Bolehkah anda makan bahagian 'bersih' roti berjamur?

Dengan pemikiran mulut berisi sandwic yang lazat di otak anda, anda akan membuka sekeping roti dan melihat tampalan acuan hijau. Adakah anda memotong bahagian kasar atau membuang seluruh roti?

Mungkin anda mendengar suara ibu atau ayah anda di kepala anda. ("Janganlah menjadi bayi! Hanya makan di sekelilingnya!") Atau anda merasakan rasa bersalah sisa makanan. (Dengan beberapa anggaran, kira-kira satu pertiga daripada semua roti yang dibuat di Amerika Syarikat tidak pernah dimakan.)

Tetapi sains seolah-olah melampaui rasa bersalah dan tekanan ibu bapa, sekurang-kurangnya dalam hal ini.

"Kami tidak mengesyorkan memotong acuan roti, kerana ia adalah makanan yang lembut, " kata Marianne Gravely, pakar maklumat teknikal kanan untuk Jabatan Pertanian AS, memberitahu NPR. "Dengan makanan yang lembut, ia sangat mudah untuk akar [acuan], atau tentakel, atau perkataan yang menyeramkan yang anda ingin gunakan, untuk menembusi" lebih dalam makanan.

Ya, buanglah lebih baik lagi.

Acuan dan cendawan

Acuan adalah jenis kulat, dan berasal dari keluarga yang sama seperti cendawan. Malah, jika anda melihat cetakan di bawah mikroskop, mereka kelihatan seperti cendawan yang sangat kurus, menurut USDA. Mereka mempunyai tangkai dengan spora di atas yang membentuk pecah berwarna biru-hijau yang anda lihat pada makanan.

Apa yang anda tidak lihat adalah benang akar di bawah yang menyerang makanan yang ia hidupkan. Rangkaian akar ini adalah mikroskopik dan mustahil untuk dilihat. Jadi, apa yang kelihatan seperti roti "bersih" sebenarnya mungkin menjadi kusam dengan benang acuan yang dicat. Di samping itu, makanan berjalur mungkin juga mempunyai bakteria yang tidak kelihatan yang tumbuh bersama dengan acuan, kata USDA.

Tetapi bagaimana jika roti anda dihiris, menawarkan setiap bahagian sedikit pemisahan dari seterusnya? Bolehkah anda merebut keping sedikit lebih jauh di bawah roti atau adakah keseluruhan tangkapan?

Ada peluang bahawa acuan tidak tersebar dari kepingan ke kepingan. Tetapi Graffi menunjukkan bahawa acuan boleh membuat lompatan. Malah, legiun spora acuan boleh menari mengelilingi roti di dalam beg anda - seperti biji dandelion yang meniup di rumput anda.

Bagaimana pula dengan keju berjalur dan makanan lain?

Kebanyakan keju keras boleh disimpan dari acuan jika anda memotong dengan teliti. (Foto: IVL / Shutterstock)

Anda mungkin memutuskan untuk melemparkan setengah roti roti berjamur, tetapi bolehkah anda membuat panggilan yang sama apabila anda melihat acuan pada blok keju atau bahkan pada beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran? Inilah yang dikatakan USDA mengenai keselamatan. (Sisa makanan adalah isu yang berbeza.)

  • Sekiranya sesuatu adalah berjamur, jangan menghidunya. Itu boleh membawa kepada masalah pernafasan.
  • Apabila membuang makanan yang berjamur, masukkannya ke dalam beg kertas kecil atau bungkusnya dalam plastik. Buangnya dalam tong sampah yang boleh diletakkan di mana kanak-kanak dan haiwan tidak dapat mencapainya.
  • Bersihkan peti sejuk atau pantri di tempat makanan berjalur disimpan.
  • Semak barang yang disimpan berdekatan dengan makanan berjamur. Acuan merebak dengan cepat, terutamanya dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.

Kebanyakan makanan, termasuk makan tengah hari, keju lembut atau dihiris dan buah-buahan yang lembut perlu dibuang jika acuan muncul. Tetapi ada beberapa makanan yang boleh diselamatkan, menurut USDA.

Sesetengah keju seperti Gorgonzola dan Roquefort dicipta dengan acuan yang selamat untuk dimakan. Tetapi jika anda mempunyai keju lain di dalam peti sejuk anda yang tiba-tiba mengembangkan warna biru-hijau yang tidak biasa, anda masih dapat menyimpannya. Jika anda mendapati acuan dalam keju keras, potong sekurang-kurangnya satu inci di sekeliling dan di bawah acuan tempat dan kemudian tutup semula keju dalam balutan segar. Anda boleh melakukan perkara yang sama untuk buah-buahan dan sayuran yang mantap seperti lobak merah dan kubis. Berikut adalah senarai lengkap makanan berjalur dan kapan digunakan atau membuangnya.

Sebagai contoh, sentiasa buang mentega kacang berjalur, jeli, yogurt, kaserol dan pasta.

Bolehkah acuan membuat anda sakit?

Sekiranya anda memberi keinginan sandwic itu atau tidak melihat acuan sehingga anda mengambil gigitan, ada kemungkinan anda akan baik-baik saja. Banyak jenis acuan tidak berbahaya kepada manusia. Tetapi beberapa acuan boleh mencetuskan reaksi alahan dan masalah pernafasan. Dalam beberapa kes, beberapa acuan menghasilkan mikotoksin, racun yang boleh membuat orang dan haiwan sangat sakit.

Kerana anda tidak tahu mana salah satu cetakan itu berlarutan pada sepotong roti, mungkin ide yang lebih baik untuk melupakan sandwic dan hanya membuat omelet sebaliknya.

Video ini dari Science Insider mengambil pandangan yang lebih mendalam pada soalan roti berjangkit.

Artikel Berkaitan