Apakah perbezaan antara albino dan leucistik?

Anak-anak Laysan albatross putih ini berdiri dari selebihnya. Anak ayam Laysan albatross adalah warna kelabu slate, dengan bil kelabu gelap dan kaki kelabu yang sangat gelap. Sebaliknya anak ayam ini serbuk putih seluruh, dan mempunyai bil merah jambu pucat dan kaki merah jambu pucat. Namun, ia bukan albino. The give-away adalah di mata.

Albinisme adalah keadaan di mana terdapat ketiadaan melanin, yang memberikan warna kepada kulit, bulu, rambut dan mata. Vertebrata dengan albinisme tidak hanya berwarna putih (atau kadang-kadang berwarna pucat) tetapi mereka juga mempunyai mata yang sangat pucat, sering merah jambu atau warna merah sebagai saluran darah menunjukkan, atau sangat biru muda. Leucisme, sebaliknya, adalah kehilangan pigmentasi separa, yang boleh menjadikan haiwan itu mempunyai kulit berwarna putih, kulit, bulu dan sebagainya, tetapi sel pigmen di mata tidak dipengaruhi oleh keadaan.

Leucisim sering disalah anggap albinisme, tetapi mereka adalah dua keadaan yang sangat berbeza. Jadi kali seterusnya anda melihat haiwan yang anda fikir adalah albino, lihat untuk melihat apakah ia hanya kebanyakannya putih dan, pentingnya, lihat mata.

Adakah anda mahu foto anda dipaparkan sebagai Photo of the Day? Sertai kumpulan Flickr kami dan tambahkan foto anda ke kolam renang!

Artikel Berkaitan