Bagaimana untuk memberitahu apa yang memakan tumbuh-tumbuhan taman anda

Satu upacara pagi kegemaran untuk banyak tukang kebun adalah untuk pergi ke luar dengan kopi mereka dan memeriksa tomato dan skuasy atau bunga dan pokok renek. Ia adalah versi berkebun mengimbas suapan berita Twitter semalaman atau menangkap berita pagi di TV. Terdapat keselesaan dalam mengetahui dunia masih ada.

Apa yang tidak menghiburkan ialah untuk mengetahui bahawa sebahagian dari taman anda hilang semasa anda tidur. Kalaulah pagi anda berhenti bukan dari kafein tetapi dari menemui daun yang kelihatan baik semalam telah munched pada malam? Atau dari menyedari bahawa tunas bunga yang telah anda tunggu untuk dibuka sepenuhnya hilang? Atau dari bertanya-tanya mengapa tomato yang anda berikan satu hari lagi untuk masak sepenuhnya tidak lagi di atas pokok anggur?

Naluri pertama anda mungkin menjadi nuke segala-galanya dengan racun perosak kimia. Walau bagaimanapun, terdapat pilihan yang lebih baik untuk anda, tumbuh-tumbuhan anda dan tanah di mana ia tumbuh. Meluangkan sedikit masa untuk mengetahui apa yang memakan tumbuhan anda dan apa - jika apa-apa - t lakukan mengenainya.

Varmints tidak selalu serangga

Kelinci seperti arnab cenderung menyebabkan kekacauan di taman anda sebagai serangga. (Foto: Apelavi / Shutterstock)

Satu pemilik rumah yang salah boleh membuat adalah dengan segera menyalahkan kerosakan tumbuhan pada bug. Malah, pelakunya mungkin Bambi atau Bugs.

Ada cara untuk mengetahui sama ada punca masalah itu mempunyai empat kaki, enam kaki atau 100. Lihat daun. Itulah di mana semua perosak meninggalkan tandatangan yang menarik. Apabila anda belajar membaca tandatangan mereka, anda akan tahu siapa yang harus dipersalahkan dan apa yang perlu dilakukan.

Tanda tangan untuk rusa, misalnya, adalah tepi bergerigi pada daun dan batang. Rusa mempunyai gigi kecil di rahang bawahnya tetapi lelangit keras tanpa gigi di atas. Akibatnya, mereka merobek bahagian tumbuhan daripada menggigit dengan bersih melalui mereka. Di samping itu, kerosakan yang menyebabkan mereka berada di luar tanah. Tandatangan rusa lain, jika tanah lembut, adalah cetakan kuku.

Tandatangan untuk arnab, sebaliknya, adalah batang digigit dengan bersih pada sudut 45 darjah. Itu kerana arnab mempunyai gigi yang sangat tajam. Tidak menghairankan, kerosakan yang menyebabkan mereka berlaku berhampiran dengan tanah. Tandatangan arnab lain termasuk dua perkara yang sering ditinggalkan: pemotongan cawangan dan / atau kotoran berukuran kacang. Pada musim sejuk, arnab boleh meninggalkan tandatangan lain yang disebut girdling. Ini berlaku apabila mereka makan kulitnya sepenuhnya di bahagian bawah pokok atau pokok renek, yang boleh membunuh tumbuhan.

Penghancur rusa dan arnab, seperti Pagar Cair, boleh didapati di pusat-pusat taman. Atau, jika anda ingin membuat sendiri menggunakan bahan-bahan seperti telur busuk, periksa petua di ThriftyFun. Kawalan rusa buatan sendiri tambahan, selain menanam apa yang tidak mereka makan, termasuk mencukur kepingan sabun mandi dan menyebarkannya di sekeliling taman atau meletakkan rambut manusia di antara tumbuhan anda. Kawalan arnab termasuk pagar mesh atau jaring dan kilang tanam jenis pop timbul.

Sekiranya tanda-tanda di dedaunan anda tidak sepadan dengan rusa atau arnab, maka itu adalah pertaruhan yang selamat bagi pengunjung yang tidak diundang adalah serangga. Dalam kes itu, William G. Hudson, ahli entomologi Tambahan dengan University of Georgia tahu kesakitan anda. Tetapi, sebelum anda merampas racun serangga, Hudson berkata adalah penting untuk menyedari bahawa "Kebanyakan serangga adalah pengunjung yang bermanfaat atau neutral." Atas sebab itu, dia memohon pemilik rumah untuk menikmati kebanyakan serangga sebagai "hidupan liar belakang" - idea dia mengakui dengan ketawa bahawa dia telah berjuang untuk menjual selama 30 tahun! - sebagai cara untuk tidak membunuh "orang baik". Walau bagaimanapun, dengan mengetahui bahawa kebanyakan pemilik rumah akan menikmati tumbuh-tumbuhan mereka lebih banyak jika mereka belum ditanam, Hudson, yang khusus adalah hiasan, menawarkan beberapa petua mengenai apa yang perlu dilakukan apabila kerosakan tidak sedap dipandang menjadi terlalu berat.

Apabila serangga makan hiasan

Langkah pertama, kata Hudson, adalah untuk memahami bahawa terdapat banyak bilangan merayap, merangkak, merambat dan terbang serangga yang tidak dapat dielakkan dan akan muncul di mana-mana landskap rumah. Kerana banyak serangga boleh menyerang pelbagai tumbuhan, beliau menasihati pemilik rumah untuk membangunkan pelan kawalan yang diarahkan kepada kumpulan serangga berdasarkan tandatangan daun mereka daripada cuba mengenal pasti dan mengawal serangga spesifik. Dia membahagikan serangga yang menyerang perhiasan menjadi lima kumpulan, yang mana ia meletakkan istilah awam.

Ular belukar kubis, seperti yang digambarkan di sini, menikmati mengunyah daun dan meninggalkan lubang kecil di daun tersebut. (Foto: StartOrganic Vegetable Garden Service / YouTube)

1. Chewers daun. Tandatangan mereka adalah lubang atau tepi bergerigi pada daun. Perosak termasuk ulat, belalang dan kumbang. Pelan kawalan bergantung kepada matlamat anda dan saiz operasi anda, kata Hudson. Kebanyakan ulat di kebun rumah adalah hasil rama-rama malam dan bukan sasaran taman pembiakan sebenar di tempat pertama, katanya. Sekiranya anda tidak sihat dan mempunyai masa, anda boleh memilihnya dengan tangan dan jatuhkan mereka dalam baldi air sabun. Jika anda mesti menggunakan racun serangga, semburan organik boleh didapati di pusat-pusat taman.

Serangga renda Azalea boleh merosakkan daun anda dengan kotoran yang kelihatan seperti tar. (Foto: Universiti Florida)

2. Sap suckers. Tandatangan utama mereka adalah kesan stipling yang menyala warna pada permukaan daun. Itu kerana serangga ini adalah pengumpan cecair yang daun tusukan dan menghisap jus. Pepijat ini boleh mengisi oak, maple dan poplar tulip di mana mereka makan pada jumlah tinggi sap yang agak rendah dalam kepekatan beberapa nutrien penting. Mereka membuatnya, kata Hudson, dengan memproses banyak cecair dan melepasi air dan gula yang berlebihan sebagai "honeydew." Ini, katanya, adalah barang-barang yang berkilat, melekat di bawah, tumbuh-tumbuhan understory dan juga objek logam seperti perabot rumput atau kereta dan trak. Cetakan jelek jelaga boleh menggunakan madu sebagai makanan dan tumbuh di atasnya, yang akan menjadikan objek di mana madu itu mendarat hitam. Contoh-contoh lain yang menyedut serangga termasuk skala, hama labah-labah, lalat putih, bug renda azalea dan bug bau. Sabun dan minyak berkuat kuasa pada perosak bertubuh kecil yang kecil dalam kumpulan ini (aphids, whiteflies, skala dan labah-labah hama) tetapi bukan yang lebih besar seperti bug bau. Anda akan memerlukan racun serangga bagi mereka, tambah Hudson.

Kumbang boror seperti tumbuhan penargetan di bawah tekanan, jadi pastikan tanaman anda hale dan hangat untuk menangkis perosak ini. (Foto: ChWeiss / Shutterstock)

3. Borers. Tanda tangan mereka adalah lubang-lubang yang mereka tinggalkan di batang-batang pokok seperti pokok dan semak-semak. Contoh-contoh serangga ini termasuk beberapa jenis kumbang dan ulat. Kerosakan mereka amat berbahaya, kata Hudson, kerana mereka membunuh tumbuh-tumbuhan daripada meninggalkan mereka hanya kelihatan sedap. Kerana penjaja paling sering menyerang tumbuh-tumbuhan di bawah tekanan, kesalahan terbaik adalah pertahanan yang baik - memelihara tumbuh-tumbuhan yang sihat sebaik mungkin dengan mengelakkan tekanan seperti tidak menyiram semasa kekeringan atau tumbuhan yang tidak disengajakan secara tidak sengaja semasa pemangkasan, yang boleh mengundang serangan dari rama-rama sayap yang jelas. Tiada rawatan yang berkesan selepas pemborol berada di kilang.

Beberapa larva kumbang menikmati munching pada sistem akar, seperti larva kumbang stag ini. (Foto: Sakdinon Kadchiangsaen / Shutterstock)

4. Pengumpan akar. Tandatangan yang paling jelas adalah lubang di corms yang memeluk permukaan tanah di tumbuh-tumbuhan seperti iris. Contoh perosak yang memakan akar pada atau di bawah garisan tanah adalah grub, peringkat kumbang yang tidak matang. Di sini sekali lagi, kebudayaan yang baik adalah cara terbaik untuk menjaga grub dan serangga lain dari makan corms. Hudson mencadangkan menggali iris setiap beberapa tahun dan menipiskan katil, memindahkan tumbuh-tumbuhan tambahan ke katil baru atau berkongsi dengan rakan-rakan. Jika anda mesti menyembur, drenches tanah komersial boleh didapati.

Wasps tidak mengganggu tumbuhan anda, tetapi mereka boleh mengganggu anda semasa anda berkebun. (Foto: schankz / Shutterstock)

5. Perosak perangkap. Serangga ini tidak merosakkan tumbuh-tumbuhan, tetapi Hudson mengatakan ia menghasilkan lebih banyak panggilan kepadanya daripada jenis perosak lain. Contohnya termasuk jaket kuning, tawon dan semut api. Seperti semut api, sarang jaket kuning di tanah. Wasps membina sarang di atap rumah. "Jika anda mempunyai sarang jaket kuning, anda perlu merawatnya, " kata Hudson. Langkah pertama, katanya, adalah untuk mencari kemasukan ke sarang. Kemudian, selepas gelap (jaket kuning kembali ke sarang pada waktu malam) tuangkan racun serangga yang tersedia secara komersial ke dalam lubang. Penting untuk membuat beberapa gelen campuran untuk memastikan seluruh sarang dibasahi, kata Hudson, sambil menambah bahawa anda harus berundur dengan cepat ke tempat yang selamat dan mematikan lampu suluh jika anda menggunakannya untuk mencari lubang. Sarang tawon berhampiran taman atau pintu luar boleh disembur dengan tin aerosol yang akan menembak semburan agak jauh. Sebarang tangkapan dari sarang apabila semburan akan mati dari residu apabila mereka kembali.

Apabila serangga makan edibles

Alton N. "Stormy" Sparks, Jr. seorang profesor entomologi di Kampus UGA Tifton, juga mengesyorkan merawat serangga sebagai kumpulan ketika cuba mengendalikan mereka di edukasi belakang rumah. Itu kerana, katanya, seperti perhiasan, perosak mempunyai kecenderungan untuk muncul pada pelbagai tanaman yang boleh dimakan dan bukan tanaman tertentu.

Sparks juga mengesyorkan pemilik rumah mengelakkan mencampurkan semburan serangga mereka sendiri untuk edibles. Banyak resipi insektisida DIY yang terdapat di internet, katanya, tidak pernah diuji dan didaftarkan dan, dengan itu, secara teknikal menyalahi undang-undang - isu yang berpotensi untuk orang yang berkongsi sayuran dengan rakan atau menjualnya di tepi jalan. "Orang ramai cenderung memikirkan remedi rumah sebagai organik dan selamat, " kata Sparks. "Tetapi mereka belum diuji untuk keselamatan manusia, untuk keberkesanan atau bahkan keselamatan tumbuhan." Sebagai contoh, beliau menyatakan bahawa minyak sabun yang dibuat untuk membersihkan produk kayu adalah bahan utama dalam satu campuran yang popular di internet. Sabun mangkuk yang sering dijumpai di dalam campuran serangga DIY juga tidak diuji untuk penggunaan daun atau penggunaan manusia, kata Sparks. Sabun insektisida komersial lebih mahal daripada campuran rumah yang disediakan, tetapi itu kerana mereka telah diuji dan didaftarkan, Sparks ditambah.

Berikut adalah cara Sparks membina serangga pada edibles dan langkah-langkah yang dicadangkannya untuk mengawalnya.

1. Ular. Seperti perhiasan, serangga ini akan merosakkan daun. Anda boleh memilihnya dan melupuskan mereka seperti hiasan atau menggunakan semburan organik yang tersedia secara komersial yang mengandungi Bt ( Bacillus thuringiensis ), bakteria yang secara semulajadi yang membawa maut untuk memberi makan ulat. Entrust adalah insektisida yang diluluskan secara organik yang sangat berkhasiat terhadap ulat. "Ia adalah salah satu daripada beberapa produk organik yang mempunyai keberkesanan produk bukan organik, " kata Sparks.

Bengkak-bengkak adalah musuh yang hebat dengan kebun-kebun yang melakukan pertempuran. (Foto: boyphare / Shutterstock)

2. Stink bug. Tanda tangan serangga pemakan buah ini mengesan pada buah, seperti kekuningan hingga bintik-bintik bintik-bintik mendung pada tomato. Sasaran kegemaran lain di taman rumah adalah lada manis, okra, jagung manis dan kacang. Tandatangan lain adalah keupayaan mereka untuk menyembunyikan, yang menjadikan mereka sukar untuk dilihat. Ini adalah serangga paling sukar bagi pemilik rumah untuk menangani edibles, kata Sparks. Sparks mencadangkan semburan yang mengandungi pyrethrum, yang merupakan insektisida kuat yang dibenarkan di bawah garis panduan Piawaian Organik Kebangsaan. Pyrethrums, bagaimanapun, merosakkan dengan cepat apabila terdedah kepada cahaya matahari. Langkah seterusnya dari sana, kata Sparks, adalah insektisida pyrethroid, yang sintetik dan tidak organik.

Aphids, seperti yang dilihat di sini, boleh membawa daun-daun yang berubah-ubah dan diputarbelitkan. (Foto: topi / Shutterstock)

3. Aphids, thrips, hama labah-labah dan lalat putih. Tanda tangan serangga yang menghisap ini adalah kuning, keriting dan daun yang terdistorsi atau pertumbuhan hitam pada permukaan daun. "Jika anda tidak mempunyai taman yang besar, kadang-kadang anda boleh melakukan kerja yang baik untuk mengawalnya dengan memukul tumbuhan dengan semburan air yang kuat dan hanya mengetuknya dari tumbuhan, " kata Sparks. Jika anda ingin menggunakan sesuatu yang lebih kuat, Sparks mencadangkan sabun insektisida dan minyak yang sangat halus (bukan minyak tidak aktif). Sekiranya anda memilih pilihan ini, dia mengatakan bahawa semburan sepenuhnya melapisi serangga. Ini adalah penting kerana sabun dan minyak pada dasarnya mencetuskan perosak. Namun, sabun dan minyak tidak mempunyai kesan sisa. Mereka adalah penyembur kenalan dan anda perlu menyembur lebih daripada sekali untuk membunuh serangga baru yang menetas dari telur atau ketibaan baru ke taman anda.

Satu perkara penting dengan mana-mana insektisida adalah untuk memeriksa label pakej untuk memastikan kilang yang anda ingin merawat dilindungi oleh produk itu, kata Sparks. Label juga akan menasihatkan bukan hanya kekerapan selang untuk menyemburkan tetapi juga selang pra-panen, katanya.

Artikel Berkaitan