Apa ekor kucing anda boleh memberitahu anda

Kucing berkomunikasi dengan pelbagai cara. Purrs mereka boleh mempunyai makna yang berbeza, tetapi kucing juga berkomunikasi dengan bahasa badan.

Sebagai contoh, kedudukan telinga adalah petunjuk yang baik tentang bagaimana perasaan kucing. Telinga ke atas bermakna kucing adalah berjaga-jaga atau gembira, manakala telinga mundur atau rata bermaksud untuk menyelinap kerana dia marah atau ketakutan.

Tetapi salah satu cara terbaik untuk mendapatkan pandangan tentang perasaan kawan kucing anda ialah melihat ekornya. Lihatlah di bawah untuk mengetahui semua cerita yang dapat diketahui oleh ekor kucing anda.

Bagaimana untuk menterjemahkan bahasa ekor kucing

1. Lurus di udara

Ekor lurus adalah tanda perkara yang baik. (Foto: Irish Typepad [CC BY-SA 2.0] / Flickr)

Apabila kucing memegang ekornya tinggi di udara, dia menyatakan keyakinan, kegembiraan atau kepuasan. Kucing selalunya akan menyambut pemiliknya dengan ekor mereka lurus di udara, yang merupakan cara kucing untuk mengatakan dia senang melihat anda.

2. Melengkung seperti tanda tanya

Seperti tanda tanya, kucing ini ingin tahu dan gembira. (Foto: Mauro [CC BY-SA 2.0] / Flickr)

Ekor ereksi dengan lengkung pada akhir yang menyerupai penjahat gembala atau tanda tanya menunjukkan keramahan atau kesenangan. Kucing anda memberitahu anda masa yang baik untuk beberapa calar kepala atau bermain dengan mainan kegemaran.

3. ekor yang rendah

Kitty ini tidak pasti bagaimana keadaannya akan bermain. (Foto: Mattias [domain awam] / Flickr)

Apabila kuku menyimpan ekor mereka rendah ke tanah, ini sering bermakna mereka tidak pasti keadaan dan boleh menjadi agresif. Walau bagaimanapun, sesetengah baka, seperti Persia dan Lipat Skotlandia, cenderung untuk membawa ekor mereka rendah walaupun ketika mereka sedang bermain-main.

4. Menggilap ekor

Suatu ekor yang bertukar bermakna sesuatu akan berlaku. (Foto: Todd Powell / Shutterstock)

Ekor yang bergerak perlahan dari sisi ke sisi adalah sama apabila kucing berfokus pada objek tertentu, seperti serangga atau mainan. Anda akan sering melihat langkah ini sebelum mencium kucing.

5. Menggilap ekor

Kucing memainkan ekornya di atas permaidani, yang bermaksud ribut akan datang. (Foto: mtl2tky [CC BY 2.0] / Flickr)

Ekor yang bergerak cepat yang cambuk ke belakang atau menampar tanah bermakna kucing terganggu atau takut dan mungkin akan menunjukkan pencerobohan.

6. ekor bengkak

Saya takut, tetapi saya tidak mahu anda tahu bahawa saya membuat diri saya kecil besar. (Foto: perezoo / Shutterstock)

Apabila ekor kucing menjadi spiky atau berbulu, haiwan itu ketakutan dan cuba kelihatan lebih besar untuk menangkis sesuatu yang dianggap sebagai ancaman.

7. ekor terselip

Ketidakpastian adalah nama permainan untuk kucing ini. (Foto: Traci Lawson [CC BY 2.0] / Flickr)

Suatu ekor yang terselip di bawah tubuh menunjukkan rasa takut, ketidakpastian atau penyerahan dan bermakna sesuatu dalam persekitaran kucing menjadikannya tidak selesa.

8. Diikat di sekeliling anda atau haiwan lain

Jika kucing anda membalut ekornya di sekeliling anda atau haiwan kesayangan lain dalam rumah anda, ini adalah sama dengan meletakkan lengan di sekeliling orang yang dikasihi dan menunjukkan persahabatan.

9. Bergetar atau bergetar ekor

Apabila kucing memegang ekor mereka lurus di udara dan goncang mereka dengan cepat, ini biasanya bermakna mereka teruja atau mengantisipasi sesuatu yang baik. Banyak pemilik kucing melaporkan bahawa haiwan kesayangan mereka melakukan ini sebelum diberi makan atau menerima rawatan.

Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini sejak diterbitkan pada bulan Januari 2014.

Artikel Berkaitan