Bagaimanakah saya menjaga burung yang terkejut selepas ia terbang ke dalam tingkap?

Q: Tahun lalu, saya mempunyai lebih banyak aktiviti burung dan beberapa kematian burung apabila burung dijaga di dalam tingkap saya. (Kucing saya sampai kepada mereka sebelum saya boleh.) Saya benar-benar ingin mengelakkan kehilangan nyawa apabila burung kembali musim bunga ini, tetapi saya tidak pasti dengan protokol berkenaan dengan menjaga burung yang terkejut. Apa yang sepatutnya saya lakukan untuk membantu mereka mendapatkan galas dan terbang lagi?

A: Anda mesti meletakkan beberapa buah ramuan yang lazat dan mempunyai semak menarik dan pokok-pokok di luar untuk burung-burung untuk merasa sangat dialu-alukan di sekeliling rumah anda.

Kelemahan, seperti yang anda katakan, untuk memiliki rumah belakang yang menarik burung adalah bahawa terdapat peluang yang lebih besar bahawa pengunjung bersayap ini akan terbang terus ke tingkap rumah anda. Menurut Rangkaian Konservasi Burung, lebih daripada 100 juta burung Amerika Utara meninggal setiap tahun dari perlanggaran tingkap. Walaupun di luar musim mengawan musim bunga ketika burung lebih cenderung menjadi bingung / terganggu, pelanggaran burung sangat umum hanya karena burung tidak mengenali kaca sebagai penghalang. Ahli kaitologi Daniel Klem dari Muhlenberg College memberitahu Radio Awam Kebangsaan: "Ia fenomena yang sangat biasa. Burung ditipu. Mereka tidak melihat kaca sebagai penghalang dan ini adalah masalah bagi mereka."

Oleh itu, inilah yang perlu anda lakukan sekiranya anda mendengar berdarah khas terhadap tingkap dan pergi ke luar untuk mencari burung yang terkejut. Perhatikan burung selama beberapa minit. Seringkali, burung yang terkejut tanpa kecederaan fizikal seperti sayap patah boleh sembuh dengan cepat dari perlanggaran tingkap tanpa bantuan manusia selain dari mata yang berjaga-jaga untuk memastikan tidak ada pemangsa yang berpotensi (misalnya kucing anda) untuk makan tengah hari yang cepat.

Jika burung itu tidak aktif selepas lima minit atau lebih, ambilnya dengan berhati-hati - dengan berhati-hati menjadi kata pembedahan di sini - menjaga ia tegak supaya ia boleh bernafas dan tidak menahannya. Anda boleh membiarkan sepasang sarung tangan jika kelihatan sesuai. Letakkan burung di dalam kotak dengan tudung (shoeboxes berfungsi dengan baik) yang dilapisi dengan tuala kertas atau kain lembut. Gosok beberapa lubang di dalam kotak yang cukup besar untuk membolehkan beberapa pengudaraan. Saya akan menyimpan beberapa kotak "pemulihan" burung trauma khusus pada siap.

Seterusnya, letakkan kotak di kawasan yang hangat, gelap dan selamat (baca: tidak kucing) di rumah anda di mana burung itu akan dapat "reboot" dengan tenang dan tenang. Menurut Wild Bird Watching, apabila seekor burung yang terpana dikeluarkan dari semua rangsangan ada kemungkinan besar ia akan sembuh dari gegaran yang berpotensi membawa maut. Jangan cuba memberi makanan kepada burung itu, berikan air atau memainkan peranan jururawat burung yang mengutuk. Biarkan ia begitu.

Selepas satu atau dua jam, ambil kotak di luar, tinggal sejauh mungkin dari rumah atau struktur lain. Buka kotak / beg dan semoga burung itu akan terbang, merangkul lehernya untuk memberi anda penghargaan yang mengasyikkan, sambil menghidupkan semula rakan-rakannya. Anda mungkin perlu memilih burung sekali lagi untuk membantu ia mencapai berlepas.

Ini adalah senario terbaik. Sekiranya burung masih dalam keadaan vegetatif atau kelihatan lebih teruk daripada ketika anda mula-mula menemuinya, tutup kotak itu, bawa kembali ke tempat yang selamat dan hubungi pusat pemulihan burung atau pusat pemuliharaan hidupan liar tempatan untuk arahan selanjutnya. Sesuatu yang perlu diberi perhatian: Tidak menyalahi undang-undang untuk menyimpan burung liar dalam penjagaan anda. Bantuan sedikit trauma selepas trauma adalah baik-baik saja tetapi jika selepas beberapa jam dalam penjagaan anda, burung itu masih bergelut untuk melepaskannya, tiba masanya untuk mencari bantuan di luar.

Sekiranya kawasan sekitar rumah anda menjadi magnet burung semula musim bunga ini, saya juga mengambil beberapa langkah pencegahan. Pasti, ia adalah baik untuk mengetahui bagaimana untuk menjaga burung yang terkejut, tetapi anda mungkin mungkin perlanggaran-bukti rumah anda. Persatuan Audubon Negara menawarkan senarai perkara yang boleh anda lakukan termasuk penempatan pemancingan burung strategik, memasang pelekat tetingkap dan menarik langsir atau tirai anda.

Harap ini membantu. Burung gembira menonton musim bunga ini!

Artikel Berkaitan