Bagaimana untuk bertahan dengan serangan beruang

Bears tidak mahu menyerang orang. Kami membunuh mereka lebih kerap daripada mereka membunuh kami, dan banyak beruang nampaknya menyedari nisbah itu. Apabila mereka menyerang, biasanya kerana mereka kelaparan atau terkejut.

Namun walaupun ragu-ragu mereka, serangan telah meningkat di banyak bahagian dunia. Taman Negara Yellowstone telah menyaksikan konflik menanggung manusia meningkat pada tahun-tahun kebelakangan ini, contohnya, termasuk dua serangan maut pada tahun 2011 (taman pertama dalam 25 tahun) dan satu lagi pada tahun 2015. Pada bulan Jun 2016, seorang penunggang basikal dibunuh oleh sebuah grizzly di selatan Taman Negara Glacier di Montana. Pegawai-pegawai liar menghadapi masalah yang sama di Amerika Syarikat dan Kanada, serta negara-negara lain seperti Jepun dan Rusia. Ini dikaitkan dengan pelbagai faktor, termasuk kehilangan habitat, pencerobohan manusia, kekurangan makanan dan perubahan iklim.

Tingkah laku beruang masih sangat dipengaruhi oleh biologi dan pembiakan, juga: beruang hitam Amerika adalah relatif jinak dan berselindung, contohnya, ketika beruang kutub lebih agresif dan lebih mungkin melihat orang sebagai mangsa. Namun cuba memahami sepenuhnya apa-apa serangan beruang adalah tugas yang menakutkan, dan kerana kita tidak dapat menyampaikan niat amanah kita untuk beruang, biasanya lebih selamat untuk menjauhkan diri.

Walau bagaimanapun, larian sekali-sekala tidak dapat dielakkan. Kebanyakan orang terkejut apabila melihat beruang kerana melihatnya, dan interaksi yang seterusnya sering berlaku dengan salah faham. Spesies, masa tahun dan butiran lain menentukan tindak balas yang terbaik, tetapi di sini gambaran keseluruhan tentang cara menangani pertemuan yang mengerikan ini:

Beruang coklat

Beruang coklat, seperti keluarga grizzly di Wyoming, sering berdiri tegak apabila ingin tahu. (Foto: Chase Dekker / Shutterstock)

Beruang coklat (beruang grizzly beruang) adalah spesies beruang yang paling meluas di dunia, yang terdapat di seluruh Eurasia dan barat laut Amerika Utara. Mereka umumnya lebih besar dan lebih agresif daripada beruang hitam, tetapi warna sahaja bukan cara yang boleh dipercayai untuk memisahkannya. Perhatikan saiz beruang itu juga, dan cari bonggol otot di belakang atasnya, tanda dagang beruang coklat. Juga ingat di mana anda berada - negara yang grizzly adalah luas di Eropah, Asia dan Kanada, tetapi di AS ia terhad kepada Alaska dan bahagian-bahagian Idaho, Montana, Washington dan Wyoming.

Konflik dengan beruang grizzly Amerika Utara (gambar di atas) telah meningkat di Amerika Syarikat, sebahagiannya kerana semakin ramai penduduk yang grizzly dan manusia, dan sebahagiannya kekurangan makanan yang disalah anggap sesetengah saintis mengenai pemanasan global. Tetapi perubahan iklim juga dapat mengembangkan jangkauan grizzlies, bahkan mungkin menjadi habitat beruang kutub.

Sekiranya anda menemui beruang coklat, simpan petua berikut:

  • Sentiasa membawa semburan beruang. Ini adalah must-have di negara yang grizzly, lebih baik dalam poket atau poket depan kerana anda hanya akan mempunyai beberapa saat untuk menyalakan api. (Semburan beruang sebenarnya boleh lebih berguna daripada senapang untuk grizzlies, kerana satu atau dua peluru tidak boleh berhenti dewasa dewasa dengan cukup cepat.)
  • Jangan diam. Jika anda berfikir beruang berada di kawasan itu, bercakap, bernyanyi atau buat bunyi lain untuk memberitahu mereka bahawa anda berada di sana juga - tanpa mengejutkan mereka. Jika anda melihat beruang yang tidak melihat anda, jangan mengganggunya.
  • Jangan menggoda. Makanan dan sampah yang tidak dijaga adalah magnet yang kuat, walaupun mereka terikat. Cuba menghasilkan sisa minimum semasa berkhemah atau mendaki, dan menjamin semua makanan dan sampah dengan berhati-hati (menanggung canister di beberapa taman). Bears juga boleh dipikat oleh anjing, jadi mungkin bijak untuk meninggalkan haiwan peliharaan di rumah.
  • Jangan lari. Sekiranya anda bertemu dengan grizzly, berdiri tegak, bertenang dan perlahan-lahan untuk mencapai semburan beruang anda. Jangan risau jika beruang itu berdiri - yang biasanya hanya bermakna ia ingin tahu. Balik perlahan jika anda boleh, masih bersedia untuk menyembur. Sekiranya beruang mengikut anda, hentikan dan berdiri sendiri.
  • Matlamat dan semburan. Jarak terbaik untuk menyemburkan beruang pengecasan adalah kira-kira 40 hingga 50 kaki. Idea ini adalah untuk membuat dinding semburan lada antara anda dan beruang.
  • Tekan kotoran. Sekiranya beruang terus mengecas, jatuh dan renda jari anda di belakang leher anda untuk melindunginya. Menjaga perut anda dengan berbaring di atas tanah atau dengan mengandaikan kedudukan janin, dengan lutut terselip di bawah dagu anda. Jangan bergerak.
  • Berpura-pura mati. Walaupun beruang itu mula menyerang, ia mungkin cuba menetralkan anda sebagai ancaman. Dan kerana anda tidak akan dapat mengalahkan atau mengalahkannya, maka kematian palsu adalah pertaruhan terbaik anda pada masa ini. Walaupun ia berjalan jauh, jangan bangun. Grizzlies diketahui berlama-lama dan pastikan anda mati, jadi tinggalkan selama sekurang-kurangnya 20 minit.
  • Kotak hidung atau mata. Ini mungkin dapat menggagalkan serangan grizzly, tetapi hanya melawan kembali sebagai jalan terakhir. Bermain mati adalah strategi pilihan dengan grizzlies. Jika anda boleh mendapatkan percuma, walaupun, mundur perlahan-lahan; masih tidak berjalan.

Beruang hitam

Beruang hitam Amerika adalah spesies beruang yang paling umum di Amerika Utara. (Foto: David Osborn / Shutterstock)

Kedua-dua jenis utama beruang hitam, Amerika dan Asiatik, dipisahkan oleh Lautan Pasifik, tetapi mereka masih berkait rapat dengan satu sama lain daripada kepada beruang coklat yang berkongsi habitat mereka. Beruang hitam Amerika (digambarkan) adalah beruang terkecil dan paling biasa di Amerika Utara, dengan sekitar 900, 000 dari Alaska ke Atlantik, manakala beruang hitam Asiatik (yang terdapat di China, Jepun, Korea dan Rusia) lebih terancam, baik oleh penebangan hutan dan amalan kontroversi "penternakan beruang."

Beruang hitam Amerika kadang-kadang menyerang manusia, tetapi kerana mereka lebih kecil, pendaki lebih cepat dan lebih baik daripada grizzlies, biasanya mereka lebih suka melarikan diri daripada berperang. Beruang hitam Asiatik, sebaliknya, lebih cenderung untuk menyerang orang, masalah ahli sains berkata boleh bertambah buruk dengan perubahan iklim.

Jika anda menemui beruang hitam, simpan petua berikut:

  • Berhati-hati. Secara umum ambil langkah berjaga-jaga yang sama seperti yang anda lakukan di negara yang grizzly: Bantul beruang sembur di kawasan di mana beruang hitam aktif, menyimpan makanan dan sampah yang dibungkus, dan membuat bunyi bising ketika berjalan melalui hutan sehingga anda tidak mengejutkan beruang yang tersembunyi.
  • Berdiri. Beruang hitam kurang agresif daripada grizzlies, selagi anda menunjukkan diri anda menjadi besar dan kuat, mereka biasanya akan meninggalkan anda sendiri. Berteriak, gelombang tangan anda dan buat kekecohan. Gunakan tongkat atau objek lain untuk menjadikan diri anda kelihatan lebih besar. Dan sama seperti dengan grizzlies, tidak pernah berlari dari beruang hitam. Mereka sering mengenakan caj, dan strategi terbaik adalah untuk tetap berada di tempat dengan semburan beruang siap untuk api jika beruang terlalu dekat.
  • Tinggal di atas tanah. Jangan sekali-kali memanjat pokok untuk melepaskan beruang hitam. Mereka pendaki yang sangat baik, dan mereka cenderung mengejar apa sahaja yang mereka fikir sedang melarikan diri, jadi ada peluang yang baik ia akan menjebak anda di dalam pokok itu.
  • Gunakan semburan beruang. Ia boleh membantu, tetapi ia tidak begitu kritikal dengan grizzlies. Prinsip yang sama berlaku, walaupun: Cuba untuk menyembur apabila beruang itu 40 hingga 50 kaki jauhnya, membuat dinding semprotan lada di depan anda.
  • Lawan balik. Kecuali jika anda tidak mampu secara fizikal, lebih baik untuk mempertahankan diri daripada beruang hitam daripada menggulung di atas tanah. Pastikan bunyi bising dan kelihatan besar sepanjang pertemuan, tetapi jika anda berakhir di jarak dekat, gunakan mana-mana objek berdekatan sebagai senjata untuk menangkis beruang itu. Sekiranya tiada berguna adalah sekitar, menumbuk atau menendang hidung beruang itu. Lakukan apa sahaja yang diperlukan untuk menakutkannya, tetapi fokus pada kawasan sensitif yang mungkin mendapat reaksi segera. Cuba buat ruang di antara anda dan beruang, tetapi tidak pernah lari - buat beruang lakukan itu.

Beruang kutub

Beruang kutub adalah beruang terbesar yang hidup. (Foto: AndreAnita / Shutterstock)

Beruang kutub tidak hanya beruang terbesar hidup; mereka juga yang terbesar dari semua karnivora tanah. Mereka tidak seperti omnivorous seperti beruang lain, sebaliknya memberi makan terutama pada anjing laut dan ikan. Mereka menumpahkan pada banyak lemak dari diet ini, dibungkus ke bingkai kukuh mereka untuk menampung musim sejuk Artik pahit. Manusia tidak sepadan dengan mana-mana beruang satu-satu, tetapi dengan polar menanggung peraduan ini secara khususnya berat sebelah. Mereka juga kurang biasa melihat orang, dan lebih cenderung melihat kita sebagai mangsa. Tetapi mereka hidup dalam pengasingan relatif di Artik, dan cukup bersemangat bahawa serangan ke atas manusia jarang berlaku.

Hubungan ini baru-baru ini memburuk akibat kesan perubahan iklim, memandangkan pemanasan Artik bermakna kurang laut es, yang beruang kutub digunakan sebagai platform untuk memburu anjing laut. Beruang kutub lapar sekarang semakin jauh di pedalaman untuk makanan, kebiasaan yang semakin membuat mereka bertentangan dengan manusia.

Jika anda menemui beruang kutub, simpan petua berikut:

  • Semoga berjaya. Beruang kutub adalah beruang terbesar di Bumi, dan mereka lebih sukar untuk menakutkan daripada beruang coklat atau hitam. Strategi terbaik adalah untuk mengelakkan pertemuan mereka di tempat pertama.
  • Jangan bertindak seperti mangsa. Ini adalah nasihat yang baik untuk setiap pertemuan beruang, tetapi terutama dengan beruang kutub. Mereka adalah spesies yang paling mungkin untuk melihat anda sebagai makanan, dan melarikan diri hanya akan mengesahkan syak wasangka mereka. Selain itu, mereka lebih cepat daripada anda, dan lebih baik berjalan di salji dan ais.
  • Lakukan seperti ancaman. Beruang boleh melihat melalui taktik ini, terutama jika ia lapar, tetapi ia masih bernilai ditembak. Jangan tarik perhatian kepada diri sendiri jika beruang itu tidak melihat anda atau kelihatan tidak berminat, tetapi jika ia mendekati, berdiri tegak, bercakap dengan kuat dan bertindak seperti itu harus takut kepada anda. Video ini menawarkan contoh yang baik.
  • Gunakan semburan beruang. Ini adalah pertaruhan terbaik anda, kerana anda tidak boleh bergantung pada menakutkan beruang kutub, dan habitat mereka tidak menawarkan banyak tempat persembunyian. Seperti di negara yang grizzly, pastikan semburan mudah dicapai, dan pelajari cara menggunakannya sebelum anda pergi. (Tetapi jangan biarkan angin Kutub Artik meniup awan perlindungan anda - cuba untuk menjangkakan angin sebelum menyembur.)
  • Jangan berputus asa. Sayangnya, tidak bermain mati atau berjuang lagi berfungsi juga terhadap beruang kutub berbanding saudara-saudara mereka yang lebih kecil. Mereka sering lebih berminat untuk makan awak daripada menetralkan anda sebagai ancaman, jadi bermain mati mungkin hanya membuat pekerjaan mereka lebih mudah. Berjuang kembali juga tidak berguna, tetapi jika anda mendapati diri anda bergolek di sekitar tundra dengan beruang kutub satu tan, anda tidak akan kehilangan banyak. Sama seperti beruang lain, cubalah mencederakan hidung atau mata, dan lenyap dari kaki-kaki yang besar dan berayun itu. Satu mogok tunggal boleh membunuh seseorang.

Bagaimana dengan beruang lain?

Sebuah sloth bear ambles melalui Taman Negara Ranthambore di utara India. (Photo: Ondrej Prosicky / Shutterstock)

Walaupun beruang hitam, coklat dan beruang kutub adalah jenis yang paling terkenal, terdapat juga beberapa jenis lain yang tersebar di seluruh dunia, walaupun dalam jumlah yang sedikit dan meliputi kawasan kurang. Mereka semua sukan bulu berwarna gelap hingga beberapa darjah, tetapi mereka tidak berkait rapat dengan beruang hitam Amerika atau Asiatik, atau satu sama lain. Di bawah ini adalah melihat dengan cepat beberapa beruang yang kurang dikenali di planet ini; masing-masing mempunyai sifat tingkah laku sendiri, tetapi tidak ada yang dianggap ancaman serius terhadap keselamatan manusia. Seperti semua beruang, menjangka kehadiran mereka apabila anda berada di rumput mereka, dan mengelakkan pertemuan apabila boleh.

Jika anda diserang, ikut garis panduan am yang sama untuk beruang yang disenaraikan di atas.

  • Beruang Sloth: Diliputi oleh bulu gelap, kurus, beruang sloth yang mendiami hutan dan padang rumput di benua India, kebanyakannya pada ketinggian rendah. Mereka terutamanya makan anai-anai, tetapi sebagai omnivore, mereka juga dikenali untuk memakan telur, bangkai dan tumbuhan. Mereka tidak begitu besar - antara 100 hingga 300 paun - tetapi mereka boleh menjadi agresif terhadap orang ramai. Spesies ini disenaraikan sebagai Vulnerable oleh Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam (IUCN).
  • Beruang yang spektakuler : Beruang yang kecil dan malu adalah satu-satunya ahli taksonomi subfamili yang hidup, Tremarctinae, dan juga satu-satunya spesies beruang yang berasal dari Amerika Selatan. Ia mengeksploitasi pelbagai habitat, termasuk hutan hujan, hutan awan, padang rumput dan padang pasir belukar pesisir, tetapi tertumpu terutamanya di pergunungan Bolivia, Colombia, Ecuador, Peru dan Venezuela. Ia disenaraikan sebagai rentan oleh IUCN.
  • Beruang matahari: Sebagai yang terkecil daripada semua spesies beruang, beruang matahari mudah diabaikan. Mereka berkeliaran pada waktu malam melalui hutan tropika di Asia Tenggara, memberi makan terutamanya pada rayap, semut, larva kumbang, larva lebah dan madu, serta pelbagai buah-buahan, terutama buah ara. Keterangkuman ini membantu mengurangkan konflik dengan orang, tetapi beruang matahari masih terancam oleh kehilangan habitat dan pembangunan manusia. IUCN juga menyenaraikannya sebagai spesies yang rentan.
  • Panda raksasa: Walaupun terdapat kesalahpahaman umum bahawa panda gergasi berkaitan dengan raccoon, mereka adalah jenis beruang, satu-satunya ahli genus Ailuropoda yang masih hidup. Lebih daripada 99 peratus daripada diet mereka terdiri daripada 30 spesies buluh, walaupun mereka juga boleh mencerna daging. Ini diet vegetarian kebanyakannya mengurangkan kemungkinan mereka menyerang orang, tetapi mungkin sebab utama penyerang jarang berlaku ialah panda raksasa sendiri jarang berlaku. Mereka tinggal di beberapa kawasan pergunungan di tengah China, tetapi program pembiakan tawanan bertujuan untuk memperkenalkan panda tawanan yang ditawan ke liar. Spesies ini disenaraikan sebagai Terancam oleh IUCN.

Untuk nasihat lanjut tentang bagaimana untuk bertahan hidup dengan beruang, lihat video ini:

Nota editor: Artikel ini telah dikemas kini sejak ia mula-mula muncul pada bulan Mac 2011.

Artikel Berkaitan