Akhirnya menjawab! Yang mula-mula, ayam atau telur?

Yang mula-mula, ayam atau telur? Ayam, tidak, telur, tidak, ayam, tidak, telur. Ia cukup untuk membuat putaran kepala anda keluar dari leher anda. Kita semua telah melalui logik; kebanyakan kita berakhir di tempat yang sama. Sebagai Luna Lovegood, penyihir yang masih bermimpi dari Harry Potter meletakkannya ketika ditanya teka-teki itu, "Sebuah bulatan tidak mempunyai permulaan." Dan sememangnya, cuba mengenal pasti kes pertama sebab dan akibat akibat bulat adalah latihan dalam kesia-siaan. Bagi mereka yang tidak mempunyai cerita patah yang melibatkan makhluk ilahi yang meludahkan spesies yang sempurna, ia adalah keadaan tidak menang.

Tetapi itu tidak menghalang kita daripada bertanya. Nasib baik untuk orang-orang yang terjaga pada waktu malam dengan kekecewaan seperti itu, Robert Krulwich NPR baru-baru ini sampai ke dasar dilema ketika dia, bersyukur, tersandung video di bawah.

Pada asasnya, banyak, bulan yang lalu terdapat seekor burung seperti ayam. Ia adalah secara genetik berhampiran dengan ayam tetapi bukan ayam penuh. Video itu memanggilnya sebagai proto-ayam. Jadi proto-hen meletakkan telur, dan proto-ayam dibuahi. Tetapi apabila gen dari ma dan pa hampir-ayam menyatu, mereka digabungkan dengan cara yang baru, mewujudkan mutasi yang secara tidak sengaja membuat bayi itu berbeza daripada ibu bapanya. Walaupun ia memerlukan ribuan tahun untuk diperhatikan, telur itu cukup berbeza untuk menjadi pewaris rasmi spesies baru, yang kini dikenali sebagai ... ayam! Oleh itu, secara ringkas (atau kulit telur, jika anda suka), dua burung yang tidak benar-benar ayam membuat telur ayam, dan dengan itu, kami mempunyai jawapan: Telur pertama, dan kemudian menetas ayam.

Mungkin persoalan yang perlu kita tanyakan adalah: Yang pertama datang, ayam proto atau ayam proto-ayam?

Artikel Berkaitan