Apakah nematod?

Pernahkah anda menaikkan tumbuh-tumbuhan sayur seperti tomato atau lada pada akhir musim yang semakin meningkat dan melihat benjolan di sepanjang bahagian bawah tanah batang atau akar? Adakah anda tertanya-tanya apa itu? Tak ada lagi.

Anda mempunyai nematod - dan bukan jenis yang baik.

Nematoda adalah kecil, haiwan cacing seperti cacing yang disesuaikan untuk hidup di dalam air. Terdapat kira-kira setengah juta spesies nematoda di seluruh dunia, termasuk kumpulan yang hidup dalam filem air yang berpaut kepada zarah tanah. Nematoda ditemui di tanah di seluruh dunia.

Ada yang baik. Sesetengah nematoda yang bermanfaat membantu mengawal ulat cacing, kutu, semut, anai, grub, dan serangga perosak rumput yang lain. Namun, nematoda yang merosakkan tanaman sayuran bukanlah rakan tukang kebun. Ini adalah nematoda parasit tumbuhan.

"Adalah penting untuk difahami terdapat dua perkara yang berlainan di sini dengan nematoda dan tidak dapat dikelirukan, " kata Elizabeth L. Little, pembantu profesor di Jabatan Patologi tumbuhan di University of Georgia. "Nematod bermanfaat di tanah melakukan kerja racun perosak semula jadi. Mereka yang meninggalkan benjolan pada akar sayuran adalah nematod simpul akar (spesies Meloidogyne ). Mereka menanam ke dalam akar atau bahagian bawah tanah pokok tumbuhan, memakan tumbuhan, dan bertelur. Apabila telur menetas, bayi memakan akar dan, sebagai akibatnya, tumbuhan itu lemah, pertumbuhannya terdesak, daun menjadi kuning dan layu, dan pengeluaran berkurang. Di samping itu, kulat-kulat dan bakteria tumbuhan boleh memasuki tisu tumbuhan melalui luka yang dicipta oleh nematoda.

Cara mencegah nematoda berbahaya

"Matlamatnya adalah untuk tidak sampai ke tahap ini, " tegas Little. "Tiada pembaikan segera!"

Itu benar terutama dalam mana-mana musim yang sedang berkembang semasa anda mempunyai atau mengesyaki anda mempunyai nematod simpulan akar. Malangnya, satu-satunya cara untuk membunuh nematoda adalah memusnahkan tuan rumah, yang dalam kes ini akan menjadi tanaman sayuran anda.

"Bahan pembunuh nematod tidak tersedia untuk pemilik rumah, " kata Little. "Satu-satunya kawalan sebenar adalah untuk mencegah nematoda tumbuhan parasit daripada menjadi masalah di tempat pertama."

Terdapat beberapa cara untuk melakukannya, katanya.

Kaedah pencegahan nombor satu, Yang kurang ditekankan, adalah putaran tanaman. Peraturan umum adalah untuk berputar ke tanaman yang tidak berkaitan dengan satu sama lain. Rotasi tanaman tidak hanya akan membantu mencegah nematoda, tetapi juga akan membantu mengawal penyakit tumbuhan dan serangga berbahaya.

Satu lagi adalah untuk mewujudkan persekitaran tanah yang sihat dengan meminda tanah taman dengan bahan organik seperti kompos. Banyak organisma kawalan biologi berkembang pesat dalam ekosistem tanah yang seimbang. Organisma ini akan membantu mengurangkan populasi nematoda berbahaya.

Satu pertiga adalah menanam tanaman penutup musim sejuk. Apabila memilih tanaman penutup, Little berkata untuk memilih orang yang bukan tuan rumah untuk nematod simpulan akar. Dengan menanam tanaman penutup yang betul, tukang kebun rumah boleh membantu menindas populasi nematod akar simpul, atau sekurang-kurangnya tidak membantu mereka berkembang maju, kata Little. Salah satu cara untuk menentukan tanaman penutup bukan tuan rumah adalah dengan tanah anda diuji oleh Perkhidmatan Lanjutan Koperasi tempatan. Ujian ini akan menentukan jika nematoda ada, dan, jika ya, apakah jenisnya. Ejen Perkhidmatan Pelanjutan kemudiannya boleh mengesyorkan tanaman penutup musim sejuk yang akan berkesan dalam membantu mengurangkan populasi nematod berbahaya. Ujian tanah adalah paling berkesan pada musim gugur apabila bilangan nematod adalah yang tertinggi.

Kaedah pencegahan keempat ialah memilih jenis sayuran yang dilabel sebagai tahan nematod.

Wortel yang telah dijangkiti dengan nematod simpulan akar seperti yang dibuat jelas oleh benjolan tanda dagangan spesies Meloidogyne . (Foto: Wikimedia Commons)

Bagaimana untuk menggalakkan nematoda yang bermanfaat

Nematod bermanfaat yang membantu mengawal jenis serangga rumput tertentu boleh didapati secara komersil untuk digunakan oleh pemilik rumah. Untuk mencari sumber, bertanyakan di pusat taman berdekatan, hubungi Perkhidmatan Sambungan tempatan anda, atau lihat dalam talian.

Ingat bahawa apabila anda menerimanya, nematoda adalah organisma hidup dan mesti ditangani dengan teliti agar berkesan. Mereka dibekalkan dalam bentuk tertumpu, selalunya pada span basah. Ikut arahan untuk aplikasi, yang akan melibatkan pencampuran span dengan air dan memohon nematoda dengan jenis mudah didapati aplikasikan rumput cecair yang boleh dilampirkan ke hos.

Beberapa petua umum untuk memohon nematoda yang bermanfaat kepada rumput:

  • Gunakannya secepat mungkin.
  • Ikut arahan pakej untuk menyimpannya jika anda tidak dapat menggunakannya dengan serta-merta.
  • Air ke dalam tanah selepas permohonan.
  • Pastikan untuk mengikuti arahan pakej lain untuk keberkesanan maksimum.
Anda tidak akan dapat melihat keputusan dengan segera. Nematoda yang bermanfaat tidak akan membunuh serangga yang ada. Itulah generasi akan datang mereka akan mengejar!

Ia juga penting untuk diingat bahawa memohon nematod ke rumput anda bukan penyelesaian jangka panjang untuk mengawal serangga rumput yang menyakitkan dan membahayakan. Seperti pendekatan pencegahan-adalah-terbaik-menyembuhkan kepada nematoda parasit di taman sayur-sayuran, mengekalkan amalan kebudayaan yang baik yang mewujudkan persekitaran tumbuhan dan tanah yang sihat yang menggalakkan serangga adalah cara terbaik untuk mengekalkan rumput yang sihat.

    Artikel Berkaitan