Adakah ini revolusi perumahan untuk boomers penuaan?

Geriatrician Dr. Bill Thomas adalah seorang lelaki yang menarik yang mengubah idea bagaimana kita usia terbalik. Dia melawan apa yang dipanggil "kesinambungan penjagaan, " di mana kita bergerak dari apa yang Bob Tedeschi dari STAT memanggil "marah marah - dari hidup bebas, untuk membantu hidup, ke rumah penjagaan, ke unit memori, dan ke kubur." Dia mempromosikan sebaliknya apa yang dia panggil MESH: alat yang membantu orang Pindah, Makan, Tidur dan Sembuh.

Dia ada di sini, seorang doktor bercakap mengenai makanan dan kecergasan dan keselesaan. Saya telah memikirkannya sebagai arkitek, setelah melihat generasi ibu bapa saya menjadi tua dan mati, secara umumnya tidak senang dan di tempat yang salah untuk keperluan mereka pada masa itu. Sejak belajar tentang Thomas, saya telah meluangkan sedikit masa di laman web ChangingAging dan benar-benar seperti apa yang dia katakan.

Kemudian ada Minka, rumah kaki 330 kaki persegi yang baru saja dibina. Dia memberitahu STAT:

"Saya menghabiskan kerjaya saya untuk menukar industri rumah penjagaan, " katanya. "Tetapi saya telah menyedari ia tidak akan berubah, jadi sekarang apa yang perlu saya lakukan adalah menjadikannya orang yang tidak memerlukan rumah penjagaan di tempat pertama.

Ini seperti yang dijelaskan oleh Tedeschi dalam STAT, sebuah rumah yang kecil dan mesra tinggi yang berharga kira-kira $ 75K dan boleh "dikelompokkan seperti cendawan dalam kumpulan yang ketat atau tersimpan di harta pemilik rumah yang sedia ada supaya penjaga atau kanak-kanak boleh menduduki rumah yang lebih besar dan membantu apabila diperlukan."

Bahagian dalaman sebuah pondok MINKA. (Foto: MINKA melalui Facebook)

Tedeschi menggambarkan rumah tertentu ini (di atas) sebagai hangat, ringan dan lapang, dengan empat tingkap besar menghadap ke tasik di mana ia terletak berhampiran Oswego, New York. Ia mempunyai bilik mandi yang boleh diakses besar dan dapur IKEA dengan banyak laci, walaupun bukan reka bentuk yang sangat mudah diakses dalam model ini.

Thomas berkata ini bukan rumah kecil; "Rumah-rumah kecil sangat dahsyat untuk orang tua." Tiada hujah di sana! Dan dalam rancangan dan kawasan lantai 330 kaki persegi, ia bukan sebuah rumah kecil sama sekali, tetapi apartmen studio yang agak standard dalam kotak. Jadi aduan bahawa "peratusan yang sangat kecil orang akan tertarik dengan rumah kecil" adalah salah arah. Ini adalah sebesar hampir mana-mana apartmen rumah persaraan.

Kelompok komuniti

Ini adalah Greenwood Avenue Cottages. (Foto: Ross Chapin Architect)

Idea orang yang tinggal di rumah kecil "berkelompok seperti cendawan" juga telah terbukti sangat menarik, seperti yang ditunjukkan oleh Ross Chapin dengan "kawasan kejiranan" nya rumah-rumah kecil yang terletak di halaman hijau. Ia juga banyak dilakukan di United Kingdom.

Perbezaan di sini ialah Thomas juga menjual teknologi, bukan hanya cara hidup. "Masa depan hidup yang dioptimumkan untuk kebebasan adalah peralihan kepada perumahan yang sangat diedarkan, bersambung secara digital, dan perumahan kompak yang sentiasa diubah suai untuk memenuhi keperluan khusus rakyat yang tinggal di dalamnya." Di laman web Minka, mereka menerangkan bagaimana mereka "menggabungkan robotik dan sistem digital awan berasaskan awan untuk mencetak kediaman yang lebih baik, lebih murah, lebih cepat dan lebih mesra daripada kaedah pembinaan tradisional. Kami telah mempelajari bagaimana untuk melipat papan lapis ke dalam rasuk dan lajur yang kukuh yang merupakan tulang belakang daripada sistem modular, post-and-beam dan infill Minka Kediaman. "

Facit Homes menggunakan teknologi yang menghasilkan kaset papan lapis, 'menjadikan pemasangan tempat perhimpunan sebagai snap. (Foto: Lloyd Alter)

Sistem bangunan sebenarnya adalah versi yang lebih primitif tentang apa yang FACIT lakukan di UK, menggunakan router CNC untuk memotong papan lapis ke dalam apa yang FACIT memanggil "kaset" yang dipasang di tapak. Saya telah menulis bahawa fabrikasi digital akan merevolusikan seni bina dan mengagumi konsep banyak kali di laman web TreeHugger; ia bijak dan fleksibel, tetapi ia tidak terbukti lebih murah.

Melepaskan papak konkrit untuk rumah MINKA. (Foto: MINKA melalui Facebook)

Tetapi kaedah ini memberikan produk yang berkualiti tinggi. Berdasarkan ketebalan Styrofoam di dinding Minka, ini adalah bangunan yang terlindung dengan baik, dan berdasarkan prototaip di Facebook, dibina dengan baik.

Saya tidak dapat mengetahui jika papak konkrit dipanaskan atau tidak, tetapi tidak banyak penebat di sekeliling pinggirnya dan lantai mungkin sejuk pada musim sejuk. Tembok yang besar dari tingkap kaca berkembar Andersen mungkin bergetar apabila angin sejuk meniup tasik itu; Saya tidak pasti bahawa terma, rumah ini akan menjadi benar-benar selesa pada hari-hari yang paling sejuk, tetapi itu sebabnya saya suka piawaian Rumah Pasif, yang mungkin akan menyebabkan tingkap yang lebih sedikit dan lebih baik dan lebih banyak penebat di bawah kaki.

(Saya juga harus menyebutkan bahawa Styrofoam SM biru, yang mana yang anda lihat dalam gambar di atas, mungkin adalah penebat hijau yang paling sedikit yang anda boleh beli; ia diperbuat daripada bahan api fosil, penuh dengan retardan api toksik dan masih memerlukan gas rumah hijau sebagai ejen meniup. Ia tidak tergolong dalam bangunan hijau.)

Sistem fabrikasi digital seperti FACIT dan MINKA, dengan reka bentuk yang terus menerus ke mesin CNC, mempunyai janjikan yang nyata dalam menyampaikan perumahan yang cepat dan fleksibel, tetapi saya tidak yakin teknologi bangunan adalah masalah yang sampai sekarang. Ini adalah apartmen studio yang bagus di dalam kotak yang boleh dibuat dari apa-apa; kadang kala kita terbawa-bawa dengan cara kita membina dan bukannya menumpukan pada apa yang kita bina. Yang penting ialah kumpulan dan masyarakat.

Cottage Square Bruce Tolar di Ocean Springs, Mississippi. (Foto: Ben Brown, Placemakers)

Dekat satu dekad yang lalu, apabila Katedral Katrina mendapat semua buzz, Ben Brown dari PlaceMakers menyatakan bahawa rumah itu bagus, tetapi bukan perkara yang paling penting, dan "Ia memerlukan sebuah bandar".

Sekiranya anda ingin bergerak dari rumah konvensional, 2, 500 kaki persegi hingga setengah saiz yang menarik, anda tidak boleh melakukannya dengan reka bentuk sahaja atau bahkan dengan gabungan reka bentuk rumah dan kejiranan. Caranya untuk hidup yang besar di ruang kecil adalah untuk mempunyai tempat awam yang hebat untuk pergi - dengan sebaiknya dengan berjalan kaki atau di atas basikal - sebaik sahaja anda berada di luar retreat peribadi anda ... semakin kecil sarang, semakin besar keperluan pengimbangan untuk komuniti.

Thomas mengatakan bahawa dia bekerja untuk membina komuniti, yang penting; sebagai arkitek Ross Chapin menyatakan, "Konteks adalah segalanya." Dalam Berita Perumahan Kanan, Thomas menggambarkannya sebagai MAGIC: "komuniti inklusif pelbagai / multi-generasi." Dia membina yang pertama di University of Southern Indiana, di mana "idea itu adalah untuk mewujudkan perumahan untuk generasi yang berbeza dan kebolehan semua dalam kelompok yang sama di kampus.

Tetapi saya bimbang dia jatuh cinta dengan teknologi bangunan yang mungkin tidak sesuai di mana-mana, bukan yang paling hijau, paling sihat atau paling fleksibel. Sebaik sahaja ia dibina, ia adalah regangan untuk mengatakan bahawa ia boleh "diubahsuai secara berterusan untuk memenuhi keperluan khusus orang yang tinggal di dalamnya." Ia bukan sekumpulan blok Lego yang boleh disusun semula mengikut kehendak, tetapi sebuah rumah yang dibina dan disegel dan dilakukan.

Selain itu, orang tidak memerlukan perumahan yang diubahsuai secara berterusan, dan orang tentu tidak peduli jika rumah kecil mereka dibina daripada papan lapis trim penghantar CNC. Teknologi bangunan hampir tidak relevan; konteksnya adalah segalanya.

Artikel Berkaitan