Bagaimana untuk mengembangkan Daphne odora

Daphne odora telah tepat dipanggil Siren dunia tumbuhan.

Seperti Siren mitologi Yunani yang menggunakan muzik dan lagu untuk menarik para pelaut ke pulau mereka di mana kapal-kapal merosot di pantai berbatu, Daphne odora adalah seorang penipu yang menggoda tukang kebun dengan aroma wangiannya yang harum.

Dia muncul di bangku simpanan nurseri pada bulan Januari dan Februari apabila ada yang sedikit lagi berbunga, yang hanya menambah rayuannya.

Sebilangan besar tukang kebun telah mengetahui, gabungan itu sering menjadi tarikan maut.

Cabarannya adalah untuk menjaga dia bahagia ... dan hidup.

Tumbuhan Fickle

" Daphnes di seluruh papan adalah berubah-ubah, " kata Michael Dirr, profesor hortikultura bersara di University of Georgia dan pengarang 12 buku, yang kebanyakannya menjadi rujukan standard untuk peminat tumbuhan. "Mereka layu dan mati hampir semalaman." Malah dia mengakui bahawa "saya telah kehilangan ramai selama bertahun-tahun."

Masalah?

"Sistem akar mereka mempunyai ketebalan dan tidak bertindak balas dengan baik untuk pemindahan atau gangguan, " kata Dirr.

Penyelesaian?

"Saliran yang sangat baik dan tanah berasaskan kapur (medium penanaman 'manis') memberi mereka yang terbaik."

Namun, "ia menembak, " katanya.

Aduan biasa

Amanda Campbell, pengurus taman paparan di Atlanta Botanical Garden, menyatakan sentimen yang sama.

"Orang biasa Daphne odora ... mungkin merupakan aduan dan masalah yang paling biasa (spesies ini), " katanya.

Beliau berkata bahawa tukang kebun permulaan yang terbaik boleh memberi Daphne odora adalah untuk memilih tapak yang mempunyai naungan separa dan menanamnya di dalam bukit yang agak tinggi di tanah yang mengalir dengan baik. Selepas itu, dia menasihatkan, jangan ragu-ragu terhadap mereka dan jangan lebih dari air - sesat di tepi menjaga mereka sedikit kering. Mulch juga nampaknya berada di puncak senarai mereka untuk gembira, katanya.

Di atas segalanya, katanya dalam mengulangi Dirr, jangan gerakkan mereka. "Mereka biasanya akan cepat mati selepas dipindahkan.

"Penubuhannya adalah silap mata, " katanya. "Apabila mereka ditubuhkan, mereka benar-benar sangat sukar, tumbuh-tumbuhan tahan lasak."

Ironinya, jika ada yang ditanam di tempat yang sesuai, mereka boleh bertahan selama bertahun-tahun, secara relatifnya bebas, dan mempunyai toleransi kemarau, "katanya.

Bagi tukang kebun yang mempunyai ruang kecil, seperti di pangsapuri atau kondominium, Daphne odora juga boleh melakukan halus dalam pasu. Hanya pastikan untuk memindahkan periuk ke garaj atau lokasi lain semasa membeku keras, Campbell mengingatkan, kerana penting bahawa tanah di periuk tidak membeku.

Daphne odora juga mempunyai kelebihan yang agak rusa kerana ia mempunyai daun tebal. "Rusa cenderung menyukai tumbuh-tumbuhan dengan tekstur yang lebih lembut - walaupun, mereka akan makan apa saja apabila mereka merasa seperti itu, " kata Campbell.

Tumbuhan lama wujud

Walaupun dengan sifatnya yang halus, tanaman lama Daphne odora ada, kata Dirr.

Contohnya, Smith-Gilbert Gardens di Kennesaw, Ga., Mempunyai dua aroma Daphne berukuran yang ditanam di salah satu kebun hutan mereka pada tahun 1992 dan 1993.

Bagi orang-orang yang mungkin cuba mengembangkan Daphne odora dan terus melihat tumbuhan-tumbuhan itu musnah, Dirr menegaskan bahawa ada Daphne hibrida yang agak baru di pasaran (daphne x transatlantica 'Eternal Fragrance') yang dia katakan lebih mudah disesuaikan dengan kebudayaan kebun daripada kebanyakan Daphnes lain.

Berbeza dengan musim bunga berbunga Daphne odora, 'Eternal Fragrance' mekar pada bulan April dan Mei pada musim sebelumnya dan dari bulan Jun hingga jatuh pada pertumbuhan baru.

Tetapi bagi mereka yang tidak dapat menahan minyak wangi manis Daphne odora di taman musim sejuk, hanya sedar bahawa jika ia mati dengan cepat dan tanpa amaran kematiannya mungkin tidak kerana apa-apa yang anda lakukan atau tidak.

"Itulah harga perniagaan dengan Siren ini, " kata Campbell.

Untuk rak buku atau e-pembaca anda: "Daphnes: Panduan Praktis untuk Pegawai Taman", oleh Robin White. Robin White adalah seorang pembantu rumah dengan lebih daripada 30 tahun pengalaman dalam mengembangkan dan membiakkan Daphnes. 224 muka surat, 160 gambar warna. Timber Press. 2006

Ada petua lain untuk membesarkan Daphne odora ? Tinggalkan kami nota di komen di bawah.

Artikel Berkaitan