Bagaimana untuk memulakan taman yang memotong

Ramai pemilik rumah menghadapi dilema ketika datang ke tempat tidur yang subur bunga dan semak-semak yang mekar. Mereka mahu mempunyai pasu bunga di dalam rumah, tetapi mereka tidak mahu merosakkan rupa taman dengan mewujudkan jurang ketika mereka memotong bunga.

Jika anda menghadapi pilihan ini, ada cara untuk mendapatkan yang terbaik dari kedua-dua dunia: Memulakan taman yang memotong.

Manakala katil dan sempadan taman direka untuk daya tarikan estetik, anda tidak perlu risau tentang bagaimana taman memotong kelihatan. Tujuan utamanya adalah untuk menghasilkan bunga untuk mencantikkan rumah.

Untuk membuat taman memotong, ikuti lima langkah mudah ini.

1. Pilih lokasi . Tapak yang terbaik akan menjadi satu yang mendapat banyak matahari, mempunyai tanah yang kaya dan mengalir dengan baik. Tapak yang ideal mungkin merupakan salah satu yang bersempadan dengan sayur-sayuran atau taman herba kerana tujuan penanaman "gaya tanaman" taman pemotongan dan katil sayuran / herba akan saling melengkapi. Pertimbangan lain untuk tapak termasuk tempat yang sunyi di sepanjang sempadan belakang, di sudut yang tidak ditanam atau di belakang atau di sebelah garaj. Ruang kecil boleh menampung banyak tumbuh-tumbuhan. Sebagai peraturan umum, katil 3 hingga 6 kaki akan memegang kira-kira 20 tumbuh-tumbuhan.

2. Rancang taman . Sebaik sahaja anda mengetahui dimensi taman pemotongan dan sudut matahari dari katil baru, anda boleh membuat reka bentuk berdasarkan ketinggian pokok dan masa mekar. Rancang untuk penanaman padat dengan campuran warna, panjang batang dan tekstur yang akan mekar pada musim bunga, musim panas dan musim gugur. Pastikan anda membuat pelan yang mengelakkan jurang. Ingat matlamat anda: Ia menghasilkan bunga untuk membuat penampilan yang hebat di dalam rumah, bukan di taman pemotongan itu sendiri. Jadilah kreatif dalam reka bentuk anda dan pastikan anda memasukkan pokok renek kegemaran anda, annuals, perennials, herbs dan mentol.

3. Sediakan tanah . Taman pemotong harus mempunyai tanah kaya yang sama seperti tempat tidur taman anda yang lain. Tambah humus dalam bentuk kompos, lumut gambut atau daun cincang hingga kedalaman 8-10 inci untuk memperbaiki tanah liat atau berpasir.

4. Menanam taman. Menanam dalam baris mengikut pelan anda. Ini akan menyediakan akses yang paling mudah dan mengurangkan masa dan usaha yang diperlukan untuk rumpai, makanan, nipis, menyuburkan, mati kepala dan tuaian. Jika anda mengatasi jurang yang tidak diingini, isikan dengan tahunan atau herba.

5. Potong bunga. Akhirnya bahagian terbaik! Di sinilah perancangan dan penyediaan membayar. Gunakan warna, panjang batang, tekstur dedaunan dan wangian bunga untuk membuat perkiraan menarik untuk dinikmati dan menarik perhatian tetamu anda.

Jika anda tidak mempunyai ruang berkebun untuk menambah taman memotong atau ingin memasukkan lebih banyak tumbuhan di taman pemotongan daripada anda mempunyai ruang, jangan risau. Hanya menanam bunga dan semak kegemaran anda di seluruh ruang yang anda ada. Hanya jangan cluster mereka. Dengan menyebarkan bunga yang anda sedang berkembang secara khusus untuk memotong katil anda yang ada, anda tidak akan mewujudkan jurang apabila anda mengeluarkan bunga.

Untuk membantu anda memulakan, kami telah menyertakan panduan rantau mengikut negara untuk tanaman yang popular untuk memotong taman. Senarai di bawah tidak dimaksudkan untuk dimasukkan; mereka hanya satu persampelan pelbagai jenis yang boleh anda sertakan di taman anda sendiri. Dan beritahu kami antara kegemaran anda yang kami terlepas dalam komen.

Selatan

Tahunan: Zinnia. Kain taman ini datang dalam palet warna artis dan mudah ditanam dari benih di tanah taman purata. Untuk bunga yang berterusan, tetapkan benih beberapa kali sepanjang musim. Adalah penting untuk memotong bunga dengan kerap kerana ini menyebabkan tumbuhan menghasilkan lebih banyak bunga. Apabila dibawa ke dalam rumah dan diletakkan di dalam pasu, bunga-bunga itu tahan lama.

Daun: Sunflower. Beberapa spesies - H. salicifolius (berasal dari Midwest dan Barat Amerika Syarikat) dan H. angustifolius (berasal dari Tenggara) - berkembang dengan baik di Selatan. Setiap spesies mempunyai beberapa kultivar yang terkenal. Apabila dibawa ke dalam rumah, mereka semua akan menerangi bilik dengan paparan berani dan berwarna-warni. Potong batang pada 45 darjah di bawah air yang mengalir dan pada pelbagai panjang. Letakkan batang tertinggi di tengah dan susun batang yang lebih pendek di sekelilingnya. Atau, untuk pernyataan dramatik, letakkan satu bunga besar dalam pasu dengan sendirinya.

Satu pasu hydrangeas biru adalah array yang sangat Selatan. (Foto: Muffet / flickr)

Shrub: Hydrangea. Tidak ada yang berkata "Selatan" seperti susunan hidrange biru pada bulan Jun dan Julai. Untuk memanjangkan keindahan bunga mawar yang segar dan memelihara mereka dari meleleh, potong kepala bunga pada waktu pagi. Ambil sebotol air dengan anda dan segera menjunam batang ke dalam air. Dalam ruangan, air mendidih dan tuangkan ke dalam bekas. Potong batang hidrangea ke panjang yang dikehendaki, letakkannya di dalam air selama 30 saat dan segera masukkannya ke dalam vas air suhu bilik dan tentukan kesannya.

Dan terdapat banyak orang lain termasuk kosmos, celosa, anemones, camellias, calendula, salvia (seperti S. leucantha ), tagetes (seperti T. lucida ) dan liatris. (Cadangan dari Taman Botani Atlanta)

Negeri Mid-Atlantic

Dunia amaranth mekar dari musim panas hingga akhir musim gugur. (Foto: yoppy / flickr)

Tahunan: Gomphrena. Bunga kecil punchy ini hampir terlalu baik untuk menjadi kenyataan. Meningkatkan matahari dan panas penuh, pilihan tahunan ini tumbuh dengan baik walaupun di tanah yang miskin. Lazimnya dipanggil amaranth dunia, gomphrena mekar tanpa henti dari musim panas ke akhir musim gugur. Kultivar seperti Strawberry Fields dan Fireworks tidak akan mengecewakan. Terbaik yang digunakan di pinggir taman untuk kebiasaannya yang rendah dan berkaliber, gomphrena juga membuat bunga kering yang sangat baik.

Perenanya: Allium. Sukarnya sebagai kuku dan tidak boleh dipercayai, semua orang harus mencuba sekurang-kurangnya satu dari daun berbunga. Bunga globular muncul dari akhir musim bunga menjadi musim panas, dan hampir semua sesuai untuk pemotongan. Globemaster, Gunung Everest dan Sensasi Ungu klasik adalah kultivar yang sangat baik. Spesis lurus Allium christophii juga merupakan pameran. Tidak boleh dilupakan adalah jenis groundcover seperti Allium Summer Beauty yang berkembang pesat tetapi panjang-mekar.

Shrub: Hydrangea. Benar pokok renek terbaik untuk memotong bunga. Yang terbaik adalah kultivar herba seperti Hydrangea arborescens Annabelle atau kultivar yang baik untuk pengekstrakan seperti Hydrangea paniculata Tarvida atau Limelight. (Coppicing adalah sejenis pemangkasan di mana pokok-pokok atau pokok renek dipotong kembali ke tunggul untuk mempromosikan pertumbuhan baru.) Meremajadi tanah atau batang batang di awal musim bunga apabila tunas mula membengkak. Anda akan diberi ganjaran pada musim panas dengan batang panjang, masing-masing dengan mekar yang indah.

Dan terdapat banyak yang lain termasuk Cornus sanguinea Midwinter Fire, Viburnum macrocephala, Ilex Winter Emas dan Winter Red, bunga teratai Asiatik, tulip, Convallaria majalis, panicum, narcissus, Heuchera villosa Autumn Bride, hellebores, aquilegias, echinacea, rudbeckia (banyak jenis ), hostas, bunga matahari saka, Eryngium giganteum, Eupatorium maculatum Gateway, Coreopsis tripteris, brunnera, Alchemilla mollis, Dicentra spectabilis, Scabiosa Ace of Spades, Verbena bonariensis, Emilia coccinea Scarlet Magic, zinnias, dahlias, Lagurus ovians s, cosmos, Salvia involucrata Jam Mulberry. (Cadangan dari Chanticleer)

Timur Laut

Tahunan: Lupin. Apabila tiga perempat floret dibuka, potong bunga pada waktu pagi sebelum mereka didebarkan. Bunga dipotong sebelum panas hari dan sebelum mereka telah didebungkan lebih lama dari bunga dipotong setelah suhu mula naik dan pendebunga menjadi aktif. Ambil sebotol air suam ke taman, letakkannya dari matahari dan letakkan batang potong di dalam air dengan segera selepas memotong. Batangnya berongga dan kaku dan memelihara pancang bunga mendirikan dalam susunan, terutama jika ada daun di bawah garis air dikeluarkan (daun di dalam air cenderung mempercepatkan pembusukan).

Abang: Poker panas merah. Batang yang tinggi, kuat Kniphofia dan lengan bunga lapan inci berwarna cemerlang dalam warna seragam hangat kuning, oren dan merah membuat tanaman taman yang mempesonakan ini pilihan yang sangat baik untuk penanam bunga potong yang mencari sesuatu yang berbeza, terutama sesuatu dengan tropika lihat.

Lilacs mempunyai wangian yang tidak dapat dilupakan. (Foto: greenplasticamy / flickr)

Shrub: Lilac. Sukar untuk mengalahkan ungu untuk musim bunga memotong bunga kerana kecantikan mereka yang indah. Isikan pasu dengan air dan letakkan katak bunga atau benda berat lainnya di bahagian bawah pasu untuk memelihara batang dan bunga yang berat daripada menggulingkan pasu. Bangku bahagian bawah batang dengan tukul untuk membantu mereka membuat air dan segera letakkannya di dalam pasu. Bunga-bunga itu tidak tahan lama apabila dipotong, mungkin hanya empat atau lima hari, tetapi anda akan ingat wangian itu lebih lama lagi.

Dan terdapat banyak orang lain termasuk coleus, Verbena bonariensis, rumput tropika seperti tebu tebu ungu, foxgloves, delphiniums, teratai Asiatik, bunga kerucut, bunga matahari, Erigeron, mawar semak (Rosa Therese Bugnet), Hydrangea arborescens, staghorn sumac (kerana cawangan kabur). Spruces dan pain yang menguasai hutan Maine memegang sangat baik dalam pengaturan dan menambah rasa semula jadi yang selesa untuk pengaturan. Untuk twist yang luar biasa, campurkan cermin birch putih yang dikompromi dalam bunga untuk memberikan perkiraan pop halus. (Cadangan dari Taman Botani Maine Coastal)

Jangan risau, kami belum selesai. Jika anda tidak melihat rantau anda dilindungi di sini, lihat bahagian II.

    Artikel Berkaitan