Bagaimana anda boleh menggunakan idea landskap Australia untuk mencipta taman toleran kemarau

Majoriti Australia - kira-kira 85% - tinggal di pantai negara. Itu kerana kawasan luas pedalaman benua adalah padang pasir. Tetapi lebih dekat dengan pantai, masih terdapat banyak kawasan yang hanya basah secara bermusim, dan disebabkan oleh perubahan iklim, kawasan yang menjadi lebih sederhana sedang mengering. Oleh itu, orang Australia telah lama mengenal berkebun dengan air yang kurang - dan mereka semakin bijak apabila keadaan kering berterusan untuk tempoh yang lebih lama.

Oleh itu, ketika saya bertanya kepada Gerald Vartan (ayah saya, yang telah berkebun di kawasan Sydney selama lebih dari 40 tahun), apa pilihan pertamanya untuk tumbuhan landskap, dia tidak menghiraukan, "Tanaman yang dapat bertahan panas, kering dan malar hijau."

Vartan telah lama mengekalkan "sebuah oasis kecil dengan kolam air berpancur untuk menarik burung, naga air, dan katak dan mencipta bunyi yang menyenangkan dari luar air, " katanya. Walaupun air mengalir adalah elemen utama tamannya, itu tidak bermakna ia memerlukan banyak untuk kekal hijau.

Kerana isolasi relatif negara dari seluruh dunia, tumbuh-tumbuhan asli selalu menjadi sebahagian besar dari berkebun Australia, walaupun dalam beberapa dekad kebelakangan ini, negara mempunyai akses yang lebih besar kepada tanaman import. Tetapi apa-apa air yang intensif keluar hari ini. (Ya, bahagian utara Australia mempunyai hutan hujan dan banyak kelembapan, tetapi hanya sedikit peratusan populasi di sana.)

Banyak bunga Australia yang menarik dan berwarna-warni; bank-bank ini akan menjadi kon yang penuh dengan biji-bijian yang burung-burung asli seperti anak ayam suka makan. (Foto: imagevixen / Shutterstock)

Pilih tumbuhan asli

Tumbuhan asli tidak hanya hebat untuk menyelamatkan air; mereka juga memberi makan burung, lebah dan serangga yang bermanfaat. Bunga seperti daisies dan kangaroo-kaki memberikan apa makhluk tempatan perlu.

"Untuk lindung nilai, periksa pelbagai jenis pileng, westernringia dan callistemon. Untuk renek, cari bentuk baru kegemaran lama, seperti grevilleas, banksias, bunga lilin dan semak pudina, " menasihati Better Homes and Gardens editor Roger Fox. "Bagi tumbuh-tumbuhan seni bina yang menarik, anda tidak boleh melepasi teratai Gymea dan pokok-pokok rumput, dengan batang hitam yang mengagumkan dan untuk tumbuhan tab penyelenggaraan rendah yang hebat, acacias kerdil seperti 'Limelight' dan 'Green Mist' adalah pemenang.

Seperti mana-mana taman, rumpai adalah kebimbangan di taman Australia. Sekiranya anda mempunyai taman yang mesra alam, burung, mamalia kecil dan marsupial akan makan dan mengangkut biji benih untuk rumput ke ruang anda. Salah satu cara untuk melawan rumpai adalah untuk menanam succulents rendah dan tumbuhan lain yang hidup dekat dengan bumi. Selain menjaga rumput, "tanah meliputi air di dalam tanah, " kata Vartan.

Pigface adalah sangat lezat yang boleh bertolak ansur dengan keadaan masin dan mempunyai bunga merah jambu yang terang; Groundcovers lain mempunyai bentuk daun yang tidak biasa yang merayap di sepanjang lantai taman.

Kombinasi rumput asli dan succulents bermakna taman boleh mendapatkan dengan air yang sangat sedikit untuk kebanyakan mereka tahun. (Foto: Gerald Vartan)

Kurangkan atau hilang rumput

Lupakan rumput, melainkan jika anda menggunakannya untuk tujuan tertentu seperti kawasan bermain untuk anak-anak atau anjing, dan kemudian, pastikan ia kecil dan ditanam dengan rumput yang tidak memerlukan banyak air. Jika anda tidak memerlukan rumput, anda lebih baik menanam rumput asli yang berkembang dengan bebas (tanpa mow) dan semak belukar.

Air pancut beredar yang kecil dapat menggunakan sumber air yang bijak, dan menambah minat visual dan aural. Jalur kerikil berliku dapat membuka kawasan secara visual. Begitu juga bangku, patung, atau bahkan kawasan succulents rendah yang mengelilingi pokok atau belukar yang lebih besar. Taman batu adalah landskap yang paling rendah dalam penyelenggaraan rendah dan rendah, dan tumbuh-tumbuhan yang rendah seperti anggrek batu Sydney, yang boleh tumbuh di tanah berpasir dan berbatu, boleh menambah bunga ke ruang, mengalir di atas batu.

Kaki Kangaroo datang dalam pelbagai warna, dari merah jambu dan merah ke kuning. (Foto: Joanne Harris dan Daniel Bubnich / Shutterstock)

Pertimbangkan matahari dan tanah

Kebanyakan tukang kebun mula lupa untuk mengambil kira pergerakan matahari sepanjang hari dan musim. Ini amat penting dalam iklim kering di mana tumbuhan yang memerlukan sedikit kelembapan tambahan perlu keluar dari matahari langsung yang berterusan. Apabila anda "bertujuan untuk taman penyelenggaraan yang rendah, pertimbangkan di mana matahari berada pada masa yang berlainan tahun ini, dan pastikan tanah itu sihat dan mempunyai saliran yang baik, " kata Vartan.

Anda boleh mengecilkan diri anda dengan menggali lubang, mengisi dengan air, kemudian membiarkannya duduk dalam sekelip mata. Isikan semula keesokan harinya, kemudian periksa setiap jam atau lebih. Saliran tanah yang ideal adalah kira-kira 2 "sejam, tetapi boleh kurang jika anda menanam tumbuhan-tumbuhan yang tahan kemarau, tetapi anda pasti tidak mahu mereka duduk di dalam kolam air, di bawah syarat-syarat itu, mereka akan reput dan mati.

Perhatikan matahari, dan minta jiran dan pakar pusat taman tempatan tentang penempatan terbaik untuk tumbuh-tumbuhan, dan ketika waktu terbaik untuk menanamnya adalah.

Taman harus selalu mencerminkan keperibadian orang yang menyimpannya, jadi jika anda seorang foodie, taman anda boleh memasukkan buah-buahan tempatan, buah-buahan seperti limau jari dan Plum Illawarra, dan taman dapur. Sekiranya anda suka warna, terdapat puluhan jenis tumbuhan tempatan (berikan botol berus, kacang api dan bankia) yang akan menjawab keinginan itu, dan jika minimalis adalah gaya anda, lapisan rumput asli, pakis dan succulents boleh menjadikan ruang hijau anda semua mengenai tekstur.

Artikel Berkaitan