Anda minum kopi anda pada masa yang salah

Pada pagi hari biasa, anda mungkin bangun hanya sedikit letih. Apa yang awak buat? Anda minum kopi pada waktu pagi untuk lebih berjaga-jaga. Tetapi tidak begitu pantas. Hanya kerana anda selalu melakukan sesuatu dengan cara tertentu, tidak bermakna ia adalah cara yang betul. Itulah sebabnya kita mempunyai kaedah saintifik!

Rantaian sirkadian adalah faktor

Masa terbaik untuk minum kopi ialah apabila otak anda boleh menggunakan kafein yang paling berkesan, dan itu bukan perkara pertama pada waktu pagi. Malah, minum kopi pada masa itu melemahkan keberkesanannya, dan badan anda membina toleransi lebih cepat. Itu kerana kewaspadaan semulajadi disebabkan oleh turun naik dalam hormon kita sepanjang hari, dan pagi adalah ketika mereka sudah secara semulajadi lebih tinggi.

Seperti yang dijelaskan di atas di atas, kortisol adalah salah satu hormon utama dalam jam circadian kami, kitar tidur tidur kami, yang secara semulajadi kitaran sepanjang hari. Pada umumnya, terdapat lebih banyak kortisol berbasikal di sekitar pagi untuk membantu anda bangun anda, dan ia bersandar di waktu malam, untuk membantu anda berasa letih dan mahu tidur. Masalahnya timbul apabila anda menggunakan kafein pada waktu pagi, yang mengganggu pengeluaran kortisol badan. Anda akhirnya menghasilkan kurang kortisol apabila anda memerlukannya.

Oleh itu, anda mengambil kafein apabila ia tidak berkesan, yang melembapkan kesannya. Lebih buruk lagi, dari masa ke masa, tubuh datang untuk bergantung pada rangsangan kafein (bukan membiarkan kortisol melakukan tugasnya), itulah sebabnya anda mengembangkan ketergantungan kafein.

Dan jika anda berfikir bahawa anda telah minum kopi selama bertahun-tahun dan "tidak boleh bangun tanpa itu" kerana kitaran kortisol semulajadi anda telah terganggu, bukan kerana anda tidak akan biasanya berjaga ketika itu. Sudah tentu, ini semua menganggap anda mendapat jumlah tidur yang munasabah. Anda telah melatih tubuh anda dengan berkesan untuk mengharapkan pengejaman kafein pada awal hari dan kini tubuh anda digunakan untuknya. Dari masa ke masa, anda mungkin mendapati bahawa anda memerlukan lebih banyak kopi untuk kesan yang sama.

Kemudian pada hari itu lebih baik

Bagi kebanyakan orang, masa terburuk untuk minum kopi antara pukul 6 pagi dan 10 pagi, walaupun irama sirkadian berbeza-beza oleh orang bergantung kepada corak tidur mereka. Jadi bila masa terbaik?

Seperti yang ditulis oleh Roberto Ferdman di Washington Post, "Ia adalah semasa palung di atas - antara kira-kira pukul 10 pagi dan tengah hari, dan 2 petang dan 5 petang - ketika orang harus minum kopi jika mereka ingin mendapatkan yang terbaik daripada kafein mereka., kopi sebenarnya sangat diperlukan, dan, yang paling penting, tidak akan mengganggu mekanisme penting badan kita sendiri untuk memastikan kita berjaga-jaga. "

Oleh itu, jika anda ingin menggunakan kopi untuk memberi kesan yang terbaik, dan dengan kemungkinan pergantungan yang lebih rendah, minum kopi anda pada waktu petang - kecuali jika anda mendapati bahawa ia mengganggu kitaran tidur anda pada waktu malam. Jika anda ingin mendapatkan kembali badan anda pada jadual kortisol yang lebih semula jadi, anda boleh cuba perlahan-lahan bergerak masa cawan pertama anda selama seminggu atau dua. Dengan cara itu anda tidak perlu melalui sakit kepala penarikan diri yang tidak selesa.

Sains minum kafein

Kafein tidak merangsang otak anda; ia hanya menekan bahagian yang membuatkan anda mengantuk, seperti yang ditunjukkan di atas video.

Untuk menjadi lebih saintifik tentang cara terbaik menggunakan kafein untuk berjaga-jaga, cuba masukkan beberapa maklumat ke dalam Kalkulator Kick Kopi untuk mengetahui kapan masa penggunaan kafein optimum adalah untuk anda. Masukkan berapa banyak tidur yang anda dapat, apabila anda bangun dan kemudian bermain-main dengan minuman berkafein (kopi, soda, teh, minuman tenaga) yang biasanya anda minum dan pada masa apa. Carta akan muncul menunjukkan anda kewaspadaan sepanjang hari. Palamkan minuman lebih awal atau lambat pada waktu siang untuk mengetahui sama ada anda akan lebih berjaga-jaga apabila anda perlu menukar waktu minum anda.

Formula yang digunakan dalam kalkulator ini telah dibangunkan oleh saintis dalam Penyelidikan Perubatan dan Perintah Perubatan Tentera AS di Fort Detrick, Maryland. Kerana kira-kira 40 peratus tentera AS tidur hanya lima jam sehari, para penyelidik mengkaji beberapa dos kafein dalam senario kurang tidur yang berbeza. Dalam kajian mereka, mereka mencipta algoritma yang mereka dapati dapat meningkatkan prestasi sebanyak 64 peratus.

Anda boleh meramalkan berapa banyak kafein yang anda harus minum - dan bila - untuk mencapai tahap kewaspadaan.

Nota editor: Artikel ini telah dikemas kini sejak asalnya diterbitkan pada bulan Jun 2015.

Artikel Berkaitan