Apakah Vegemite?

Australia terkenal dengan banyak perkara: makhluk aneh, penduduk tempatan yang tidak berani dan bahan coklat yang misterius bahawa Aussies telah diketahui menggunakan segala-galanya dari roti bakar hingga sushi.

Tetapi apa sebenarnya Vegemite?

Penyebaran coklat gelap yang popular adalah penciptaan Dr. Cyril P. Callister, seorang ahli kimia di syarikat Australia Fred Walker & Co.

Berikutan gangguan import makanan penyebaran makanan Marmite selepas Perang Dunia I, Fred Walker & Co. meminta Callister untuk mengembangkan penyebaran dari ragi yang dibuang oleh kilang bir.

Callister mengadun ekstrak yis dengan saderi, bawang dan campuran rempah-rempah untuk mencipta pes yang serupa dengan Marmite, dan penyebaran makanan telah diumumkan pada tahun 1922.

Bahan gelap, melekit dijelaskan sebagai masin, malty dan sedikit pahit.

Persaingan seluruh negara untuk menamakan penyebaran itu berakhir dengan pemilihan "Vegemite, " dan pada tahun 1923 produk mula muncul dalam iklan, menekankan nilai makanan kepada kesihatan kanak-kanak.

Jualan Vegemite memang tidak menyedihkan, dan menghadapi persaingan yang semakin meningkat dari Marmite, produk itu dinamakan semula sebagai "Parwill" pada tahun 1928.

Nama baru itu dipilih untuk menggunakan slogan "Marmite but Parwill, " seorang ibu bapa yang melambangkan keseronokan di pesaingnya. (Seperti dalam "Jika Ma mungkin, maka Pa akan.")

Walau bagaimanapun, kempen pemasaran tidak berjaya, dan penyebaran itu dinamakan semula Vegemite pada tahun 1935.

Sepuluh tahun yang lalu, Fred Walker telah membentuk sebuah syarikat bersama dengan JL Kraft & Bros., yang kini dikenali sebagai Kraft Foods. Walker mempunyai idea untuk menggunakan kejayaan keju Kraft untuk membantu menjual Vegemite, jadi penyebaran asin telah diberikan dengan pembelian produk keju.

Kempen dua tahun itu berjaya. Semasa Perang Dunia II, Vegemite dimasukkan ke dalam tentera Angkatan Darat Australia, dan pada tahun 1940an, penyebaran itu digunakan dalam sembilan daripada 10 rumah di Australia.

Hari ini, Vegemite melampaui Marmite dan sebaran serupa yang lain di Land Down Under, tetapi jenama berusia 90 tahun bekerja keras untuk memenangi citarasa generasi baru Aussies.

Ia adalah jualan yang sangat keras untuk banyak palat asing, walaupun popularitas domestik Vegemite masih mengilhami banyak orang bukan Australia untuk mencuba, sering dengan hasil yang lucu. Sesetengah orang Amerika, misalnya, telah mencatatkan video percubaan selera di media sosial - kadang-kadang hanya makan sesudu lurus dan bukan menggunakannya sebagai penyebaran. Lihat beberapa reaksi di sini, di sini dan di sini.

(Perlu diingat ini bukanlah cara Vegemite biasanya dimakan di Australia, di mana ia sering menyebarkan secara ringan pada roti panggang atau dimasukkan ke dalam sandwic.)

Dan dalam video di bawah ini, anda dapat melihat sekumpulan murid Denmark cuba Vegemite untuk kali pertama. Anak lelaki pada tanda satu minit itu kelihatan menjadi peminat sejati tentang apa yang telah dipuji sebagai "makanan kebangsaan Australia."

//www.youtube.com/watch?v=PUWWRMkT7xI

Foto: Ian Waldie / Getty Images

Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini sejak ia diterbitkan pada awal April 2014.

Artikel Berkaitan