Apakah yang dimaksud dengan haiwan?

Siapa makhluk-makhluk yang keluar pada waktu antara jam?

Kebanyakan kita sudah biasa dengan dua istilah untuk tempoh aktiviti dalam tumbuh-tumbuhan dan haiwan: malam dan hari. Haiwan nokturnal seperti kelawar aktif pada waktu malam dan haiwan diurnal seperti manusia aktif pada siang hari. Tetapi terdapat satu lagi kategori utama untuk aktiviti haiwan dan itulah crepuscular.

Crepuscular, perkataan yang diambil dari perkataan Latin untuk "senja, " adalah istilah untuk haiwan yang aktif terutamanya pada waktu subuh dan senja. Terdapat sebab yang sangat bijak untuk memilih waktu yang kurang terang di antara jam untuk menjadi aktif: makhluk krim crepuscular mengelakkan pemangsa. Ramai pemangsa paling aktif pada waktu puncak siang dan kegelapan, jadi haiwan seperti arnab yang merupakan spesies mangsa untuk karnivora yang banyak, aktif semasa jam senja apabila pemangsa sudah letih dari malam berburu, atau hanya bangun. Selain itu, sukar untuk dilihat pada waktu-waktu ini, satu fakta yang memberi spesis mangsa menjadi tambahan dalam bersembunyi dari atau melarikan diri dari pemangsa.

Di kawasan yang panas, terdapat sebab lain untuk aktiviti crepuscular: ia membolehkan haiwan menjadi aktif apabila suhu paling masuk akal. Haiwan gurun boleh melarikan diri dari tengah hari tengah hari dan tengah malam dengan aktif pada waktu subuh dan senja. Dan sesetengah spesies boleh beralih dari menjadi malam atau hari untuk menjadi crepuscular disebabkan oleh faktor persekitaran seperti persaingan dengan spesies lain - contohnya, sesetengah spesies burung liar boleh menjadi kumbang untuk mengelakkan persaingan dengan spesies raptor lain - atau gangguan dari aktiviti manusia.

Kegiatan Crepuscular selanjutnya dipecah menjadi haiwan matutinal, yang paling aktif pada waktu pagi, dan haiwan vespertine, yang paling aktif pada waktu senja.

Kucing rumah domestik adalah contoh yang baik dari haiwan yang berbentuk kumbang, seperti arnab, rusa, spesies kelawar, beruang, skunks, bobcats, possums dan banyak, banyak lagi spesies.

Adakah anda mahu foto anda dipaparkan sebagai Photo of the Day? Sertai kumpulan Flickr kami dan tambahkan foto anda ke kolam renang!

Artikel Berkaitan