Adakah nanas tumbuh di atas pokok?

Tidak. Walaupun nanas dianggap sebagai buah (dan buahnya umumnya berasal dari pokok - kecuali ia beri), nanas sebenarnya tumbuh di tumbuhan dekat dengan tanah. Setiap kilang nanas mempunyai satu nanas. Jadi di manakah nanas datang dari tempat pertama?

Kebanyakan kita memikirkan nanas sebagai datang dari Hawaii, tetapi itu tidak berlaku. Tepung adalah ahli keluarga bromeliad, yang berasal dari Amerika (kebanyakannya Amerika Selatan), tetapi juga terdapat di Afrika. Setakat ini tumbuhan paling terkenal di dalam keluarga bromeliad, nanas mula-mula dibawa ke Sepanyol oleh Christopher Columbus pada tahun 1493.

Nanas - yang tidak berkaitan dengan pokok-pokok pinus atau epal - mendapat namanya melalui gabungan "pina" Sepanyol (dinamakan demikian kerana ia mengingatkan mereka tentang pinus) dan "epal" Inggeris (dinamakan kerana manisnya rasa).

Kembali ke Eropah pada abad ke-17, nanas ditanam di rumah hijau dan merupakan simbol keagungan dan kekayaan, hanya menghiasi meja jamuan yang sangat kaya. Cepat ke hari ini, dan nanas ada di mana-mana.

Bagaimanakah ia melakukan peralihan ini? Buah tropika, nanas melambangkan dunia eksotik, dan sering dibawa pulang ke Amerika Utara oleh pelaut dari perjalanan mereka di Amerika Selatan. Tetapi walaupun pada tahun 1800an, nanas masih menjadi kebaharuan kepada kebanyakan rakyat Amerika. Tidak sampai pertengahan 1700 ketika Kapten James Cook memperkenalkan nanas ke Hawaii dan akhirnya pada tahun 1903, ketika James Drummond Dole memulakan pengalengan nanas, sehingga nanas itu mudah diakses oleh orang Amerika.

Jadi, bagaimana sebenarnya penanaman nanas? Cukup mudah, sebenarnya. Nanas bermula dan berakhir sebagai produk yang sama - iaitu, anda memerlukan nanas untuk menanam nanas. Tepung tidak benar-benar mempunyai biji-bijian yang boleh digunakan, jadi tumbuh-tumbuhan nanas bermula dari nanas itu sendiri, atau lebih khusus, dari atas yang berdaun.

Dalam iklim tropika, kepala nanas boleh diletakkan terus ke tanah. Di iklim tropika yang kurang, nanas boleh ditanam ke dalam pasu di dalam rumah anda. Ya, sebenarnya anda boleh menanam nanas sendiri! Berikut adalah video yang hebat tentang cara melakukannya.

Hanya bersabarlah. Sekali kepala nanas mengambil akar, ia akan mengambil masa dua hingga tiga tahun sebelum ia mula membuahkan hasil. Ia akan berkembang menjadi hampir 4 kaki tinggi dengan lebar 4 kaki. Apabila ia matang, bunga besar akan tumbuh di tengah-tengah tumbuhan dan akhirnya akan digantikan oleh nanas itu sendiri. Setelah nanas dituai, buah baru akan tumbuh di tempatnya pada tahun berikutnya. Banyak kerja untuk satu nanas.

Apabila anda berada di pasar raya dan memilih nanas, pastikan anda mencari satu yang berisi dan tegas, dan satu dengan daun yang segar dan hijau.

Jadi di sana anda mempunyai, orang-orang. Nanas, bertentangan dengan kepercayaan popular, tidak tumbuh di atas pokok. Dan tidak ada wang, orang. Tidak ada wang.

Artikel Berkaitan