Bagaimana untuk membina semula saderi dari pangkal

Ada beberapa saderi sisa? Inilah percubaan sains yang sejuk yang boleh anda cuba di rumah. (Foto: 5PH / Shutterstock)

Memang, ini mungkin bukan cara untuk menyelesaikan masalah kelaparan di dunia, tetapi ia adalah percubaan yang menyeronokkan. Saya melihat gambar saderi semula tumbuh di Pinterest, dan saya memutuskan untuk mencubanya.

Saya mengikuti foto Pinterest kembali ke sumber asalnya di 17 Blog Selain dan mengikut arahan. Ambil pangkalan dari tangkai saderi, bilas, dan letakkan dalam cawan air suam cetek di ambang jendela. Tukar air setiap hari dan memerhatikannya untuk melihat apakah pertumbuhan semula bermula. Seperti yang anda lihat dari gambar di bawah, terdapat tanda-tanda pertumbuhan semula dalam tempoh lima hari.

Hari 1: Pangkalan saderi dimasukkan ke dalam air.

Hari ke-5: Pangkalan saderi selepas lima hari percubaan. Air berubah setiap hari.

Tidak banyak yang perlu dilakukan kecuali menukar air dan melihatnya setiap hari untuk perubahan. Sebagai pertengahan asas seledri mula tumbuh semula sihat, daun hijau gelap dan akhirnya tangkai, di luar pangkal mula menjadi coklat dan pecah. Itu seolah-olah sempurna semulajadi, dan saya mengandaikan bahawa apabila saya akhirnya menanam tangkai di dalam tanah, luar akan terus memecah dan mencipta nutrien semulajadi untuk pertumbuhan baru.

Hari ke 8 : Bawang kental dengan pertumbuhan semula yang sihat dan sihat.

Ia mengambil masa lapan hari untuk pertumbuhan semula untuk sampai ke titik di mana saya perlu memindahkannya ke tanah. Anak saya dan saya mengambil sebuah bekas, mengisinya dengan tanah potting organik, dan menanam saderi semula dalam bekas. Kami meletakkannya di atas salah satu blok cinder yang sempadan taman sayuran saya supaya arnab tidak dapat mencapainya. Kita mungkin sepatutnya mengelilingi kawat berduri itu, kerana dalam masa dua hari, ia telah dimakan ke nub. The% $ & * squirrels dapat! Saya tidak mengambil sebarang gambar saderi di dalam tanah, tetapi selama dua hari ia berada di sana, ia terus berkembang. Ia seolah-olah tidak mengalami sebarang kejutan transplantasi sama sekali.

Saya rasa saya perlu menghibur diri dengan fakta bahawa pertumbuhan semula itu menjadi makanan - walaupun ia bukan makanan saya harus memberi makan keluarga saya. Adalah baik untuk melihat saderi tumbuh menjadi tangkai penuh untuk menuai kemudian pada musim panas dan makan (dan kemudian lihat jika kita dapat mendapatkan pangkal dari batang baru untuk tumbuh semula). Tetapi, saya melihat cukup banyak pertumbuhan semula untuk mengetahui ini adalah satu percubaan bernilai perkongsian. Jika anda ingin tahu, cubalah. Dan, jika anda mempunyai anak-anak yang tidak dapat keluar dari sekolah tidak lama lagi, ini akan menjadi eksperimen sains taman yang mudah dan menyeronokkan untuk dilakukan dengan mereka sepanjang musim panas.

Dari apa yang saya baca dari pelbagai sumber, diperlukan dua hingga tiga bulan (kadang-kadang lebih lama) untuk tangkai yang matang untuk berkembang. Pada masa itu, kanak-kanak boleh menyimpan jurnal semula, merekodkan apa yang mereka lihat, mengukur ketinggian pertumbuhan semula, dan mengambil gambar. Saya berumur 10 tahun dengan penuh semangat memeriksa saderi setiap hari dan mengambil beberapa gambar.

Anda juga boleh membina semula bawang hijau dari akarnya selepas anda menggunakan bahagian hijau. Saya fikir saya boleh cuba yang seterusnya. Saya tidak fikir tupai mungkin akan memakannya.

Artikel Berkaitan