Anak lelaki Stephen Hawking mengingati ikatannya yang mesra dengan ayahnya

Stephen Hawking adalah salah seorang ahli fizik yang paling terkenal di dunia, tetapi dia juga seorang ayah penyayang, dengan tiga orang anak yang lahir antara 1967 dan 1979.

Salah satu daripada anak-anak itu, Tim Hawking mengingatkan pada dokumentari BBC 2015 mengenai perjuangan ayahnya dengan sklerosis lateral amyotrophic (ALS) yang perlahan-lahan merompak kemampuannya untuk berkomunikasi secara lisan. Hawking yang tua meninggal dunia pada 14 Mac, 2018 pada usia 76 tahun.

"Ayah saya dapat bercakap dengan suara semulajadi sendiri untuk tahun-tahun pertama, tetapi sangat sukar untuk memahami apa yang dikatakannya - terutama untuk saya pada usia muda, " kata Tim kepada tuan rumah BBC Dara O'Briain. "Sebagai pemain berusia 3 tahun, saya tidak faham apa yang dikatakannya, saya tidak mempunyai sebarang komunikasi dengan dia selama lima tahun pertama dalam hidup saya."

Kejayaan yang membawa mereka semua lebih dekat bersama apabila ayahnya menerima program ucapan yang didorong komputer yang dikenali sebagai "Equalizer."

"Ia hanya apabila dia mendapat synthesizer suara bahawa saya sebenarnya dapat memulakan perbualan dengannya, " katanya. "Ia agak ironis bahawa Papa kehilangan suaranya sebenarnya adalah permulaan kita mampu membentuk hubungan."

Bermain pranks pada ayahnya

Tim Hawking mengatakan dia terikat dengan bapanya yang terikat dengan permainan seperti catur. (Foto: Gambar dari video BBC)

Tim mendedahkan bahawa sebagai seorang kanak-kanak dia akan bermain pranks pada bapanya - termasuk menambah kata-kata sumpah kepada program ucapannya dan menggunakan kerusi roda khususnya sebagai go-kart. Pasangan ini juga terikat di atas permainan papan - dan mereka sangat berdaya saing.

"Tidak ada belas kasihan sama sekali, " kata Tim. "Ayah saya sangat berdaya saing, dan dia pastinya bukan lawan paling mudah di mana-mana permainan, terutamanya catur."

Mengenai drama yang memenangi Anugerah Akademi, "Theory of Everything, " mengenai tahun-tahun yang lebih muda di Hawking, Tim berkata menontonnya sangat emosional.

"Saya tidak pernah mengenali ayah saya sebagai orang yang berkebolehan, " katanya. "Jadi untuk benar-benar melihatnya sebagai seorang lelaki muda - itu adalah salah satu perkara yang sangat indah mengenai filem itu untuk saya."

Anda boleh menonton dokumentari BBC secara keseluruhan dalam video di bawah.

Nota editor: Artikel ini telah dikemas kini sejak asalnya diterbitkan pada bulan Jun 2015.

Artikel Berkaitan