Badai Matthew adalah menakutkan (dan tenang) apabila dilihat dari langit

Wajah yang menyedihkan #HurricaneMatthew di darat di #Haiti [# gambar #weather #satellite Un-doctored] pic.twitter.com/hrviDVuJ3R

- Stu Ostro (@StuOstro) 4 Oktober 2016

Pemandangan dari alasan taufan Kategori 4 cukup menakutkan - dan kemudian anda melihat foto ini.

Tetapi pertama, sedikit latar belakang. Ketika ditonton dari langit, Badai Matthew sangat kagum. Kamera di luar Stesen Angkasa Antarabangsa mendapat pandangan mata burung yang sangat tinggi ketika ia terbang sekitar 250 batu di atas taufan. Rakaman itu menunjukkan betapa besarnya Matthew, tetapi ia kelihatan tenang. Tonton video NASA:

Sehingga tengah hari 5 Oktober, badai itu sedang mengarah ke Bahamas selepas meninggalkan jalan kehancuran dan sekurang-kurangnya lima kematian di Haiti. Seorang ahli meteorologi senior dengan Saluran Cuaca dapat menangkap imej satelit yang menyeramkan apabila Matthew membuat pendaratan di Haiti. Stu Ostro tweeted sebuah gambar (di atas) Matthew di mana corak cuaca kelihatan riang seperti tengkorak (atau badut menakutkan?) Mengintai di Caribbean kerana ia melanda Haiti pada pagi 4 Oktober.

Ribut itu dijangka melanda AS tenggara antara Khamis malam dan Sabtu dengan gabenor di empat negeri - Florida, Georgia, South Carolina dan North Carolina - mengisytiharkan keadaan kecemasan, laporan CNN.

Walaupun badai asalnya mempunyai angin yang bertahan lebih dari 140 kilometer sejam, Matthew melemah kepada badai Kategori 3 selepas membuat kemuncak di Cuba dengan kelajuan angin turun hingga 115 kilometer sejam pada pagi Oktober 5. Ramalan mengharapkan ia untuk mendapatkan semula kekuatan kerana ia berputar ke arah Bahamas dan AS, menurut Miami Herald.

Peramal mengatakan taufan boleh membuat tanah di Florida.

Artikel Berkaitan