Apa yang menyebabkan tornado?

Orang Amerika tahu tornado seperti tidak ada orang lain. AS purata 1, 200 berkeliaran setahun, lebih daripada mana-mana negara lain di Bumi, dan keamatan mereka sangat terkenal - yang paling teruk boleh menjadi batu lebar, berputar pada 300 mph dan membajak di sepanjang 70 mph.

Namun, walaupun menjadi sasaran latihan untuk latihan kuasa atmosfera, mitos tornado Amerika masih terselubung dalam misteri dan salah faham. Itu difahami, mengingati sifat senyap tornado - penampilan secara tiba-tiba, tingkah laku yang tidak menentu dan kehidupan jangka pendek menjadikan mereka subjek sukar difahami untuk belajar - tetapi sains masih banyak belajar dalam beberapa dekad kebelakangan ini.

Tornado boleh berlaku pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi mereka melancarkan perang larangan ke Amerika Syarikat pada musim bunga dan musim panas. Dengan musim tornado yang sudah ramping, di bawah adalah panduan bagaimana kerja-kerja tornado, kapan dan di mana untuk mengharapkan mereka, dan apa yang boleh anda lakukan untuk menjadikannya hidup.

Bagaimana kerja-kerja tornado

Mesocyclone sering dikenalpasti oleh awan dinding berputar, seperti dalam ribut petir di Texas. (Foto: NOAA)

Tornado menghasilkan angin terkuat di Bumi, tetapi mereka berhutang tenaga kepada awan huru-hara yang menanggungnya. Ribut petir adalah umum di seluruh dunia - mungkin terdapat 700 hingga 2, 000 berlaku pada bila-bila masa - tetapi hanya sebahagian kecil daripada mereka menjadi cukup teruk untuk membentuk tornado. Mereka semua bekerja dengan cara yang sama, walaupun: Matahari memanaskan wap air sehingga ia naik, menyejukkan dan mengikat ke awan kumulonimbus yang besar, yang secara beransur-ansur runtuh pada diri mereka sendiri, menyebabkan hujan, hujan es dan kilat. Ribut petir sahaja adalah satu kekerasan, tetapi dalam keadaan tertentu, keadaan menjadi lebih teruk.

Sebelum bentuk ribut petir, angin mula berubah dengan cepat dan arah. Jika sesetengah gusts diarahkan semula ketika sudah semakin meningkat dan mempercepatkan, mereka boleh bekerjasama dengan jisim serangan udara untuk membantu mencetuskan vorteks yang tidak kelihatan, mendatar tinggi di awan. Apabila kenaikan udara terus memberi makan pertumbuhan ribut, "peningkatan" ini juga memiringkan vorteks sehingga ia menegak, kadang-kadang menjadi terperangkap oleh sedutannya dalam proses itu. Dalam ribut yang kuat, ia boleh membangkitkan satu bahagian yang luas dan berputar di atmosfera yang lebih rendah yang dikenali sebagai "mesocyclone" (gambar di atas), yang boleh menjangkau beberapa batu di seluruh dunia. Mesocyclones membentuk coretan ribut petir supercell.

Penggunaan udara hangat, lembab meninggalkan di belakang zon tekanan rendah ekstrem di bawah awan, mewujudkan kesan vakum yang boleh menarik di pangkalan ribut sehingga "awan dinding" turun. Sekiranya ribut cukup kuat dan tekanan atmosfera cukup rendah, mesosikon berputar juga boleh melebarkan awan corong supercharged yang dikenali sebagai tornado. Tornado berputar dengan kuat ketika mereka menyerap kelembapan yang tersisa, usaha terakhir untuk mengekalkan ribut petir mereka - sama seperti menamatkan minuman dengan jerami. Apabila usaha ini untuk kelembapan hangat membawa corong bersentuhan dengan tanah, ia boleh memusnahkan apa-apa atau siapa pun dalam perjalanannya.

Di mana dan ketika tornado mogok

Tornado tali ular ke tanah. (Foto: Craig ONeal / Flickr)

Bukan kebetulan AS kerap mendahului 1, 200 tornado setahun - bahagian tengah negara itu adalah itik duduk. Kekurangan gunung-gunung di barat laut Amerika Utara menyebabkan ramai orang udara dari Arktik, Barat Daya dan Teluk Mexico bergerak bebas di benua, yang mereka lakukan dengan penuh semangat pada musim bunga dan musim panas. Kejatuhan yang dihasilkan di atas Great Plains membangkitkan badai "Tornado Alley".

Oklahoma mengalami tornado yang paling banyak di mana-mana negeri, tetapi ia mempunyai syarikat yang rapat di Texas dan Kansas. Walaupun Tornado Alley tidak mempunyai sempadan rasmi, ia secara asasnya terbentang dari Appalachians ke Rockies, dengan teras aktiviti tinggi yang berjalan dari South Dakota ke pusat Texas. "Dixie Alley" adalah satu lagi rantau Amerika Syarikat yang dikunjungi oleh awan corong, memeluk Teluk Gulf dan juga dikuasai oleh aliran keluarnya yang hangat, udara lembap. Florida adalah keadaan yang paling rawan tornado di luar Tornado Alley berkat ribut petir musim panas yang hampir setiap hari.

Walaupun tidak ada musim tornado yang benar, corong sering mula terbang pada akhir Februari atau Mac, mengambil stim pada bulan April dan memukul puncak mereka pada bulan Mei. Tornado merosakkan tetap berlaku sepanjang bulan Jun dan Julai, dan beberapa bahagian negara mengalami musim mini kedua pada musim gugur, biasanya pada bulan September.

Sejak tornado berjalan di udara panas, mereka biasanya berlaku pada sebelah petang atau pada waktu malam, selepas jam pendedahan matahari telah memanas udara cukup untuk menjadi tidak stabil dan bersedia untuk bangkit. Jam yang paling biasa untuk tornado ialah 5 petang, diikuti oleh 6 dan 7 petang; mereka membentuk paling kerap antara 3 dan 9 pagi

Bagaimana untuk bertahan dengan angin puting beliung

Selepas tornado di New Orleans. (Foto: Mark Gstohl / Flickr)

Kelajuan angin dan sedutan yang melampau membuat tornado ancaman mematikan, tetapi risiko utama bagi orang hampir selalu terbang serpihan dan bangunan yang jatuh. Tornado boleh mengubah apa-apa ke dalam peluru berpandu, sering menembus dinding bangunan ketika mereka melambungkan pelbagai projektil, dan kemampuan mereka untuk meratakan kota dalam beberapa minit terkenal. Sekiranya amaran tornado dikeluarkan - bererti awan corong telah dikesan berdekatan - segera berlindung. (Untuk petua keselamatan yang lebih banyak, lihat nasihat Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit untuk menyiapkan tornado.)

Matlamat utama anda semasa tornado adalah untuk mengelakkan laluan mana-mana puing terbang atau jatuh, yang menyebabkan kematian yang paling berkaitan dengan tornado. Sekiranya anda berada di luar, ini bermakna semakin rendah ke tanah - dan jangan sembunyi di bawah jambatan atau overpass, yang boleh runtuh dan sebenarnya menyebabkan angin mempercepatkan. Jangan cuba melepaskan tornado di dalam kereta anda, sama ada, kata CDC. Keluar dan cari tempat yang terbuka dan tidak mempunyai banyak projek yang berpotensi. Jatuhkan ke dalam parit atau kawasan rendah yang lain dan lindungi kepala anda dengan objek atau lengan anda.

Sekiranya anda berada di dalam, peraturan pertama adalah untuk mengelakkan tingkap, yang diketahui pecah di bawah tekanan dari tornado. Oleh kerana tornado kuat boleh menghancurkan seluruh bangunan, tempat terbaik untuk menunggu satu adalah bahagian dalaman ruang bawah tanah atau ruang bawah tanah. Jika anda tidak boleh mendapatkan bawah tanah, pergi ke bilik tengah tanpa jendela, lorong atau almari di tingkat paling rendah yang mungkin. Untuk keselamatan tambahan, tutup di bawah sesuatu yang kukuh, seperti meja berat atau meja kerja. Tetapi fikirkan apa yang ada di atas lantai jika anda berada di bangunan dua tingkat - benda berat seperti piano atau peti sejuk boleh jatuh.

Rumah mudah alih adalah sasaran tornado yang terkenal kerana ia sangat mudah dibalik dan dicabut oleh angin ganas. CDC dan Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan mengesyorkan meninggalkan rumah mudah alih semasa amaran tornado, walaupun mereka terikat. Pergi ke ruang bawah tanah yang terdekat jika anda boleh mencapai satu, atau ikuti peraturan untuk melindungi diri anda di luar rumah.

Ancaman itu tidak semestinya berakhir apabila angin puting beliung memudar. Lebih banyak lagi masih boleh terbentuk, dan walaupun ribut berakhir, kerosakan boleh menjadi membahayakan yang membahayakan - kuku longgar, kaca pecah dan garisan kuasa menurun hanya beberapa risiko yang tersembunyi di tengah runtuhan. Lihatlah CDC's After a Tornado panduan untuk tips tentang apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Berikut adalah video yang menunjukkan beberapa tornado dalam tindakan, dengan amaran untuk menghidupkan bunyi untuk meredamkan reaksi videographer:

Nota editor: Kisah ini pada asalnya diterbitkan pada bulan Mei 2009 telah dikemas kini dengan maklumat terkini.

Artikel Berkaitan