Boom-boom keras yang misterius didengar di seluruh dunia dan tiada siapa yang tahu mengapa

Sesuatu yang sangat pelik berlaku, dan ia seolah-olah berlaku di seluruh planet kita. Laporan terus muncul bunyi yang misteri yang berasal dari langit, dari Colorado dan Alabama ke Timur Tengah, United Kingdom dan Australia, menurut Berita Corp Australia.

Bunyi, yang difahami mengejutkan bagi mereka yang mendengarnya, pastinya bukan suara tuhan-tuhan, walaupun sumber mereka telah menafikan penjelasan ilmiah juga.

Satu contoh baru-baru ini berlaku di Alabama, apabila bunyi gemuruh menggoncang rumah dan penduduk yang ketakutan pada 20 November. Tak lama kemudian, bunyi seperti letupan juga didengar di Colorado, walaupun para pegawai kini percaya bahawa pendakian Colorado tidak berkaitan dengan fenomena di seluruh dunia, kemungkinan disebabkan oleh pengekstrakan minyak dan gas.

Boom lain di seluruh dunia, seperti yang ada di Alabama, masih tidak dapat dijelaskan. Penduduk tempatan di Cairns, Australia, terguncang dengan gemuruh pada 10 Oktober. Kemudian dua minggu kemudian, ledakan lain telah didengar di Semenanjung Eyre di Australia Selatan. Bunyi misteri lain telah didengar di tempat yang jauh seperti Michigan dan Yorkshire, UK

Sudah tentu ada teori. Bila-bila masa bunyi yang terdengar terdengar dari langit, ia patut mengeluarkan satu ledakan sonik yang disebabkan oleh pesawat yang melanggar halangan bunyi. Ini mungkin menerangkan beberapa peristiwa - contohnya, terdapat laporan mengenai pesawat FA-18 Hornet yang terbang berdekatan apabila bunyi itu didengar di Cairns, Australia - tetapi ia bukan satu tema yang sesuai untuk semua acara.

Kemungkinan lain ialah boom itu disebabkan oleh meteor yang meletup di langit. The meteor shower Leonid bertepatan dengan histeria. Teori ini pastinya akan menjelaskan mengapa fenomena itu adalah global, walaupun ahli astronomi menegaskan bahawa meteor yang dihasilkan oleh Leonids terlalu kecil untuk ini berlaku.

Letupan tanah juga membuat suspek utama, tetapi tidak jelas bagaimana gangguan tanah dapat menjelaskan pengedaran bunyi di seluruh dunia.

Sekurang-kurangnya seorang saintis NASA, Bill Cooke, telah berbincang, memberitahu ABC 3340 bahawa para saintis meteor NASA masih dalam proses menganalisis data dan mencari pola yang mungkin antara setiap laporan. Setakat ini, tidak ada petunjuk yang konsisten.

Sudah tentu, ia juga mungkin bahawa setiap bunyi booming ini tidak berkaitan dengan yang lain, masing-masing dengan penjelasan tempatannya sendiri. Ia tidak seolah-olah banyak booming dari seluruh dunia berlaku pada masa yang sama; beberapa acara dipisahkan oleh minggu, walaupun bulan pada ketika ini. Walau bagaimanapun, pada bila-bila masa ledakan kuat didengar, ia bernilai mendapat ke bahagian bawahnya. Booms, sama ada disambungkan ke largescale, fenomena global atau tidak, boleh bergolak dengan imaginasi.

Artikel Berkaitan