Berapa kerapkah anda perlu menukar helaian anda?

Rasa katil yang baru dibuat tidak seperti yang lain. Sekiranya tidur setiap malam adalah salah satu rawatan halus hidup (dan saya percaya ia adalah), maka tergelincir di antara helaian yang baru bersih seperti versi coklat gelap organik yang dirawat.

Di sisi lain, pembuatan katil adalah memakan masa, jadi ia memerlukan masa jauh dari melakukan perkara-perkara lain yang lebih menyenangkan. Dan kemudian ada semua dobi yang dijana dengan menukar lembaran, mewujudkan lebih banyak kerja.

Tidak hairanlah, apabila datang ke rumah tangga yang merupakan gambarajah Venn tentang kesenangan kecil, kebersihan, dan masa, terdapat banyak pendapat tentang seberapa kerap perlu dilakukan (atau jika ia dilakukan).

Saya dibesarkan untuk mandi setiap malam sebelum tidur, hanya memakai baju tidur di tempat tidur, dan rumah yang dibesarkan saya adalah sejuk pada waktu malam (bermaksud tidak berpeluh malam). Saya tidur yang mendalam, dan orang yang menikmati katil bersaiz besar sepanjang zaman kanak-kanak dan dewasa muda. Tambahan pula, saya tidak bergerak banyak pada waktu malam, jadi saya menukar helaian saya setiap tiga atau empat minggu sehingga saya pergi ke kolej. Di sana saya melihat perkara gila, seperti orang yang tidak tidur pada waktu pagi, masuk ke tempat tidur dengan pakaian luar (bukan piyama), dan juga meletakkan kaus kaki mereka yang kotor di bawah katilnya. Dan tentunya ada orang yang tidur langsung di atas kasur dan menjelang akhir tahun ia ditutup dengan noda berukuran badan. (Imej itu akan kekal dengan saya selama-lamanya - bersama-sama dengan bau yang mengerikan.) Saya terkejut kerana perkara-perkara itu kelihatan tidak kotor.

Tentukan 'kotor'

Jika ada jenis critter di atas katil anda - terutamanya yang mendapat bawah penutup seperti kucing ini - dengan baik, yang mengubah matematik dobi. (Foto: fabio lamanna / iStockphoto)

Sudah tentu apa yang "kotor" adalah perkara subjektif. Tetapi sebenarnya adalah tubuh anda melepaskan rambut, kulit mati, dan memancarkan minyak dan bakteria ketika anda tidur (belum lagi kotoran debu dan apa yang anjing atau kucing anda tinggalkan jika mereka tidur dengan anda), jadi semua perkara itu perlu dibersihkan daripada kepingan kerana sebaliknya, agak ringkas, mereka mula bau.

Hari-hari ini, kami mengubah selekohnya lebih kerap di dalam bilik tidur saya - setiap 10 hari hingga dua minggu. Itu kerana saya berkongsi katil yang sangat kecil (double!) Dengan seorang lelaki yang tinggi yang berpeluh malam, meludah dan bertukar, dan mandi pada waktu pagi, yang saya sama dengan "tidur kotor." (Sekurang-kurangnya masih tiada pakaian luar di atas katil.)

Tetapi apabila saya bertanya kepada Facebook tentang ini, jawapan orang lain adalah di atas peta. "Sekali seminggu, lebih jika kebersihan menentukan: Kelakuan seksual, " kata Jenn, seorang graduan PhD baru-baru ini pada pertengahan tahun 30-an. Satu lagi wanita muda dan lelaki mempunyai balasan yang sama tentangnya bergantung kepada jika mereka mempunyai pasangan di atas katil atau tidak, jadi nampaknya orang muda dan aktif secara seksual mungkin menukar kepingan mereka dengan lebih kerap.

"Biasanya setiap dua minggu sejak saya tidur sendirian dan tidak berkeringat, ia jarang cukup panas, saya menggantung kepingan saya, walaupun pada musim sejuk, " kata Mave, seorang wanita yang bersara yang tinggal di Portland, Oregon.

Jonah, yang berada dalam jualan penjagaan kesihatan, berfikir tentang penggunaan air apabila ia datang kepada pilihan pembersihan rumahnya: "Sekali setiap dua minggu, saya mungkin melakukannya sekali seminggu, tetapi yang mempunyai masa itu dan menggunakan banyak air . Hidup di Cali selama bertahun-tahun saya cuba untuk memulihara sumbernya apabila mungkin. "

Ternyata rakan Facebook saya berada pada sasaran, walaupun dalam tinjauan pendapat di Ask the Column Orang Bersih di Gawker, ketiga responden dari responden menyatakan mereka pergi sebulan atau lebih di antara perubahan lembaran. (Saya akan katakan: terlalu lama.)

Apa yang dikatakan para pakar

Pengemasan yang baik menasihatkan: "Cadar katil harus dibasuh sekurang-kurangnya setiap minggu lain. Jika anda berpeluh pada waktu malam, basuhlah seprai tidur anda setiap minggu." Mereka juga mengatakan bahawa anda harus mencuci bantal dan selimut dua hingga tiga kali setahun, yang mengejutkan saya. Saya bantal tiga kali ganda dengan bantal dan membasuh mereka secara teratur, tetapi tidak pernah membasuh bantal dalam hidup saya. Saya mencuci selimut dan selimut saya sekali setahun - dan jangan sekali-kali mencuci selimut selimut sama sekali; Saya menggantungnya di luar selama 24 jam di tempat yang sangat cerah pada musim bunga apabila saya mengambilnya dari katil saya dan kemudian menyimpannya untuk tahun ini. (Sekiranya saya memikirkan semula ini?)

Martha Stewart fikir kita harus mengubahnya lebih kerap - tetapi kemudian dia akan, tidakkah dia? "Secara amnya, adalah idea yang baik untuk membasuh mereka setiap minggu untuk mengeluarkan kotoran dan habuk Gunakan air suam daripada panas, yang boleh mengecilkan serat, dan mencuci sarung bantal yang dicetak dan berwarna di dalamnya untuk melindungi warna.Jika lembaran anda memotong halus, semak label penjagaan sebelum mencuci. " Cukup masuk akal, tetapi saya tidak mempunyai masa semacam itu, Martha! Saya bukan hanya seorang perfeksion seperti anda, walaupun saya akan bersetuju dengan anda tentang cara yang betul untuk melipatkan lembaran yang dipasang, kerana ia adalah cara yang sama seperti yang saya ajarkan oleh nenek saya.

Oleh itu, seolah-olah peraturan dua minggu adalah yang baik (kata saya), mengimbangi menjaga bersih dengan kerja (cucian dan membuat katil) yang diambil dengan menukar lembaran. Tetapi terdapat beberapa sebab untuk berubah lebih kerap. Sewaktu Rumah Tangga yang Baik mengingatkan saya, anda harus sentiasa menukar lembaran selepas sakit, dan semakin anda berpeluh pada waktu malam, sama ada dari malam panas atau kerana anda adalah baju malam pada umumnya, lebih kerap anda perlu mengubah helai anda.

Jadual peribadi anda harus diambil kira: Berapa banyak orang di tempat tidur anda pada waktu malam? Seorang dewasa tunggal, atau pasangan dengan seorang anak (atau dua)? Haiwan peliharaan? Adakah mereka di bawah atau di atas penutup? Adakah anda tidur telanjang atau dalam baju tidur? Adakah anda berpeluh? Adakah anda makan di atas katil?

Berapa kerapkah anda menukar helaian anda, dan mengapa?

Artikel Berkaitan