang lemah apabila basah. Semua yang kita lakukan untuk rambut kita akan menimbulkan tekanan atau beberapa jenis geseran."

Tuala yang tebal dan tebal boleh merasa baik pada kulit kita, tetapi mereka tidak bagus untuk rambut kita. Menggosok rambut dengan bersungguh-sungguh dengan salah satu daripada tuala itu boleh menarik rambut keluar atau menyebabkannya pecah atau pecah. Sebaliknya, gunakan tuala microfiber lembut atau bahkan baju T yang bersih. "Yang lebih lembut tuala, lebih baik, " kata Francis. Blot dan pegang rambut anda dan bukannya menggosoknya.

Atau dalam dunia yang ideal jika anda mempunyai masa, biarkan rambut rambut anda kering.

Tetapi jangan terasa buruk jika anda tidak dapat mencari masa atau teknik untuk mencuci rambut dengan betul "cara" setiap kali.

"Itulah sebabnya apabila anda pergi ke stylist rambut anda sentiasa terasa lebih baik dan kelihatan lebih baik, " kata Francis. "Kerana kebanyakan kita melakukan kesalahan!"

Artikel Berkaitan