Bagi pemilik haiwan kesayangan yang tidak dapat mengucapkan selamat tinggal, sentiasa ada pengeringan beku

Bulldog ini dipelihara oleh Anthony Eddy Wildlife Studio.

Seorang kawan saya baru sahaja kehilangan peninju kesayangannya untuk kanser. Menontonnya menyesuaikan diri dengan kehidupan tanpa kawan baiknya adalah peringatan yang menyakitkan bahawa suatu hari nanti saya perlu melakukan perkara yang sama dengan anjing saya sendiri, Lulu. Mengucapkan selamat tinggal kepada hewan peliharaan boleh memilukan.

Tetapi sesetengah pemilik haiwan kesayangan hanya tidak dapat mengucapkan selamat tinggal, memilih sebaliknya untuk memelihara anjing, kucing - bahkan kadal dan arnab - melalui proses yang melibatkan hewan pembekuan-kering dalam keadaan hidup. Sekiranya anda ingin tahu bagaimana cara ini berfungsi, terdapat rancangan realiti yang disebut "American Stuffers" di Discovery Channel yang meneroka pemeliharaan hewan dalam terperinci grafik. Walaupun pilihan yang memakan masa dan mahal ini bukan untuk semua orang, sesetengah menganggapnya satu-satunya cara untuk menghormati haiwan kesayangan mereka. (Jika anda tertanya-tanya, proses ini bukan sekadar taxidermy haiwan peliharaan. Pemeliharaan adalah pengeringan beku, yang jauh lebih mahal daripada taxidermy tetapi membawa kepada hasil yang lebih realistik, seperti yang anda dapat lihat dari gambar di atas.)

"Sesetengah haiwan hanya begitu istimewa kepada anda, " kata pemilik haiwan kesayangan South Carolina yang bernama Haylee, yang ingin memelihara kucingnya. "Dia sudah bersama saya selama 11 tahun. Itu sudah lama, jadi saya katakan ini adalah yang paling sedikit yang boleh saya lakukan untuknya. " (Haylee tidak mahu berkongsi nama terakhirnya untuk cerita ini.)

'Saya hanya mahu dia pulang ke rumah'

Berdiri di dalam perlindungan haiwan di South Carolina satu Halloween, Haylee dengan serta-merta jatuh untuk kucing putih berbulu dengan tompok oren, menamakannya LA sebagai penghormatan terhadap langkah berpotensi mengubah kehidupan yang tidak pernah berlaku. Untuk dekad yang akan datang, dia berkhidmat sebagai teman tetap, membantu Haylee menangani hubungan yang rosak, bergerak dan perubahan pekerjaan sekali-sekala. Apabila kecederaan pada kakinya bertambah buruk sehingga kaki LA memerlukan amputasi, Haylee bersedia untuk yang paling teruk. Sebaliknya, LA bangkit semula ketika dia pulang ke rumah.

"Dia berlari mengelilingi rumah, masih bermain dan ingin melompat ke atas sesuatu, " katanya. "Dia sihat dan saya sangat gembira baginya."

Tetapi kegembiraan itu tidak lama lagi. LA meninggal dunia akibat kanser paru-paru beberapa bulan kemudian, meninggalkan Haylee dengan rasa bersalah. Dia menganggap pembakaran mayat dan bahkan memilih gandum dari sebuah syarikat tempatan bernama Good Shepherd. Semasa mengimbas laman web syarikat, Haylee melihat maklumat mengenai pemeliharaan haiwan kesayangan dan menyedari ia adalah cara untuk mengekalkan LA di dalam hatinya dan rumahnya. (Itu LA di atas, sebelum dia meninggal dunia akibat kanser paru-paru.)

"Saya sayang dia, " katanya. "Saya hanya mahu dia pulang ke rumah."

Ini proses yang perlahan dan teliti

Di sebuah bangunan yang tidak jelas di Main Street di Slater, Mo., Lessie Calvert membelanjakan sebahagian besar hari beliau bercakap untuk menyedari pemilik haiwan peliharaan yang memanggil dari sejauh Israel atau Jepun. Sebagai pengurus Anthony Eddy Wildlife Studio, dia telah melihat perniagaan berusia 30 tahun berkembang untuk menampung aliran pemilik haiwan peliharaan yang mantap.

Calvert bermula dengan berjalan kaki pemilik haiwan melalui proses pengawetan perlahan dan teliti. Pengeringan membekukan membuang kelembapan, seperti penyahhidratan makanan. Sebelum haiwan memasuki mesin pengering, pasukan Eddy melakukan tugas yang licin untuk menghilangkan organ dan lemak sebanyak mungkin. Calvert berkata, ia mengambil masa sembilan jam untuk menyediakan kucing 10 paun untuk mesin pengering.

"Anda tidak boleh hanya menimbulkan [haiwan] dan meletakkannya di dalam mesin; kandungan lemak akan merosakkannya, "katanya. "Ia prosedur yang panjang."

Itu juga berlaku untuk proses pengeringan. Lebih besar haiwan kesayangan itu, semakin lama ia diperlukan. Pembekuan membekukan Chihuahua mengambil masa kira-kira lima bulan, manakala anjing 50 paun boleh mengambil 10 bulan setahun. LA meninggal dunia pada April lepas, dan Haylee menjangka menunggu selama setahun untuk temannya yang berbulu. Pada satu ketika, rasa ingin tahu mendapat yang terbaik dan dia meminta kemas kini foto dari Good Shepherd.

"Saya tidak akan melupakan hari itu, " katanya. "Saya terkejut untuk membuka e-mel itu untuk melihat gambar itu."

Sebaik sahaja Haylee melihat LA, dia menutup komputer ribanya.

"Ia terlalu banyak, " katanya. "Tetapi saya hanya perlu melihatnya. ... Saya mahu membuat untuk memastikan bahawa ia adalah [LA] kerana saya membelanjakan semua wang ini kepadanya. Saya mahu memastikan bahawa kucing saya . "

Ini pilihan yang mahal

Haylee membayar lebih daripada $ 1, 200 untuk memiliki LA yang diawetkan di Good Shepherd, yang mengenakan $ 995 untuk haiwan kesayangan yang beratnya £ 10 atau kurang dan $ 70 untuk setiap paun tambahan. Walaupun LA akan ditetakkan dalam posisi tidur, pemilik membayar lebih untuk pose seperti kepala yang dibangkitkan, yang harganya $ 340. Di studio hidupan liar Anthony Eddy, memelihara haiwan peliharaan £ 10 atau kurang kos $ 850, dan kadarnya meningkat sebanyak $ 40 untuk setiap paun tambahan. Sebagai contoh, pemeliharaan Alaskan Malamute bernilai 177 paun membiayai pemiliknya $ 7, 530. Calvert berkata syarikat itu juga telah mengendalikan haiwan selebriti dan beberapa kucing menunjukkan.

"Begitu banyak orang yang menyakitkan begitu buruk, dan apabila saya kehilangan anjing saya, saya sangat marah, " katanya. "Kami menyediakan perkhidmatan kepada orang ramai. Saya mengambil masa lima tahun untuk melihat seekor anjing tanpa menangis. "

Apabila hari berubah menjadi minggu dan minggu bertukar menjadi bulan, Haylee mendapati lebih mudah untuk melihat gambar kucing kegemarannya tanpa merasa kecewa. Rakan-rakan dan keluarga yang tidak mempunyai haiwan peliharaan tidak dapat memahami keputusannya untuk memelihara LA, tetapi Haylee menganggapnya sebagai cara yang kecil untuk membayar balik rakannya.

- Morieka V. Johnson

Sertai perbualan dengan Morieka di Twitter @ SoulPup atau lawati laman webnya, Soulpup.com untuk maklumat pet lagi.

Cerita haiwan kesayangan yang berkaitan di Tapak:

  • Apakah beberapa rawatan alternatif untuk arthritis haiwan kesayangan saya?
  • 7 strategi untuk haiwan peliharaan yang sihat dan bahagia
  • Bagaimana untuk memotret haiwan kesayangan anda seperti pro
Kredit foto: kucing Haylee LA, sebelum dia meninggal dunia akibat kanser paru-paru; Anthony Eddy Wildlife Studio memelihara tabby kelabu dalam kedudukan tidur, manakala kucing putih mempunyai kepalanya.

Artikel Berkaitan