Apakah kesepakatan dengan anjing doodle?

Dengan nama yang comel dan mantel keriting, anjing doodle nampaknya sangat popular dengan pemilik haiwan kesayangan. Mereka kegemaran untuk orang yang mengalami alahan kerana mereka sering berjanji sedikit atau tidak menumpahkan. Mereka dikatakan anjing yang baik hati, pintar dan manis. Apa jenis baka yang sempurna!

Walaupun, coretan doodle bukanlah sejenis baka.

Anjing Doodle adalah campuran antara poodle dan baka lain. Labradoodles dan goldendoodles adalah yang paling terkenal dari anjing doodle, tetapi terdapat banyak orang lain dari schnoodles untuk whoodle. Doodle pertama adalah Labradoodle dibiakkan oleh Wally Conron ketika dia bekerja sebagai pengurus pembiakan anjing untuk Persatuan Anjing Panduan Diraja Australia pada tahun 1980-an.

Conron sedang berjuang mencari anjing pemandu untuk seorang wanita buta yang suami alergi terhadap rambut anjing. Dia cuba hampir tiga dozen poodle sebelum datang dengan idea untuk menyeberangi seekor pudel dengan seekor unta Labrador, dengan harapan ciri-ciri positif yang membuat anjing perkhidmatan Labs hebat akan bergabung dengan ciri-ciri tidak menumpahkan poodle.

Conron berjaya, tetapi dia tidak lama kemudian menyedari bahawa tiada siapa yang berminat dengan anjing-anjing silang kerana mereka bukan murni. Itulah ketika dia memberitahu pasukan perhubungan awamnya untuk pergi ke akhbar dan memberitahu mereka bahawa mereka telah mencipta anjing baru. Dia memanggilnya Labradoodle.

"Itu gimik, dan ia pergi ke seluruh dunia, " kata Conron kepada pakar anjing Stanley Coren, Ph.D. Psikologi Hari Ini. "Ia berfungsi - pada minggu-minggu yang berikutnya, papan suis kami dibanjiri dengan panggilan daripada anjing yang berpotensi untuk membina rumah, pusat panduan anjing lain, orang yang cacat penglihatan dan orang yang alah kepada rambut anjing yang ingin tahu lebih banyak tentang anjing yang 'heran' ini. "

Keputusan tidak dapat diramalkan

Goldendoodles adalah campuran antara poodle dan retriever emas. (Foto: mestrada182 / Shutterstock)

Ramai orang yang berminat dengan doodle seolah-olah tertarik kepada baka untuk reputasi mereka yang tidak menumpahkan atau personaliti mereka yang baik. Harapannya adalah bahawa anjing-anjing itu akan membawa yang terbaik dari kedua-dua baka ke dalam keturunan mereka. Tetapi seperti semua genetik, tidak ada jaminan, kata Kathryn Lord, seorang pesakit pasca doktoral di Karlsson Lab di University of Massachusetts Medical School, di mana ahli-ahli terbabit dalam mempelajari genetik anjing dan tingkah laku.

"Sukar untuk membuat generalisasi dengan mana-mana baka, tetapi ia amat sukar dengan campuran, " kata Lord Tell Site. "Apabila anda menggabungkan baka, anda mendapat hasil yang tidak menentu."

Jadi walaupun kita membuat generalisasi mengenai baka tertentu - seperti pengambilan emas yang mesra, gembala Jerman adalah pelindung dan perbatasan sempadan adalah workaholics - selalu ada pengecualian. Anjing baka baka yang sama mungkin kelihatan serupa, tetapi terdapat banyak emas riang, gembala Jerman yang tidak peduli dan koloni sempadan yang malas.

Conron mendapati ini dengan cepat kerana dia mula membiak lebih banyak Labradoodles. Dia menemui keperibadian mereka dan keupayaan kerja yang berbeza dari anjing kepada anjing. Malah mantel mereka berbeza, mulai dari kerinting hingga bergelombang ke lurus, dengan beberapa penumpahan lebih dari yang lain.

Kemudian, Conron berkata bahawa mencipta Labradoodles adalah penyesalan hidupnya.

"Saya membuka kotak Pandora dan mengeluarkan monster Frankenstein, " katanya di podcast "Sum of All Parts" di podcast Corporation Broadcasting Corporation. "Kenapa orang membiak mereka hari ini, saya tidak mendapat petunjuk."

Dari schnoodles hingga whoodle

Schnoodle adalah salib antara schnauzer dan pudel. (Foto: Edwin Butter / Shutterstock)

Mereka mungkin dikenali sebagai anjing pereka yang dapat memperoleh $ 2, 500 yang mengagumkan atau lebih, tetapi tidak ada silsilah yang mewah dan coretan tidak dikenali oleh American Kennel Club (AKC).

Ini bukan kali pertama campuran pudel telah popular. Cockapoos (cocker spaniel), Yorkipoos (Yorkshire terrier) dan Peekapoos (Pekingese) adalah campuran poodle mainan yang orang ramai teruja lama sebelum kegilaan doodle.

Kali ini, terdapat pelbagai jenis campuran yang menarik. Lakukan carian dalam talian dan anda akan menemui schnoodles (schnauzers), sheepadoodles (anjing domba Bahasa Inggeris Lama) dan whoodle (gandum teratai bersalut lembut). Poodles telah bercampur dengan beagles, pugs, gembala Australia, corgis dan juga Saint Bernards.

Whoodle adalah campuran antara pudel dan teratai gandum yang bersalut lembut. (Foto: Dave Lauretti [CC BY 2.0] / Wikimedia Commons)

Tidak syak lagi mereka semua sangat comel. Tetapi lakukan penyelidikan anda sebelum menganggap mereka semua mempunyai ciri-ciri rendah atau tidak menumpahkan gen poodle mereka. Dan ingatlah, keperibadian anjing selalu menjadi roll dadu, tidak kira apa DNA yang dia bungkus dan baka yang ada dalam keturunannya.

"Adalah penting untuk mendidik diri sendiri sebelum menyelam ke tanah Doodle, " tulis juruteknik veterinar berlesen Natasha Feduik di PetMD. "Pastikan untuk menyelidik baka spesifik, dan bagaimana ia sesuai dengan keinginan anda. Diharapkan, anda akan menghargai keperibadian dan keunikan anjing anda, tidak kira apa jenis Doodle dia mungkin."

'Campuran hebat dan anjing hebat'

Apabila pudel dan kambing hitam Bahasa Inggeris Lama dibiakkan, hasilnya adalah kambing biri-biri. (Foto: Ironlion27 [CC BY-SA 4.0] / Wikimedia Commons)

Walaupun pelbagai coretan tidak diiktiraf secara rasmi sebagai baka sebenar sekarang, itu tidak bermakna ia tidak akan berubah suatu hari nanti, kata Tuhan.

"Kebanyakan baka bermula sebagai campuran dengan baka lain, " katanya.

Sama ada anjing doodle akan menjadi baka yang diiktiraf bergantung kepada matlamat orang yang membiak mereka, katanya. Ia bergantung kepada sama ada terdapat peternak yang bertekad, yang berupaya bekerja untuk mengembangkan ciri-ciri dan sifat-sifat tertentu untuk mewujudkan sifat yang diakui.

Tetapi banyak peminat doodle sepertinya tidak menganggap bahawa anjing-anjing campuran itu tidak mempunyai kertas.

"Ramai orang tidak mahu seekor pudel, kerana ia adalah pedigree dengan pedikur, " kata Wendy Diamond, penyokong penyelamat haiwan dan pengasas / editor majalah Animal Fair, memberitahu Reuters. "Orang yang masuk ke dalam poodle menjadi seni, anggur dan kebudayaan, tetapi apabila anda menyeberang dengan Labrador - dan orang-orang yang menjadi Labradors menjadi sukan - anda mendapat campuran hebat dan anjing yang hebat."

Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini dengan maklumat baru sejak diterbitkan pada Februari 2019.

Artikel Berkaitan