Adakah Thundershirt benar-benar berfungsi?

Perjalanan dengan anjing saya Lulu adalah latihan dalam kesabaran. Perkara bermula dengan tidak bersalah. Apabila saya merebut kunci, dia melancarkan tariannya yang gembira, melarikan diri ke pintu depan dan merayap seluruh badannya. Dia juga melangkah ke kerusi belakang kereta itu, dengan sabar menunggu saya untuk menurunkan tetingkapnya sedikit supaya dia dapat menghidu angin.

Dari situ, perkara turun ke bawah - cepat.

Dalam beberapa blok di bahagian kami, Lulu menjadi bola muram dan saraf. Dia seluar, dia berjalan kaki dan kadang-kadang, dia juga beruntung. Saya telah mencuba muzik klasik yang menenangkan, berjalan pantas di sekeliling kejiranan kami dan juga sekumpulan pheromon yang menarik anjing pada bandanna. Tiada seolah-olah menenangkan syarafnya, jadi saya menghadkan tunggangan kereta kami, mengoyakkan stereo dan menyimpan sebotol Febreze yang tersembunyi di bawah kerusi saya. Desperate untuk apa-apa penyelesaian untuk membuat kereta kami tunggang lebih ditoleransi, saya terpesona oleh sebelum-dan-selepas klip anjing-anjing cemas yang seolah-olah tenang segera setelah pemilik meletakkan pakaian yang disebut Thundershirt pada anjing mereka.

Kemeja yang sesuai ini menyasarkan pelbagai tekanan, mewujudkan sensasi yang sama seperti membungkus bayi. Veterinarians dan jurulatih anjing kerap mengesyorkan pilihan bebas dadah ini untuk anjing yang mengalami kecemasan pemisahan, ketakutan bunyi bising (dengan itu nama Thundershirt) dan kebimbangan perjalanan. Tetapi adakah ia akan berfungsi untuk lembu pit saya yang cemas? Apabila syarikat itu menelefon dan menawarkan sampel untuk ujian, saya bersedia memberi Thundershirt satu percubaan, dan saya menyenaraikan beberapa haiwan laman web lain untuk menyertai saya. Semak keputusan kami.

Lihat pertama

Thundershirts bermula pada $ 39.95 di Thundershirt.com dan Amazon. Kebanyakan kedai runcit haiwan peliharaan juga membawa produk. Sebarang pengalaman Thundershirt bermula dengan memilih pakaian. Saiznya pasti penting kerana anda mahu Thundershirt memeluk bingkai haiwan kesayangan anda, dengan mendapat tempat yang selesa di bawah badannya. Tujuh saiz disediakan untuk anjing, dengan pilihan dari XXS untuk pout cemas yang beratnya kurang dari 7 paun hingga XXL untuk anjing sehingga 110 paun. Kucing mempunyai tiga pilihan: Kecil disyorkan untuk kucing yang beratnya kurang dari 9 paun, kerja sederhana untuk kucing yang beratnya 9 hingga 13 paun, dan versi besar merangkumi kucing yang beratnya lebih dari 13 paun.

Gambar rajah Thundershirt cukup mudah bagi saya untuk mendapatkannya tepat pada masanya.

Garis Velcro yang panjang, super likat ini membantu memastikan ia selamat. Lulu saya membungkus 48 paun otot ke dalam bingkai yang sangat kecil, jadi versi besar yang kami pesan sedikit terlalu besar. Tetapi saya masih berjaya membuatnya berfungsi dengan melipat kepak panjang yang melingkari perutnya. Jika kedai haiwan kesayangan anda mempunyai sampel di tangan, cubalah Thundershirt sebelum memesan, atau memilih saiz yang lebih rendah.

Versi standard datang dalam heather grey dengan logo oren Thundershirt oren, yang mempunyai anjing atau kucing - memeluk dirinya sendiri. Versi biru dan merah jambu juga boleh didapati untuk anjing, dan ada bayaran $ 10 untuk memakai nama haiwan kesayangan anda. Terdapat juga versi polo dan sukan yang mempunyai fabrik yang berbeza. Sukan ini diperbuat daripada bahan yang lebih bernafas dan mungkin pilihan yang lebih baik untuk anjing yang cenderung menjadi panas. Produk ini juga termasuk arahan terperinci.

Apa yang berfungsi

Saya sering bergaduh dengan gambar rajah, tetapi panduan empat langkah Thundershirt (lihat di atas) dan foto membantu saya memikirkan bagaimana untuk mendapatkan tempat berlindung selamat pada kali pertama. Saya melakukannya dua kali untuk memastikan. Lulu squirmed sedikit semasa permohonan pertama dan kelihatan lebih tenang selepas Thundershirt beliau berada di tempat kedua. Siri, tester kucing kami, diselamatkan dari "The Vampire Diaries" yang ditetapkan dan digunakan untuk menjadi sangat bersemangat, bersembunyi di bawah selimut dengan bunyi guruh, motosikal atau lain-lain bunyi keras.

"Beberapa kali pertama kami memakai baju itu, Siri akan membekukan dan gagal, " kata pemilik laman web Laura Moss, editor untuk laman web. "Ia mengingatkan kita tentang kambing pengsan itu. Arahan itu mengatakan bahawa ini adalah tindak balas yang sama untuk kucing kerana sensasi baru kepada mereka dan memerlukan sedikit penyesuaian, tetapi kita masih bimbang sehingga kita sentiasa memerhatikannya dengan teliti apabila kita meletakkan baju itu kepadanya. "

Holly Roseberry, editor laman web lain, juga membeli Thundershirt untuk janda Josie, yang berjuang dengan pelbagai isu termasuk kebimbangan terhadap lampu suluh, telefon, kamera dan bunyi yang tiba-tiba. Josie berkongsi reaksi lampu rusa Siri pada memakai Thundershirt pada mulanya, tetapi ia berkurangan dari masa ke masa. Roseberry berkata Thundershirt mengurangkan kecenderungan Josie untuk melompat-lompat semasa perjalanan kereta dan juga menghentikan panting yang berlebihan.

"Setiap kali saya memakai baju, ia telah menenangkannya, " kata Roseberry. "Dia tidak lagi berdiri di satu tempat, ia berhenti panting dan 'mata liar'."

Siri juga menunjukkan peningkatan. Dengan baju itu, Moss menyedari bahawa kucingnya kelihatan tenang. "Dia tidak lari seperti dia sebelum ini, " katanya.

Lulu juga tidak mungkin melompat ke pelawat, dan jalan-jalan kami sedikit kurang penting dengan Thundershirt. Seorang jiran pun mengambil masa untuk memuji dia semasa berjalan kaki setiap hari, dengan mengatakan Lulu nampaknya sangat berbeza dalam sweater barunya. Thundershirts juga kelihatan cantik sporty, mirip dengan rompi yang dipakai oleh greyhounds perlumbaan. Selepas beberapa pusingan di mesin basuh, jalur Velcro itu tidak hilang cengkaman mereka.

Jadi apa berita buruk?

Ia bukan penawar semua. Lulu masih merengek sedikit semasa tunggangan kereta, tetapi dia lebih tenang di Thundershirt. Walaupun Siri bertindak balas kurang kepada bunyi keras, Moss berkata dia tidak pernah kelihatan 100 peratus selesa dalam pakaian itu. Nasib baik, kucing gemuk telah mengatasi banyak masalahnya dari masa ke masa.

"Walaupun dia melakukan kebimbangan yang lebih baik, saya tidak akan teragak-agak untuk meletakkan [Thundershirt] kepadanya jika dia kelihatan ketakutan atau cemas, " katanya.

Keputusan itu

Tiga daripada empat cakar. Pertimbangkan Thundershirt pilihan yang bernilai untuk haiwan kesayangan yang berjuang dengan keresahan. Kami menyumbangkan Thundershirt asal Lulu kepada anjing yang menyelamatkan nyawa yang tidak lagi makan melalui peti keluar dari keresahan perpisahan. Lulu kini menayangkan versi sederhana berwarna pink dengan namanya bersulam. Tunggangan kereta panjang sedikit lebih mudah diterima.

Foto Siri: Laura Moss

* * *

Anda jelas menjadi peminat anjing, jadi sila ikut kami di Downtown Dogs, sebuah kumpulan Facebook yang didedikasikan kepada mereka yang berfikir salah satu bahagian kehidupan bandar yang terbaik mempunyai teman berkaki empat di sebelah anda.

Artikel Berkaitan