Burung burung yang buta berbulu ini akan menghangatkan hati anda

Gambar ihsan Pusat Pembelajaran Hidupan Liar

Burung hantu luar biasa yang bernama Zeus telah mengalami perjalanan yang mengerikan sejak didapati buta dan kurus di teras depan sebuah rumah di tengah California.

Selepas penemuannya, dia dibawa ke pusat pemulihan hidupan liar, di mana dia dihidupkan kembali ke kesihatan dan didiagnosis dengan membunuh keadaan mata, termasuk konjungtivitis, degenerasi kornea, endotheliopati, uveitis anterior dan katarak kapular. Lembaran seperti bintang di matanya secara khusus disebabkan oleh fibrin dan pembekuan pigmen darah.

Walaupun dia sihat dan tidak bersalah, Zeus hanya mempunyai 10 peratus penglihatannya, yang bermakna ia mustahil untuk memburu dan bertahan hidup bersendirian.

Nasib baik, selepas dia dianggap tidak dapat dilepaskan oleh doktor haiwan di klinik pemulihan, dia ditawarkan "rumah seumur hidup" di Pusat Pembelajaran Hidupan Liar, tempat perlindungan hidupan liar dan pusat pendidikan di utara Los Angeles di Sylmar, California.

Para ahli biologi dan kakitangan di pusat ini difahamkan dihantam dengan unggas bermata bermata ini, dan mereka merasakan bahawa "itu bukan tanggungjawab untuk menjaga dia, tetapi juga satu keistimewaan."

Sebagai haiwan malam, Zeus paling aktif pada waktu malam dan menghabiskan hari-harinya menunggang di atas batang pohon berongga di kedai hadiah pusat. Oleh kerana dia begitu tenang dan damai, pelawat sering tidak menyedarinya di sana sehingga seorang anggota staf menunjuknya.

Dia mungkin tenang dan reda, tetapi penjaga beliau mengatakan bahawa dia mempunyai keperibadian dan sifat yang jelas yang mengilhami ramai orang selama bertahun-tahun.

"Sungguh luar biasa bahawa kecacatan Zeus membawa banyak kesedaran, kepekaan, dan keprihatinan, kerana bukan sekadar burung hantu, tetapi semua jenis hidupan liar, serta alam sekitar yang kita kongsi, " kata David Riherd, pengasas Pusat Pembelajaran Hidupan Liar, menerangkan dalam e-mel. "Zeus benar-benar duta besar untuk hidupan liar."

Ikuti Pusat Pembelajaran Hidupan Liar di Facebook untuk maklumat lanjut, dan jika anda ingin memberi sumbangan kepada penjagaan jangka panjang Zeus dan haiwan lain yang terlantar, pertimbangkan untuk menderma ke kempen GoFundMe pusat.

* * *

Catie Leary adalah editor foto di Rangkaian Ibu Alam. Ikuti dia di Twitter dan Google+.

Berkaitan dengan Tapak:

  • Temui Honey Bee, kucing penyelamat buta yang suka naik
  • Kafe-kafe burung hantu Jepun: Berbahaya atau menimbulkan rasa sakit?
  • Mahu melihat lebih banyak foto hebat? Lihat blog foto tapak

Artikel Berkaitan