Apakah Pertempuran Katak?

The New England town of Windham, Connecticut, terletak kira-kira 30 batu di timur Hartford. Ditubuhkan pada tahun 1692, Windham terkenal dengan bangunan-bangunan bersejarahnya, beberapa kem tentera era Revolusi Perang dan kilang-kilang lama yang pernah membakar industri tekstil yang berkembang pesat. Tetapi Windham mempunyai rahsia yang lebih gelap pada masa lalu - pembunuhan beramai-ramai.

Tahun 1754. Windham adalah bandar yang makmur, tetapi ia juga tercetus ketakutan. Penyakit baru-baru ini melanda, membunuh ramai penduduk. Sementara itu, Perang Perancis dan India berayun, dan desas-desus mengenai kekejaman yang dahsyat yang dilakukan dalam pertempuran sedang menuju ke bandar. Ramai orang di Windham telah berjuang melawan perang, dan orang-orang yang tetap hidup dalam ketakutan berterusan serangan yang mungkin.

Pada malam yang panas, berkabus pada bulan Jun, ketakutan itu datang ke kepala. Seperti yang diceritakan dalam sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 1857, "Ia melewati jam tengah malam, dan penduduk dikebumikan dalam tidur yang mendalam, ketika bantahan itu bermula. Terdengar teriakan dan menangis, dan berbagai macam bunyi bercampur, yang sepertinya mengisi langit, yang kemudiannya membangkitkan orang ramai dari tempat tidur mereka dan sangat membimbangkan bandar. "

Berpikir bandar itu sedang diserang, penduduk bergegas dalam keganasan dari rumah mereka, kebanyakan mereka setengah telanjang, membawa anak-anak mereka kepada apa yang mereka harapkan mungkin keselamatan. Kedengaran yang mengerikan terus menerus sepanjang malam. "Kerisauan itu sangat kuat dan sangat luar biasa, bunyi-bunyi itu sepertinya mengisi langit, dan digambarkan seperti gemuruh, " menceritakan satu keluarga.

Tetapi tiada serangan yang pernah berlaku. Namun, lelaki di bandar tetap berjaga-jaga sepanjang malam, berjaga dengan pitchforks, kapak dan muskets. Ramai yang menembak senjata mereka ke dalam kegelapan, dengan harapan untuk menyerang apa makhluk yang dihasilkan oleh orang-orang yang menakutkan itu.

Apabila matahari mula naik, bunyi akhirnya menjadi pudar. Penduduk bandaraya mula menyiasat, dan mereka melihat pemandangan yang mendalam di kolam berhampiran. Di sana meletakkan mayat ratusan, jika tidak ada ribuan katak mati, semuanya jatuh dalam keadaan misterius.

Sebab sebenar kematian katak tidak jelas kemudian, dan tidak pernah ditemui. Satu teori mencadangkan kemarau, tetapi kolam itu diketahui sama ada penuh dan segar. Sesetengah orang fikir ada penyakit, atau gempa, atau pecah elektrik. Teori lain mencadangkan katak mendapati diri mereka berada di tengah-tengah beberapa jenis perang untuk wilayah. Tidak kira punca itu, peristiwa luar biasa dengan cepat mendapat nama: The Battle of the Frogs.

Walaupun hampir terlupa hari ini, Battle of the Frogs menjadi legenda di Windham, di mana ia telah dirayakan dalam puisi dan lagu selama beberapa dekad, seperti ini kecil bernama "Peguam dan Bull-Frogs":

'Kemarahan berlaku satu malam,

Disebabkan oleh negara frog-frog,

Seperti pelik yang pernah dikenali

Dalam semua generasi kita.

Katak juga digambarkan pada mata wang tempatan (setiap bank serantau mengeluarkan balik sendiri pada hari itu). Bullfrog akhirnya menjadi meterai rasmi Windham. Banyak perniagaan di bandar masih menggunakan katak sebagai simbol atau logo mereka.

Hari ini, katak mengekalkan kedudukan mereka yang terkenal dalam bentuk empat patung yang menandakan sudut jambatan di atas Sungai Willimantic, yang dibina pada tahun 2000. Setiap katak besar duduk di atas sebuah kili raksasa raksasa, memukul balik nama samaran Windham, "Thread City." Secara rasmi dikenali sebagai Thread City Crossing, jembatan ini lebih sering dirujuk dengan nama orang yang memperingati: Jambatan Frog.

Terdapat hanya satu perkara yang hilang di kawasan itu. Seperti yang diceritakan pada tahun 2008 di laman web Damned Connecticut, pelawat ke jambatan akan mendapati banyak lalu lintas tetapi mereka tidak akan menemui katak tunggal.

Berkaitan dengan Tapak:

  • Sejarah aneh orang singa makan orang Tsavo
  • Akhirnya kita tahu mengapa pandemik influenza 1918 membunuh 50 juta orang
  • 10 perkara yang anda tidak tahu mengenai Johnny Appleseed
  • 1919 Boston Molasses Flood: Tragedi yang terlupakan terlalu aneh untuk buku-buku sejarah

Foto terbenam: Doug Kerr / Flickr

Artikel Berkaitan