Bagaimanakah saya dapat mengetahui sama ada trak ais krim sahih?

Q: Setelah dibesarkan di dalam misteri, fenomena trak retrofitted yang mengiklankan beku merawat dan meluncur sengaja ke atas dan ke bawah jalan-jalan kediaman sambil mengamuk jingles yang tinggi nada tidak berlaku. Pernah. Sebagai orang dewasa kini tinggal di sebuah bandar di mana trak ais krim ada (sekurang-kurangnya saya fikir mereka lakukan, kecuali sesetengah orang aneh bermain "The Entertainer" ketika memandu di jalan saya setiap petang Sabtu dari Jun hingga September), saya sudah tertanya-tanya tentang legitimasinya, terutamanya kerana saya mempunyai seorang anak muda yang saya meneka dalam beberapa tahun akan datang akan menyedari lagu siram yang mengalir dari penjual ais krim dan ingin mengejar mereka. Sekiranya saya berwaspada? Sekiranya saya terpilih sebagai pembekal baru yang membeku pada roda yang anak saya dan saya bertanding? Saya tidak pasti mengapa saya begitu sihat tentang sesuatu yang tidak bersalah, jadi tidak berbahaya. Ia mesti muzik ...

J: Saya ingat dengan jelas bahawa saya melarikan diri selepas trak ais krim sebagai anak pinggir bandar ... iaitu, sebelum saya semakin tua dan mereka mula mengambil yang jahat, kualiti Pied Piper-ish dan saya mula menghindar dari mereka. (Ia adalah muzik itu.)

Tetapi untuk sementara waktu di sana, mendengar suara-suara yang menyeramkan (berhati-hati: bahasa dewasa pada tanda 39 saat) - yang sebenarnya dilarang di sesetengah komuniti - sementara saya bermain di luar sudah cukup untuk menghantar saya ke mod kecemasan penuh: Saya akan turun Segala-galanya, lari ke rumah dan minta ibuku untuk wang. Sekiranya dia membalas permintaan saya "WHERE IS YOUR PURSE ?! Saya PERLU WANGU SEKARANG! BERIKAN KEPADA SAYA!" Saya akan berlari ke luar dan mengejar trak. Saya tidak ingat apa yang dirasakan es krim kegemaran saya - sesuatu yang baik dari Humor yang Baik atau yang lain - Saya hanya ingat perasaan yang sangat mendesak saya merasakan apabila saya mendengar "Turki dalam Jerami" bermain di suatu tempat pada jarak pada hari musim panas yang hangat .

Oleh itu, untuk menjawab soalan, pasti anda harus selektif tentang cara menjelajah penjual ais krim yang anda ikut dengan anak anda, walaupun saya tidak pasti anda mempunyai banyak pilihan kerana mereka tidak ada yang mana - mana. Oleh kerana sebahagian besarnya menjadi bandar, beberapa cerita berita yang mengganggu dan imaginasi yang terlalu aktif dari ibu bapa pelindung, van ais krim telah mendapat wakil yang agak rindang dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Tetapi yakinlah, 99.9 peratus pemilik trak es krim masa tidak akan cuba untuk menculik anak anda, menolak dadah atau bertukar menjadi badut jahat / raksasa - mereka yang jujur, orang yang bekerja keras hanya berusaha untuk membuat hidup seperti semua orang lain. Tetapi di sini adalah tiga perkara yang harus dipertimbangkan sebelum membeli Creamsicle daripada jalopy tanpa nama:

Kenali penjaja ais krim mudah alih tempatan anda:

Kemungkinan adalah jika trak ais krim adalah "legit, " pengendali mesra akan kerap kali sama. Sekiranya selalu ada sesak, rambang rambang di belakang roda - dan di belakang mesin Mister Softee - saya akan agak ragu-ragu. Siapa pun boleh, kenal mereka. Jangan ragu untuk membuat ceramah kecil tetapi berhati-hati untuk tidak menyeberang ke kawasan soal siasat. Mengendalikan trak ais krim adalah perniagaan kecil yang menarik - berapa banyak lelaki dan wanita ais krim yang anda tahu? - jadi saya rasa mereka akan mempunyai beberapa cerita untuk memberitahu bergantung kepada berapa lama mereka telah melakukannya.

Dan walaupun pengemudi trak ais krim datang dalam pelbagai bentuk dan saiz - mereka nampaknya lebih banyak lelaki melainkan untuk Maria Ice Cream Girl - saya akan mengelakkan membeli barang-barang halus beku dari sesiapa yang kelihatan seperti Pennywise yang Dancing Clown, Pete Dougherty atau Clint Howard .

Ketahui sebarang peraturan dan peraturan ais krim tempatan:

Bersama mengenali pengusaha ais krim tempatan anda melalui perbualan kecil, saya akan mengetahui mana-mana undang-undang tempatan mengenai penjualan barang-barang ais krim daripada kenderaan memandu yang perlahan dan bermain muzik. Untuk memulakan, melainkan jika trak ais krim tempatan anda adalah operasi boot, pemiliknya harus memiliki lesen perniagaan (dan lesen pemandu!) Dan memaparkannya. Tetapi apabila ia berkaitan dengan permit untuk menjual keranjang beku dari kenderaan yang bergerak, hal-hal boleh berubah dari perbandaran ke perbandaran.

Sebagai musim panas lepas di Seattle, sebagai contoh, operasi trak ais krim masih tetap tidak sah dan tidak diatur. Gary Johnson dari Jabatan Perancangan dan Pembangunan di bandar memberitahu The Seattle Times: "Kami tidak menguatkuasakannya, tetapi tidak sah untuk menjual tanpa izin, jadi secara teknikal ia tidak sah." Walau bagaimanapun, di Tacoma yang berhampiran, permit diperlukan dan vendor mesti mengemukakan kepada pemeriksaan latar belakang, cap jari dan banyak lagi.

Walaupun status haram mereka, trak ais krim yang memberontak terus menantang pelanggan di Seattle. Jika anda ingin tinggal di sebelah kanan undang-undang, saya hanya akan mengelakkan trak pemangsa, berhenti-dan-pergi dan sebaliknya yang kerap diparkir di tempat yang tetap. Memandangkan bahawa gourmet-ish - dan kerap mesra alam - trak makanan semua kemarahan di setiap bandar Amerika, saya rasa anda akan dapat mengesan sekurang-kurangnya beberapa tempat yang dapat dilacak Twitter yang menawarkan berasaskan tenusu keseronokan. Kedua-dua biggies di NYC adalah Van Leeuwen Artisan Ice Cream dan Big Ice Ice Cream Truck, di mana persembahan kon termasuk Bea Arthur (aiskrim vanila, dulce de leche, wafer Nilla dihancurkan).

Berhati-hati dengan apa-apa "getaran" konsert Phish atau kehadiran Rush Limbaugh: Saya akan keluar pada anggota badan dan mengandaikan bahawa anda tidak ingin menjaringkan dadah, preskripsi atau sebaliknya, dari tempat yang sama di mana anda membeli anak lelaki Choco Taco. Trak ais krim tidak berganda sebagai ubat dadah haram. Tetapi ia berlaku.

Pada tahun 1998, pengendali trak ais krim di Bensonhurst, Brooklyn, telah ditumpaskan untuk menjual lebih daripada sekadar Fudgsicles. "Ia adalah perkhidmatan penuh: ais krim, bonbons dan rumpai, '' Sgt. Richard W. Miller dari Presint 62 ke The New York Times. Lorna Gaudette dari Lake Havasu, Ariz., Ditangkap atas tuduhan yang sama - menjual "Sangat Baik Humor" - daripada trak ais krim - pada tahun 2010. Dan lebih baru-baru ini, di Staten Island, penyedia mudah alih kedua Rocket Pops dan oksikodon ubat penahan sakit preskripsi ditutup. Saya pernah mengalami trak ais krim yang tidak dibuang di Philadelphia Selatan yang langsung dari "Cheech dan Impian Nice Chong." Saya tidak pasti jika remaja yang menjalankan trak itu menjual atau hanya merokok apa yang saya bau semasa saya berjalan, tetapi satu perkara yang pasti: Mister Softee pasti dilontarkan.

Sekiranya trak ais krim bergerak terus (difahami) memberi anda jeda, anda sentiasa boleh membuat merawat beku anda sendiri. Saya akan menghabiskan musim panas saya fantasizing tentang makan ceri yang dicelupkan dari kecantikan amfibia yang terapung di Thames di London.

Foto: Danny McL / Flickr

Artikel Berkaitan