Apakah 'bombogenesis'?

Perkataan "bombogenesis" adalah lebih daripada nama yang berpotensi besar untuk band seterusnya; ia juga merupakan istilah cuaca yang sejuk yang mungkin anda dengar diseberang oleh ahli meteorologi. Tetapi apa sebenarnya?

Sebuah bombogenesis atau siklon bom, digunakan untuk menggambarkan kejatuhan tekanan yang melampau sebanyak 24 millibars dalam masa 24 jam. Ribut kuat penguatan ini terjadi apabila kecerunan suhu yang besar dibentuk antara jisim udara sejuk dan suhu permukaan laut yang hangat. Campuran udara ini membentuk campuran yang disebut "siklon extratropical, " dengan udara sejuk pada terasnya yang memperoleh tenaga dari pencampuran massa udara panas dan sejuk di sekelilingnya.

Ribut ini biasanya berlaku di sepanjang Pantai Timur - nor'easter khususnya sering dibentuk melalui proses bombogenesis - tetapi itu bukan satu-satunya tempat yang berlaku. Pada masa ini, salji berat dan hujan dari ribut kuat mengatasi Northwest selepas tekanan barometrik merosot, melaporkan AccuWeather. Sesetengah kawasan di Cascades menjangkakan sehingga 2 kaki salji.

Berikut adalah apa yang kelihatan seperti dari ruang ketika Pantai Timur mengalami fenomena ini pada Januari 2018:

Ribut Bombogenesis, yang boleh terbentuk di atas tanah dan laut, biasanya berlaku antara bulan Oktober dan Mac. Tenaga yang dicipta daripada jisim udara bertabrakan begitu besar sehingga ribut-ribut akibatnya kadang-kadang dapat menyaingi kelajuan angin badai, yang mana Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan di Seattle digambarkan sedang berlaku di Pulau Destruction yang tepat pada hari Rabu.

Seperti yang dapat anda lihat dalam video di bawah ini, mata biasa boleh dibentuk di pusat. Ini adalah siklon bom yang menggegarkan Atlantik Utara pada April 2016:

Bomogenesis secara amnya bermakna bagi mereka yang tinggal di jalannya adalah keadaan salji yang melampau salji dan angin.

Bagaimanakah anda bersedia untuk bombogenesis? Stok, tetap panas, buang lagi balak di atas api, dan jalankan jalan. Ini adalah satu serbuk serbuk yang terbaik yang berpengalaman dari belakang tingkap.

Nota editor: Kisah ini pada asalnya ditulis pada Disember 2016 dan telah dikemas kini dengan maklumat baru.

Artikel Berkaitan