Cacing cumi baru dijumpai dari para saintis yang menggembirakan mendalam

Para saintis dengan Institut Oceanografi Woods Hole dan University of California, Santa Cruz, telah menemui spesies di Laut Celebes yang boleh menjadi hubungan yang hilang antara spesies yang tinggal di lumpur dasar laut dan mereka yang hanya hidup di dalam tiang air.

Para ahli sains Woods Hole memanggil makhluk yang baru ditemui cacing cumi kerana ia mempunyai ciri-ciri kedua-dua spesies, tetapi sejak itu telah diberi nama saintifik Teuthidodrilus samae . Makhluk ini adalah anelid, phylum sama yang mana cacing tanah juga tergolong.

Para saintis menggunakan tenggelam yang dikendalikan dari jauh untuk mencari cacing cumi antara 9, 200 kaki dan 9, 500 kaki dalam (2, 800 hingga 2, 900 meter) di lembangan antara Indonesia dan Filipina, hanya 330 kaki (100 meter) dari lantai Laut Celebes. Spesies yang baru dijangka menjadi sangat luar biasa bagi makhluk yang tinggal di dalam air yang dalam itu.

Mengenai saiz telapak tangan, cacing cumi mempunyai badan yang tirus dengan warna yang transisi dari hitam ke coklat. Otot-otot besar hanya di bawah kulitnya, digunakan untuk berenang, bersinar berkilauan, berwarna merah jambu yang berwarna-warni. Sepanjang bahagian badannya adalah bulu yang berkilauan yang membantu ia berenang, dan 10 pelenggang panjang hang di depannya - mungkin digunakan untuk mengumpul makanan, kata ahli biologi marin UC Santa Cruz, Karen Osborn.

Spesies ini merupakan penemuan yang sangat menarik kerana ia boleh mewakili pautan yang hilang atau spesis peralihan, kata Osborn, yang merupakan penulis utama kertas yang muncul dalam edisi minggu jurnal Biology Letters.

"Ini adalah spesies perantaraan antara nenek moyang benteng - benda yang hidup di dalam lumpur di dasar laut - dan spesies lain yang hidup di dalam tiang air tetapi tidak pernah pergi ke lantai, " kata Osborn kepada OurAmazingPlanet.

Mempelajari spesies yang baru dijumpai dapat membantu menyatukan sejarah evolusi makhluk dan menentukan ciri-ciri mereka yang disesuaikan.

Lembah Laut Celebes dikelilingi oleh parit yang, kata Osborn, mencegah spesies dari luar lembangan dari bercampur dengan spesies di dalam lembangan di bawah kira-kira 1, 500 meter. "Ia benar-benar jauh dan terpencil dari seluruh air, " kata Osborn. "Jadi secara evolusinya, perkara-perkara di sana mungkin berbeza."

Laut benar-benar dalamnya tidak pernah diterokai, dan dengan cacing cumi itu terdapat banyak spesies yang belum ditemui.

"Mencari haiwan besar seperti ini dalam lajur air yang mendalam menunjukkan kepada kita betapa kita tidak tahu apa yang berlaku di sana, " kata Osborn. "Bayangkan semua perkara lain yang mungkin ada di sana."

Artikel ini dicetak semula dengan izin dari OurAmazingPlanet.

Berkaitan dengan OurAmazingPlanet.com:

  • Haiwan Paling Menarik di Dunia
  • Galeri Imej: Makhluk dari Banci Kehidupan Marin
  • Galeri Imej: Ikan Freaky
Gambar awal Teuthidodrilus samae: Laurence P. Madin / Woods Hole Oceanographic Institute

Artikel Berkaitan