Apakah 'pengalaman puncak'?

Pernahkah anda mempunyai pengalaman puncak? Mungkin tidak. Menurut penyelidikan, hanya kira-kira 2 peratus orang yang mempunyai fenomena yang dicari ini.

Pengalaman puncak adalah saat kegembiraan yang tidak dapat dilupakan yang bukan hanya tentang kebahagiaan yang tinggi - ada juga perasaan transendensi atau hubungan rohani yang berkaitan dengannya. Pengalaman ini boleh menjadi titik perubahan dalam hidup anda, atau sekadar peringatan tentang apa yang penting apabila anda terjebak oleh hari ke hari.

Ia adalah salah satu daripada detik-detik penting yang memohon untuk penjelajahan, dan inilah bagaimana beberapa penyelidik dan pakar psikologi telah menerangkannya:

Gayle Privette, yang menulis satu bab mengenai pengalaman dalam "The Handbook of Humanistic Psychology: Leading Edge in Theory, Research, and Practice, " menerangkannya dengan cara ini: "Pengalaman puncak adalah kegembiraan atau keghairahan yang luar biasa yang menonjol secara persepektif dan kognitif antara lain pengalaman."

Pengalaman puncak adalah "... dicirikan oleh keamatan sedemikian persepsi, kedalaman perasaan, atau makna penting yang mendalam yang menyebabkan ia menonjol, dalam fikiran subjek, dalam konteks yang lebih kurang kekal dengan pengalaman yang mengelilinginya masa dan ruang, "tulis Dorothy Leach pada tahun 1962.

Tidak, ini bukan idea baru

Abraham Maslow - ahli psikologi Amerika yang datang dengan idea tentang hierarki keperluan - memanggil mereka "momen sihir" dan menggambarkan pengalaman itu sebagai perasaan "lautan". Dalam video di atas, Maslow mengatakan pengalaman puncak datang dari banyak pencetus atau sumber: dari "pengalaman cinta, atau berada di puncak gunung, atau diambil alih oleh muzik."

Tetapi dia berhujah bahawa mereka lebih biasa daripada angka 2 peratus yang saya sebut di bahagian atas artikel itu. Maslow berkata: "Saya terpaksa menyingkirkan makna religius, secara khusus agama, pengalaman puncak datang dari banyak pemicu." Maslow fikir mereka lebih biasa dan berlaku "secara meluas di kalangan penduduk" - terutama di kalangan mereka yang sihat secara psikologi.

Salah satu pengalaman puncak saya sendiri pada usia 15 tahun, ketika saya memanjat Divide Continental dengan pek raksasa di belakang saya. Ia mengambil kumpulan kami hari penuh, ditambah setengah hari lagi untuk mencapai puncak gunung di Montana. Ketika saya berehat di puncak puncak yang baik, dan memandang ke arah gunung-gunung ungu (saya selalu berfikir bahawa itu hanya garis puitis, tetapi mereka benar-benar), saya pada masa yang sama sangat berbangga dengan diri saya untuk memanjat, mengagumi planet luar biasa ini kecantikan, dan bersyukur untuk segala-galanya dalam hidup saya yang membawa saya ke titik itu. Saya dibawa ke air mata, kedua-dua ditinggikan dan merendahkan pada masa yang sama. Ia adalah perasaan yang paling "rohani" dalam kehidupan saya. Sebagai atheist yang diakui sejak umur 11 tahun, itu adalah perkataan yang sukar untuk saya gunakan, tetapi ia adalah satu-satunya yang sesuai.

Dalam "Kuasa Moments: Kenapa Pengalaman Tertentu Memiliki Impak Luar Biasa, " penulis Chip dan Dan Heath menulis bahawa terdapat empat elemen yang menyumbang kepada momen-momen positif ini. Bolehkah anda membuatnya? Mungkin - anda pastinya boleh memupuk keadaan yang membuat pengalaman sedemikian lebih cenderung berlaku. Usaha yang kreatif atau artistik, terutama sekali di mana anda mengalami aliran, adalah masa yang sama untuk mencapai pengalaman puncak. Acara sukan, pengalaman keagamaan, dan mencapai matlamat tertentu adalah masa lain orang telah mencapai puncak mereka sendiri.

Ramuan pengalaman puncak

Sama ada anda ingin mencari satu atau tahu apabila ia berlaku kepada anda, berikut adalah unsur-unsur yang bersatu untuk mewujudkan pengalaman puncak, yang dikatakan oleh Heath adalah kunci kehidupan yang benar-benar bahagia.

Ketinggian: Apabila anda bangkit daripada apa yang biasanya anda alami atau melihat kehidupan dan dapat melihatnya sebagai luar biasa.

Wawasan: Kita melihat dunia, hubungan kita, dan diri kita dengan cara yang baru dan berkuasa yang mengubah persepsi kita ke hadapan.

Kebanggaan: Mencapai matlamat yang lama, mengejutkan diri dengan daya tahan, keberanian, atau kekuatan anda - kebanggaan dalam diri kita adalah detik ketika kita dapat melihat yang terbaik dari diri kita sendiri.

Sambungan: Kami merasa terhubung dengan manusia lain (yang boleh termasuk keluarga dekat atau kawan-kawan, tetapi juga termasuk sambungan ke haiwan, tempat, atau planet Bumi).

Pengalaman puncak cenderung menjadi spontan - tetapi melambatkan, memberi perhatian, berusaha untuk benar-benar berhubung dengan orang lain atau dunia semula jadi kita, berusaha ke arah dan mencapai matlamat - ini semua dapat bersama untuk mewujudkan satu. Dan walaupun mereka tidak, mereka masih berupaya untuk menghabiskan masa anda.

Artikel Berkaitan