Bolehkah saya mengitar semula akhbar dengan cat di atasnya?

T. Saya seorang guru seni, dan kami menggunakan banyak akhbar yang berakhir dengan cat tempera di atasnya. Bolehkah kita mengitar semulanya seperti akhbar biasa? Bagaimana pula dengan kertas lukisan yang tetap dengan cat tempera di atasnya? Terima kasih atas bantuan ini.

- Tami, CT

A. Malangnya, tidak, anda tidak boleh mengitar semula kertas yang tercemar seperti yang akan anda bersihkan. Tetapi inilah yang menarik - bukan kerana sebab anda mungkin berfikir, menurut Trey Granger mengenai panduan sumber alam sekitar Bumi 911.

Dengan mengandaikan bahawa anda menggunakan tempera berasaskan air, cat itu sendiri bukan masalah - ia adalah air . Sekali akhbar - atau mana-mana kertas - menjadi basah, serat-serat itu hancur dan kilang kertas tidak lagi dapat mengitar semulanya. Perkara yang sama berlaku untuk cat air, cat jari, dan cat poster. Kertas dengan cat minyak atau lateks juga perlu dimasukkan ke dalam tong sampah, tetapi anda perlu menyemak peraturan tempatan anda untuk memastikan. Itulah idea yang baik untuk soalan kitar semula yang sukar; biasanya cara terbaik untuk mencari jawapan khusus untuk bandar anda adalah untuk mengesan penyelaras kitar semula tempatan anda. Dia mungkin bekerja untuk jabatan sanitasi atau jabatan kerja awam.

Cerita oleh Sarah Schmidt. Artikel ini mula-mula muncul di Plenty pada Oktober 2008. Kisah ini telah ditambahkan ke Site.com.

Hak Cipta Persekitaran 2008

Artikel Berkaitan