Apakah perbezaan antara air sulingan, air mata air dan air yang disucikan?

Hanya beberapa tahun lalu, apabila Taufan Irene membanjiri loji pembersihan air berdekatan kami, air paip kami tidak lagi selamat untuk diminum, memasak - pada dasarnya apa-apa selain mandi. Dan saya mempunyai bayi baru lahir di rumah yang meminum sebotol formula setiap tiga jam. Tidak perlu dikatakan, saya mengenali air yang dijual di kedai runcit dengan cepat. Dan pilihannya amat menggembirakan.

Di mana hari-hari hanya mengambil beberapa gelen air botol dari rak? Kenapa saya perlu memilih sama ada saya mahu minum air atau air yang disucikan? Dan apa pula perbezaannya? Tidak semua air botol sama? Ternyata, tidak begitu banyak.

Saya melakukan apa yang akan dilakukan oleh mana-mana ibu dalam keadaan saya: Saya membeli separuh dozen gelen dari setiap jenis dan mengalahkan mereka semua di rumah. Ada sesuatu yang pasti cukup baik untuk bayi saya dan selebihnya harus cukup baik untuk saya.

Laman web EPA akhirnya menjawab pertanyaan saya - setelah beberapa klik cepat, saya seorang ahli air. Sekarang saya lulus kebijaksanaan itu kepada anda, pembaca saya yang sayang:

Minum air - Minum air adalah hanya: air yang dimaksudkan untuk diminum. Ia selamat untuk penggunaan manusia dan berasal dari sumber perbandaran. Tidak ada bahan tambahan selain apa yang dianggap biasa dan selamat untuk air paip, seperti fluorida.

Air suling - Air suling adalah sejenis air yang disucikan. Air itu telah melalui proses penapisan yang ketat untuk menghilangkannya bukan hanya dari bahan cemar, tetapi juga mineral semulajadi. Air ini lebih baik untuk digunakan dalam peralatan kecil - seperti guci air panas, atau seterika stim, kerana jika anda menggunakannya, anda tidak akan mempunyai penambahan mineral yang sering anda dapatkan apabila anda menggunakan air paip. Walaupun ia mungkin kelihatan tidak wajar, air ini tidak semestinya yang terbaik untuk penggunaan manusia, kerana semua mineral air yang semula jadi, dan sering bermanfaat, tidak hadir.

Air yang disucikan - Air yang disucikan adalah air yang berasal dari sebarang sumber, tetapi telah disucikan untuk menghilangkan sebarang bahan kimia atau bahan cemar. Jenis penyucian termasuk penyulingan, deionization, reverse osmosis, dan penapisan karbon. Seperti air suling, ia mempunyai kelebihan dan kekurangannya, kelebihannya ialah bahan kimia yang berpotensi berbahaya boleh diambil dan kelemahannya adalah bahawa mineral yang bermanfaat juga akan dikeluarkan.

Air spring - Inilah yang sering anda temui dalam air botol. Ia dari sumber bawah tanah dan mungkin atau mungkin tidak dirawat dan disucikan. Walaupun air mata air lebih menarik (seperti kebanyakan orang lain, saya membayangkan air mata air saya datang dari musim bunga yang terburu-buru di dasar gunung yang tinggi, salji), ia tidak semestinya air yang terbaik untuk diminum jika anda mempunyai pilihan lain. Kajian yang dijalankan oleh NRDC (Majlis Pertahanan Sumber Asli) telah menemui bahan pencemar dalam air botol seperti coliform, arsenik dan phthalates. Banyak air botol dilabelkan sebagai air mata air, tetapi sumber air itu sering menjadi misteri, kerana Laporan Kumpulan Kerja Alam ini jelas. Topik ini telah menjadi popular dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mencetuskan banyak kontroversi.

Jadi apa yang saya pilih apabila berhadapan dengan pelbagai pilihan? Untuk keluarga saya, saya memilih air minum, tetapi bergantung kepada tempat tinggal anda, anda boleh membuat pilihan yang berbeza. Untuk menyemak kualiti air paip tempatan anda, semak dengan EPA. Untuk menyemak kualiti air air botol kegemaran anda, lihat laporan Kumpulan Kerja Alam Sekitar mengenai air botol.

Artikel Berkaitan