Apa yang ada di dunia ini adalah raksasa laut bersaiz paus ikan paus?

Ia mungkin kelihatan seperti merebut skrin dari bilah penciptaan B-kelas, itu adalah benda hidup sebenar dalam gambar di atas. Ini berongga, entiti seperti cacing boleh berkembang menjadi saiz raksasa. Malah, mereka telah direkodkan dengan panjang berbanding dengan ikan paus sperma. Bahkan lebih menakutkan, mereka bioluminescent dan akan bercahaya apabila disentuh - iaitu, jika anda berani untuk berenang sehingga satu.

Apa yang ada di dunia ini? Ia dipanggil pyrosome, dan walaupun raksasa marin ini jarang ditemui, para saintis percaya samudera kita mungkin penuh dengan mereka, menurut New Scientist. Gambar di sini ditangkap oleh penyelam di Pusat Selam Eaglehawk di Tasmania, Australia. Anda boleh melihat rakaman video dari pertemuan di sini:

NEW BIZARRE NATURE NEWS: Slug paling aneh di dunia berbentuk seperti ikan dan bersinar dalam kegelapan

Pyrosom mungkin kelihatan seperti cacing laut gergasi, tetapi mereka sebenarnya berlubang di dalam. Dan sementara mereka kelihatan sebagai satu organisma tunggal, mereka adalah koloni makhluk individu yang berkumpul bersama untuk tujuan yang sama. Tepat bagaimana koloni-koloni besar-besaran ini menyelaras tingkah laku mereka masih dikaji, tetapi penyelidik mengesyaki mereka berkomunikasi melalui isyarat cahaya.

Cahaya bioluminesin menunjukkan bahawa pyrosomes mampu paparan yang mengagumkan, jika tidak di dunia lain. Bayangkan menyaksikan salah satu cahaya di laut di bawah semasa berlayar pada waktu malam, atau semasa menyelam malam. Cahaya biru-hijau atau merah (warna bergantung kepada spesies) memancarkan lebih teruk apabila terganggu, jadi menyentuh mereka boleh mencetuskan cermin mata.

Fakta yang menarik tentang pyrosomes adalah bahawa ia adalah jet-propelled. Saluran dalaman mereka yang berongga menghisap air dari satu hujung dan mengeluarkannya yang lain. Ia bukan aliran yang kuat, tetapi cukup untuk secara beransur-ansur mendorong mereka sepanjang arus laut. Mengisap dan mengusir air juga bagaimana koloni menangkap makanan dan membuang sampah.

Pyrosom juga boleh menjadi abadi, dalam erti kata lain. Mereka menghasilkan semula dengan kloning, jadi tanah jajahan itu dapat meregenerasi bahagian-bahagian yang cedera. Walaupun individu di koloni mati, koloni itu sendiri secara teoritis boleh hidup selama-lamanya.

Dan walaupun kebanyakannya tidak berbahaya, jika anda pernah mengalami pyrosome, tidak disarankan agar anda cuba berenang di dalam tiub berongga. Menurut seorang penyelam, spesimen 6.5 kaki yang pernah dihadapi dengan penguin mati terperangkap di dalamnya.

"Penguin telah jelas bertukar di bahagian terbuka tiub kemudian tidak dapat bertukar - ia tersekat di puncak pyrosom dan paruhnya hanya menyentuh matriks koloni, " kata K Gowlett-Holmes kepada Deep Sea News. "Walaupun penguin dongeng agak kuat - hakikatnya ia tidak dapat memecahkan persembahan percuma betapa sukarnya beberapa pyrosom."

Artikel Berkaitan