Babi yang paling terkenal di dunia kini bebas daripada kanser, dan pengimbas CT uniknya menyelamatkan nyawa

Apabila babi yang paling terkenal di planet ini (dan sekarang 2018 "Influencer Haiwan Tahun Ini") mempunyai sedikit ketakutan kesihatan, seolah-olah seluruh dunia memegang nafasnya.

Legiun peminat, yang berjumlah kira-kira 1.4 juta orang di Facebook sahaja, mungkin jauh lebih teruk daripada Esther the Wonder Pig - yang selain dari belakang belakang yang ceroboh, membuat perniagaannya santai menjadi babi rumah yang sangat gembira.

Usaha itu termasuk suplemen pada tomato yang dipetik anggur, melengkung di sebelah anjing di hadapan TV. Dan, tentu saja, cupcakes .

Ya, cupcakes. (Foto: Esther the Wonder Pig)

Esther - haiwan 650 paun yang berkongsi rumah di luar Toronto, Kanada, dengan keluarga manusia - tidak tahu berapa ramai orang yang menarik untuknya.

Tetapi dia juga tidak tahu dunia pita merah menumpukan terhadapnya, menjadikan setiap isu kesihatan menjadi masalah kehidupan dan kematian.

Anda lihat, tidak seperti anjing dan kucing, apabila babi mula bertindak pelik, perkara-perkara tidak dapat diselesaikan dengan mudah ke klinik veterinar.

Peraturannya berbeza

Orang-orang Esther melihat sesuatu yang tidak kena dengan tahun lepas. (Foto: Esther the Wonder Pig)

Dia "bapa" - seperti Steve Jenkins dan Derek Walter suka memanggil diri mereka - melihat Esther bergerak aneh tahun lepas. Pada mulanya, mereka fikir mungkin dia sedang mengalami serangan jantung. Atau adakah masalah rangka otot?

Bagaimana mereka dapat mengetahui? Pada saiznya, Esther tidak akan diimbas oleh seorang doktor haiwan tempatan. Malah, satu-satunya peralatan Jenkins dan Walter yang dapat menampungnya adalah di Amerika Syarikat.

Dan di sinilah tali antara Esther dan kawan-kawan anjing dan kucingnya adalah tajam dan menarik. Di bawah undang-undang persekutuan, Esther tidak dapat pergi ke AS tanpa memenuhi kriteria bateri - peraturan dan peraturan yang menghalangnya dari negara ini. Dia juga perlu berdagang di rumah keluarga mewahnya untuk kemudahan kuarantin di sempadan.

Kerana Esther, bertentangan dengan apa yang dia percayai, bukan anjing atau kucing. Di bawah peraturan Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA), Esther bukanlah haiwan kesayangan.

Dia adalah "haiwan makanan."

Ternyata dari perspektif hukum, ada dunia yang berbeda antara dua hewan yang berbagi tempat tidur yang sama dan keluarga yang sama. (Foto: Esther the Wonder Pig)

Peminat untuk menyelamatkan

Tidak kira apa yang dikatakan Esther, dia tidak akan membuat perjalanan itu. Itulah ketika tuannya pengadil melangkah masuk.

Peminat Esther berjumpa dalam $ 650, 000 yang diperlukan untuk membeli pengimbas secara terang-terangan dan memasangnya di universiti tempatan pada awal bulan Ogos.

"Percayalah atau tidak, perkara yang lebih mudah untuk kita lakukan ialah menaikkan wang dan membeli pengimbas, " Jenkins memberitahu Tapak.

Semua hanya untuk satu imbasan.

Tetapi mungkin menyelamatkan nyawa Esther, kerana satu lagi diagnosis yang mengganggu tiba-tiba muncul.

"Tidak ada yang benar-benar salah dengan hujung belakang Esther, " jelas Jenkins. "Tetapi ia telah di rumah sakit pada masa itu yang membantu kami mencari kanser payudara."

Keluarga Esther terpaksa berpindah ke ladang di luar Toronto - digelar Happily Ever Esther - untuk menampung berkulit merah berkulit merah mereka, serta banyak haiwan lain yang memerlukan tempat kudus. (Foto: Esther the Wonder Pig)

Dan, sekali lagi, Esther mendapati hidupnya tergantung dengan benang birokrasi.

"Oleh kerana dia diklasifikasikan sebagai haiwan makanan, ada senarai ubat-ubatan yang tidak dibenarkan - kemoterapi menjadi salah satu daripada mereka, " kata Jenkins.

Esther, seperti haiwan kesayangan yang bukan tradisional dari ayam hingga lembu kepada llamas, nampaknya tidak akan mati kerana penyakit, tetapi membunuh orang birokrat .

Anak poster untuk masalah yang lebih besar

Di rumah Esther, gergasi lembut ini menyimpan semua jenis syarikat berbulu dan lelah. (Foto: Esther the Wonder Pig)

Sesungguhnya, semasa kisah kesihatan Esther, Jenkins mendengar dari orang-orang yang telah kehilangan teman-teman berbulu mereka untuk penyakit kerana mereka dihalang daripada rawatan.

"Mendiagnosis mereka sukar, mencari doktor haiwan untuk melakukannya sukar dan mendapatkan akses kepada ubat juga sukar, " kata Jenkins.

Seorang doktor haiwan yang baik hati terpaksa menyenaraikan ayam betina sebagai seekor burung nuri untuk menyelamatkan nyawanya.

"Peraturan dan peraturan ada di tempat, tetapi mereka mengelirukan, " kata Jenkins. "Malah doktor haiwan tidak dapat mengikuti mereka dan memahami dan melaksanakannya. Tidak ada peruntukan dalam peraturan ini sama sekali untuk haiwan kesayangan bukan tradisional.

"Bahkan babi babi, percaya atau tidak, di Kanada, hanya diklasifikasikan sebagai 'babi' dan, oleh itu, dianggap binatang makanan dan tertakluk kepada semua batasan yang disertakan."

Nasib baik untuk Esther, dia tidak semestinya memerlukan kemoterapi. Tumor telah dikeluarkan dari payudara, dan laporan perubatan mengisytiharkan bebas kansernya.

Walaupun Esther tidak lagi memerlukan pengimbas, Jenkins dan Walter mahu membayarnya ke hadapan. Pada bulan Oktober, mereka membuat "The Scanner Esther" tersedia untuk kegunaan awam untuk mana-mana haiwan besar yang memerlukan imbasan CT. Pengimbas terletak di Sanctuary Happily Ever Esther Farm di Ontario.

Apa yang membuat binatang peliharaan haiwan peliharaan?

Malam pasta adalah tradisi lama dalam rumah Esther. (Foto: Esther the Wonder Pig)

Sepanjang perjalanannya, dengan keprihatinannya yang biasa, Esther telah menjadi pahlawan yang tidak mungkin bagi orang dan haiwan yang tak terhitung jumlahnya.

Esther telah mencetuskan perbualan penting mengenai apa yang membuatkan seekor anjing peliharaan dan babi, makanan.

"Kami telah meletakkan kedudukan yang sangat unik untuk membantu menunjukkan ciri-ciri itu kerana - dan hanya kerana - kami kebetulan dapat diskrit untuk membesarkannya di rumah, " kata Jenkins dengan ketawa.

"Jika anda membawanya dan meletakkannya di tempat perlindungan, seperti semua babi lain yang ada di sini, sangatlah menakjubkan untuk mengenali mereka. Tetapi sebenarnya melihat seekor babi di rumah, hidup dengan manusia, dengan seekor anjing, mengangkat mereka ke kedudukan yang sama dan sama, lebih baik daripada mana-mana babi gembira yang berjalan bebas. "

Tetapi Esther mengembara di sepanjang jalan yang berbeza dalam kehidupan ini. Dan, walaupun ia mungkin diturap dalam kek cawan, ia masih menjadi jalan yang sukar - dan satu lagi banyak haiwan seperti Esther boleh diikuti.

"Dia semacam membayar harga dan membuka jalan pada masa yang sama, " kata Jenkins. "Kami mampu mendapatkan pengimbas ini, yang bagus, dan ia akan menjadikan lebih mudah bagi haiwan lain untuk maju."

Esther terlibat dalam salah satu aktiviti kegemarannya, kerana rakannya, yang menjadi seekor ayam belanda, mengambil semuanya. (Foto: Esther the Wonder Pig)

Sesungguhnya, sebahagian daripada dana yang dikumpul untuk pengimbas - kira-kira $ 100, 000 - akan digunakan untuk membantu rakan-rakan haiwan bukan konvensional lain mengakses peralatan tersebut.

Mengubati dan mendiagnosis mereka, sebaliknya, membentuk tugas yang lebih sukar di Kanada dan AS.

"Semasa kami menghadapi sekatan jalan ini, kami juga mempunyai penonton dan kehendak dan keinginan dan terus terang, kehendak untuk melakukan sesuatu mengenainya, " kata Jenkins. "Saya tidak dapat membayangkan berapa ramai orang dalam situasi kita sebelum itu tidak dapat berbuat apa-apa. Mereka memberitahu, 'Tidak' dan itu adalah jalan akhir bagi mereka.

"Saya tidak dapat bayangkan jika kita diberitahu 'Tidak' dan itu adalah jalan akhir dengan Esther."

Sebaliknya, tentera Esther - satu pasukan yang cukup kuat untuk membeli $ 650, 000 dalam peralatan perubatan dan membawanya ke Kanada - akan melawan pertempuran ini juga. Dan ia akan menjadi perjuangan bagi setiap babi, ayam, kambing dan lembu yang pernah disayangi oleh manusia - supaya mereka semua boleh hidup bahagia dengan Esther .

"Itulah sebabnya kita berjuang keras seperti kita, " kata Jenkins.

Dan ia semua akan dimulakan oleh babi yang suka pesta renang. Dan, adakah kita menyebut cupcakes ?

Nota editor: Artikel ini telah dikemaskini sejak asalnya diterbitkan pada September 2018.

Artikel Berkaitan