Bagaimana untuk menghilangkan alahan

Winter sejuk, membosankan gelap telah memberi laluan kepada sayur-sayuran bertenaga dan bunga musim bunga yang berwarna-warni. Sukan luar sedang diteruskan; pemotong rumput yang berlari; angin hangat bertiup. Tiada masa yang lebih baik untuk menarik nafas segar udara kaya dengan debunga segar, bukan? Ah-choo! Kemudian sekali lagi, atas pemikiran kedua.

Bagi kebanyakan kita - 35 juta orang Amerika menjadi tepat - musim bunga bukan semua cahaya matahari dan bunga mood-booster itu retak sehingga menjadi. Ia memulakan pencarian tahunan kami untuk cara-cara untuk mengelakkan alergi bermusim dan kegatalan, bersin, kesesakan, hidung berair dan mata berair yang mereka bawa.

Alergi adalah cara reaksi badan kepada bahan yang biasa tidak berbahaya yang disebut alergen seperti debunga dari pokok, rumput, rumput atau acuan, menurut American Academy of Asthma & Immunology Allergy (AAAAI).

Alahan adalah kecenderungan yang diwarisi, yang menjelaskan mengapa anak-anak saya dan saya mengalami alergi musiman yang sama setiap tahun, juga dikenali sebagai demam hay atau rinitis alergi. Alergi bermusim biasanya bermula pada bulan Mac atau April dan mungkin berlangsung sehingga fros pertama.

Genetik juga bermakna anda tidak boleh melepaskan diri dari musim ini dan tiada ubat. Namun, di sini adalah 10 ubat semulajadi berasaskan rumah yang anda boleh cuba melegakan beberapa gejala anda dan mengatasi penyakit ini. Pengubahsuaian tingkah laku mudah termasuk perancangan yang bijaksana, kebersihan, diet yang betul dan mengambil herba, vitamin dan makanan tambahan tertentu.

  1. Cara terbaik untuk mengelakkan alahan musim bunga adalah untuk mengelakkan penyebaran. Merancang aktiviti luar anda di sekitar jumlah debunga, keadaan alergi dan ramalan oleh saluran cuaca tempatan anda atau www.pollen.com. Taksiran serbuk sari umumnya paling tinggi pada waktu pagi dan sore hari. Masa terbaik untuk pergi ke luar adalah selepas hujan yang baik, yang membantu debunga keluar dari udara, melaporkan Mayo Clinic.
  2. Anda tidak perlu menambah topeng debu ke almari pakaian biasa anda, tetapi anda harus memakai cermin mata hitam semasa anda berada di luar untuk melindungi mata anda dari debunga.
  3. Tutup tingkap dan engkol penyaman udara untuk mengelakkan penyebaran dari hanyut masuk, mencadangkan AAAAI. Gunakan penapis udara zarah kecekapan tinggi (HEPA) di unit penyejukan pemanasan anda. Juga, udara dalaman tertutup dengan dehumidifiers.
  4. Simpan diri anda, haiwan kesayangan anda dan rumah anda bersih. Keluarkan dan basuh pakaian yang anda pakai di luar dan mandi untuk membilas debunga dari kulit dan rambut anda. Pollen juga mematuhi perabot, permaidani, langsir dan katil, begitu kerap dibersihkan. Gunakan vakum dengan penapis HEPA secara berkala untuk menghilangkan habuk rumah tangga dan mengembara, atau kulit haiwan mati.
  5. Makan makanan yang seimbang, berkhasiat dengan air yang mencukupi untuk mengekalkan badan terhidrasi dan termasuk buah-buahan sitrus yang kaya dengan vitamin C. Vitamin itu adalah buster penyakit yang didokumentasikan dengan baik. Ia meningkatkan sistem imun dan dianggap sebagai makanan anti-histamin, melawan histamin, kimia yang kuat yang dihasilkan oleh debunga.
  6. Makanan anti-histamin dan suplemen herba lain: minyak asid lemak omega-3 dan kacang, akar licorice, butterbur, Astragalus, Capsicum dan Eyebright.
  7. Makanan pedas seperti lada ayam, bawang, bawang putih dan halia, sama ada segar atau dalam bentuk tablet, mengurangkan cecair mukus dan bahagian hidung yang jelas. Cecair panas juga berfungsi sebagai decongestants, termasuk akar marshmallow, hijau dan teh herba.
  8. Menggabungkan satu sendok teh atau dua madu tempatan yang ditanam ke dalam diet anda walaupun sebelum musim dapat meningkatkan daya tahan terhadap debunga. Itu kerana lebah mengumpul madu dari tumbuhan tempatan, yang mungkin mengandungi debunga, dan memakan produk itu membantu tubuh anda menyesuaikan diri dengan pendedahan debunga.
  9. Berhenti dari sampah, beku, makanan segera dan diproses. Juga minuman beralkohol, terutamanya wain merah, yang merangsang histamines dan boleh meningkatkan gejala alergi. Tambahan pula, produk ini mengganggu keupayaan tubuh untuk melawan penyakit.
  10. Membilas debunga dari lubang hidung anda akan membantu mengatasi aduan bakteria. Untuk membuat salur hidung salin anda sendiri, campurkan tiga sudu teh garam tanpa iodin dengan satu sudu teh baking soda, laporan AAAAI. Tambah satu sudu teh campuran kering kepada lapan auns air suling atau rebus suam untuk orang dewasa; separuh jumlah untuk kanak-kanak. Gunakan jarum hidung hidung getah lembut untuk menguruskan bilas.
Walaupun tidak ada cara untuk mengelakkan alahan bermusim sepenuhnya, dengan menggunakan beberapa ubat semulajadi yang berasaskan rumah ini, anda pasti akan bernafas lebih mudah dalam masa yang singkat.

Ketahui lebih lanjut mengenai bagaimana untuk menghilangkan alahan? Tinggalkan kami nota di komen di bawah.

    Artikel Berkaitan