Adakah pandas palsu mengandung?

Panda raksasa mempunyai kadar kelahiran yang sangat rendah, oleh itu seringkali banyak keseronokan ketika seorang wanita tawanan mendapat hamil. Malah, kehamilan panda dianggap sebagai satu peristiwa istimewa yang sering dijangkiti ibu mengandung dengan makanan dan penjagaan yang lebih baik.

Ini juga berlaku di Zoo Taipei, di mana wanita hamil biasanya berpindah ke bilik tunggal dengan penyaman udara dan dimanjakan sepanjang waktu. Jadi apabila panda pemastautin Yuan Yuan baru-baru ini mula menunjukkan semua tanda-tanda bersalin - kehilangan selera makan, penebalan rahim, peningkatan kepekatan progesteron - penjaga melakukan segala yang mereka boleh untuk menjadikannya lebih selesa dan diberi makan dengan baik.

Terdapat hanya satu tangkapan. Yuan Yuan memusingkan perkara itu, nampaknya untuk menuai semua manfaat, melaporkan Huffington Post. Atau sekurang-kurangnya, itulah yang dikatakan oleh beberapa pegawai zoo.

Tahun lepas, panda betina lain bernama Ai Hin dituduh cuba melakukan tipuan yang sama. Dia didakwa dapat menarik diri dari dua bulan penuh sebelum penjaga akhirnya tertangkap.

"Selepas menunjukkan tanda-tanda prenatal, ibu-ibu [panda] 'akan dimanja', " mendakwa Wu Kongju, pakar di Pangkalan Penyelidikan Chengdu, kepada CNN. "Jadi, beberapa pandas pandai telah menggunakannya untuk keuntungan mereka untuk meningkatkan kualiti hidup mereka."

Adakah panda pandai mencabut kehamilan palsu? Kemungkinan. Tetapi lebih mungkin ada sesuatu yang lain di sini.

Menurut panda pakar Zhang Heming, pengarah Pusat Penyelidikan dan Pemuliharaan China untuk Panda Giant, pseudo-pregnancies di kalangan wanita panda cukup biasa, baik di alam liar (di mana panda tidak dimanjakan) dan di tawanan. Dengan kata lain, kehamilan palsu muncul sebagai fenomena semulajadi dalam panda raksasa, bukan satu bentuk yang menipu.

"Fenomena ini berlaku dalam 10 hingga 20 peratus panda, " kata Heming. "Selepas panda ibu disemai, jika kesihatannya tidak begitu baik, kehamilan akan tamat, tetapi dia akan tetap berkelakuan seolah-olah dia mengandung."

Pakar tidak pasti mengapa pseudo-kehamilan ini berlaku dalam panda, tetapi kemungkinan ini adalah apa yang berlaku dalam kedua-dua kes Yuan Yuan dan Ai Hin - walaupun tajuk utama Cina yang sensasi bertentangan. Perubahan perilaku Yuan Yuan mungkin disebabkan perubahan hormon yang berlaku semasa kehamilan pseudo, bukan akibat memanipulasi rawatan ratu.

Berkaitan dengan Tapak:

  • Kenapa kita sangat teruja dengan panda
  • Sekiranya China memperkenalkan semula panda gergasi kembali ke liar?
  • Panda liar melantun, kajian baru mencadangkan

Artikel Berkaitan