Bunga 'rangka rangka' seperti hantu bertukar telus ketika hujan

Terdapat banyak bunga menarik di dunia, tetapi di sini adalah pengecualian: Diphylleia grayi, yang disebut "bunga kerangka." Bukannya ia tidak cantik; mata anda hanya boleh merindukannya kerana ia menjadi telus ketika hujan.

Biasanya, mekar yang halus ini adalah warna putih kabur, tetapi apabila hujan mula jatuh, ia menjadi jelas. Pembuluh darah putih di kelopak kelihatan seperti tulang, sehingga moniker makhluk halus. Apabila bunga mengering, ia akan kembali lagi menjadi putih lagi. Ia berfungsi dengan cara yang sama dengan konsep bermain dalam pertandingan baju T basah, di mana para peserta memakai baju putih yang menjadi lebih telus ketika ditenggelamkan dengan air.

Bunga kerangka berasal dari pergunungan hutan di kawasan sejuk di Jepun, dan mereka mekar dari pertengahan musim bunga hingga awal musim panas dalam keadaan rendang. Kilang itu mungkin lebih mudah dilihat jika anda mencari daun berbentuk payungnya yang besar. Bunga mutiara putih (atau jelas, jika hujan) tumbuh di atas daun dalam kelompok kecil.

Anda dapat melihat betapa kontrasnya antara Diphylleia grayi yang kering dan yang basah dalam video berikut ini, disusun oleh GeoBeats:

//www.youtube.com/watch?v=84YboMfyzjo

Kualiti seperti hantu bunga mekar ini pasti menjadikan mereka penemuan yang luar biasa untuk pemburu bunga. Tetapi anda mungkin tidak perlu berani gunung-gunung sejuk di Jepun untuk mendapatkan gambaran tentang apa yang mereka mungkin kelihatan sendiri. Spesies yang berkaitan, Diphylleia cymosa, boleh didapati di hutan gugur Pegunungan Appalachian di sini di Amerika Syarikat.

Artikel Berkaitan