Bagaimana untuk membersihkan tembaga secara semulajadi

Diperbuat daripada gabungan zink dan tembaga, tembaga adalah logam terkenal yang terdapat dalam alat memasak, perhiasan, alat muzik (tembaga, siapa?) Dan objek hiasan rumah. Sekiranya rumah anda berumur tertentu, kebanyakan pintu gerbang anda boleh menjadi tembaga.

Seperti logam yang dibuatnya, tembaga juga mudah dicemari. Apakah cara terbaik untuk membersihkan tembaga? Pertama, anda perlu menentukan sama ada barang anda, sebenarnya, diperbuat dari tembaga. Pegang magnet pada item anda. Jika ia melekat, barang itu bukan tembaga, tetapi kemungkinan besar tembaga. Gunakan hanya air dan detergen ringan untuk membersihkan barang bersalut tembaga, kerana apa-apa yang lebih kasar boleh merosakkan penyaduran.

Sekiranya anda mempunyai sekeping tembaga yang ternoda atau kotor yang memerlukan pembersihan, bagaimana anda berbuat demikian bergantung kepada sama ada ia berlapis - iaitu bersalut dengan kemasan berkilat pelindung - atau tembaga yang bukan pernis. Kuningan tembaga boleh dibersihkan hanya dengan menyapu dengan kain lembap.

Membersihkan tembaga bukan lacquered memerlukan lebih banyak lemak siku. Walaupun terdapat pembersih tembaga kimia di pasaran, cuba gunakan beberapa bahan semulajadi ini untuk membersihkan tembaga, yang kebanyakannya mungkin sudah ada di rumah:

  • Ketchup: Guru rumahtangga yang telah menulis kolum "Petua dari Heloise" selama lebih dari 30 tahun mengesyorkan ruji dapur ini. Singkirkan beberapa sos tomato di atas kain bersih dan gosokkan tembaga yang ternoda. Kemudian lap bersih dengan kain lembap dan buff kering.
  • Pembersih sabun atau ringan: Jika barang tembaga anda berdebu atau kotor dan bukannya ternoda, tenggelamnya dalam air sabun hangat dan membersihkannya dengan kain lembut boleh melakukan silap mata. Gunakan berus gigi untuk membersihkan kawasan kotor dengan lebih lembut.
  • Cuka, Garam dan Tepung: Ruji rumah serba boleh ini boleh digabungkan untuk membuat pasta untuk membersihkan tembaga yang terukir. Larutkan 1 sudu garam ke dalam setengah cawan cuka, dan tambah tepung sehingga campuran menjadi pasta. Gosokkan ke dalam tembaga, biarkan selama 10 minit, kemudian bilas dengan air suam dan buff kering.
  • Air: Panaskan satu liter air, dan tambahkan 2 sudu setiap garam dan cuka putih untuk menghasilkan resipi semula jadi untuk menggilap tembaga yang terukir. Gosok campuran ke atas tembaga, kemudian kering dengan kain bersih.
  • Jus Lemon: Jus lemon lurus boleh digunakan untuk membersihkan tembaga dan membawa kembali bersinar. Selepas membersihkan dengan jus lemon, lap dengan kain lembap dan buff kering.
Bilakah mungkin anda mahu meninggalkan sekeping tembaga yang terukir? Sekiranya tembaga adalah antik, bawa ke penilai sebelum cuba membersihkannya. Pencurian itu boleh menambah nilai pada kepingan anda, atau mengurangkannya jika anda mengganggu penamat semulajadi item itu.

Dan jika anda kecewa untuk mengetahui bahawa apa yang anda pikirkan adalah tembaga hanya bersalut tembaga? Berhati-hatilah bahawa ia lebih mudah untuk dibersihkan - dan masih boleh kelihatan seperti berkilat sebagai perkara yang sebenar.

Mempunyai idea lain untuk membersihkan tembaga? Tinggalkan kami nota di komen di bawah.

    Artikel Berkaitan