Apakah air yang mengelirukan?

Air grip adalah ubat lama untuk kolik. Tetapi apakah kolik, anda boleh bertanya? Apabila bayi yang baru lahir menangis lebih daripada tiga jam setiap hari, tiga hari seminggu selama tiga minggu, dia dikatakan mengalami kolik. Sekiranya ada yang mengatakan anda mempunyai bayi kolik, ia pada dasarnya hanya bermaksud dia sombong seperti syaitan. Walaupun punca sebenar kolik tidak diketahui, ramai yang menyifatkannya sebagai kecewa pada gastrointestinal.

Air grip berasal sebagai ubat bagi bayi kolik di England pada pertengahan tahun 1800-an. Ahli farmasi William Woodward menyesuaikannya dari ubat untuk merawat "demam fen" - demam yang melanda banyak bayi dan menyerupai malaria dalam gejalanya. Woodward telah menemui bahawa ubat itu juga berfungsi untuk melegakan bayi gassy dengan berkesan - dan begitu air yang kotor dilahirkan. The Water Gripe Waterward asal menampilkan bayi Hercules dalam buaian buaiannya dengan dua ular, gambar yang sesuai kerana bayi kolik mungkin kelihatan melawan ular, dan mempunyai lambang yang sama hari ini (cek di sebelah kanan).

Air grip asal adalah ramuan - ia termasuk alkohol, gula, air, minyak dill dan natrium bikarbonat. Agak menghairankan, alkohol dikeluarkan dari formulasi air grip hanya pada tahun 1992, mungkin kerana ada beberapa laporan orang dewasa menjadi ketagih kepada air kencing. (Dan tentu saja, masalah kecil memberi alkohol kepada kanak-kanak).

Orang ramai tidak tahu persis mengapa air kencing berfungsi untuk menenangkan bayi yang menangis, tetapi mereka yang mengatakan ia bersumpah dengannya. Satu artikel yang diterbitkan dalam Journal of Royal Society Medicine pada tahun 2000 menghubungkan keberkesanan air kencing ke kemanisannya, mencatat bahawa memberi bayi rasa apa-apa manis dapat membantu menenangkannya.

Banyak syarikat menghasilkan air cair sendiri hari ini, tetapi di Britain, Woodward's Gripe Water masih menjadi yang paling popular, dengan beberapa ibu membeli banyak botol pada satu masa untuk menenangkan bayi mereka yang menangis. Berikut adalah AS, air grip dihasilkan oleh Mommy's Bliss, Colic Calm, dan Little Remedies, antara lain.

Sesetengah ibu-ibu bayi yang rewel juga bersumpah dengan Mylicon, (nama sebenar: simethicone) - ejen anti-berbuih yang berfungsi untuk mengurangkan kembung dan keperitan, ditadbir melalui penorehan kepada bayi baru lahir.

Saya telah mencuba air kencing dan Mylicon sendiri, dan saya dapati kedua-duanya menjadi agak berkesan. Saya juga mendapati bahawa memberikan anak saya teh chamomile yang lemah (terlebih dahulu disejukkan, tentu saja) sebelum tidur di malam hari untuk menjadi sama (dan jauh lebih murah). Sejujurnya, kerana mana-mana orang tua yang sedang mengamalkan penjagaan bayi yang baru lahir tahu - walaupun pelepasan sedikit dihargai.

Saya akan berkongsi rahsia kecil dengan anda walaupun: Apa yang saya dapati menjadi yang paling berkesan untuk menenangkan bayi yang rewel atau kolik ialah 5 S Harvey Karp. Anda lihat, dalam bukunya, "The Happiest Baby on the Block, " Karp menjelaskan bagaimana tiga bulan pertama kehidupan bayi harus dianggap sebagai trimester keempat - bayi itu benar-benar keluar ke dunia terlalu awal. Cara terbaik untuk menenangkannya di dunia baru ini dia masuk dengan tidak sengaja? Sapukan sensasi rahim sebaik mungkin dengan menggunakan 5 S - Shushing, Swinging, Side-Lying, Swaddling, dan Sucking. Anda perlu melihatnya untuk mempercayainya. Dan apabila anda melakukannya, anda akan menjadi orang percaya untuk hidup.

Bayi yang berkaitan dan kisah kehamilan di Laman:

  • Apakah ubat sejuk semulajadi untuk bayi?
  • 5 resipi untuk makanan bayi buatan sendiri (dan mengapa anda perlu membuat sendiri)
  • Apakah topi buaian, dan bagaimana anda membaikinya?
Logo air Gripe: Leena J / Flickr

Artikel Berkaitan