Cara membersihkan oven secara semulajadi

Buih casserole cheese lebih dari 450 darjah, dan apa yang tersisa di dalam ketuhar anda adalah enapcemar hitam seperti tar yang kelihatannya memerlukan pembersih ketuhar bahan kimia untuk mengatasi masalah. Tetapi pembersih konvensional yang tidak bersifat toksik bukan satu-satunya pilihan untuk membuat pancaran oven seperti baru. Ketahui cara membersihkan ketuhar secara semulajadi dengan bahan-bahan yang lembut dan lembut yang mungkin sudah ada di dapur anda.

Elakkan bahan kimia dalam pembersih ketuhar konvensional

Banyak pembersih ketuhar konvensional seolah-olah secara ajaib membubarkan walaupun kegelapan bakar yang paling sukar selepas hanya beberapa minit. Ada alasan yang baik untuk itu: mereka biasanya dibuat dengan bahan-bahan yang sangat menghakis. Menurut Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat, pembersih oven biasanya mengandungi sulingan (baik natrium hidroksida atau kalium hidroksida.) Lye mungkin efektif, tetapi juga berbahaya. Ia boleh membakar mata dan kulit anda, dan boleh membawa maut jika ditelan, jadi ia bukan produk yang selamat untuk di rumah anda, terutamanya jika anda mempunyai anak kecil.

Cegah kekeliruan ketuhar yang sukar untuk dibersihkan

Langkah pertama untuk ketuhar yang bersih adalah pencegahan. Cuba letakkan hidangan casserole pada helai kue sambil membakar untuk memasak sos daripada tumpah ke permukaan ketuhar. Anda juga boleh melengkapkan bahagian bawah oven anda dengan kerajang aluminium jika anda memasak hidangan yang mungkin membuat keadaan kacau. Lap apa apa-apa tumpahan kecil dengan serta-merta untuk mengelakkan mereka daripada mengeraskan ke dalam kekacauan yang lebih sukar untuk dibersihkan.

Cara membersihkan oven secara semulajadi

Sangat mudah untuk membuat pembersih ketuhar tidak beracun dengan bahan asas seperti baking soda, jus lemon dan cuka. Penyelesaian pembersihan ketuhar semulajadi ini adalah berjimat, berkesan dan bebas daripada bahan kimia berbahaya dan bahan kaustik.

Untuk gris, campurkan sabun pinggan bukan toksik seperti Cecair Hidangan Bebas & Cecair Generasi Ketujuh dengan air dan gosok dengan spons. Sabun hidangan semulajadi mengandungi pembersih yang berasal dari sumber tumbuhan seperti kelapa untuk membubarkan lemak.

Untuk mengatasi bau busuk, memerah dua lemon ke dalam hidangan penaik yang dipenuhi dengan satu inci air dan tuangkan dengan apa yang tinggal di lemon. Letakkan hidangan di dalam ketuhar dan bakar selama 30 minit pada 250 darjah. Bukan sahaja bau ketuhar anda seperti lemon dan bukannya makanan yang hangus, minyak sitrus akan melembutkan senapang pada permukaan oven, menjadikannya lebih mudah untuk dikeluarkan.

Burnt-on food and grease siku

Untuk makanan yang dibakar, taburkan baking soda di bahagian bawah oven dan kemudian spritz dengan air dari botol semburan. Biarkan ia duduk dalam sekelip mata dan kemudian keluarkannya pada waktu pagi dengan spons, dan kebanyakan pistol di dalam oven akan keluar dengannya. Jika tumpahan bakar masih kekal, taburkan pada beberapa soda penaik dan kemudian tambah sedikit cuka putih. Biarkan campuran menggelegak duduk selama 30 minit, kemudian gosok.

Untuk membuang residu mendung yang telah membuat tingkap kaca ketuhar hampir kabur, cuba mencampurkan soda penaik dan jus lemon ke dalam pes tebal. Gosokkannya ke pintu, biarkan selama setengah jam dan kemudian gosok, dan kaca akan jelas dan berkilat lagi.

Akhir sekali, bagi keadaan di mana gris siku tidak sepatutnya memotongnya, jangan takut menggunakan fungsi pembersihan diri pada ketuhar anda jika anda mempunyai satu. Oven pembersihan diri panas hingga suhu yang dapat mencapai 900 derajat Fahrenheit untuk membakar makanan tumpah. Walaupun proses ini menggunakan banyak tenaga, ia diimbangi oleh fakta bahawa ketuhar pembersihan diri adalah terlindung dua kali, mengurangkan penggunaan tenaga secara keseluruhan dari penggunaan biasa. Hanya cuba untuk tidak menggunakannya lebih daripada sekali setahun atau lebih.

Ada tip lain untuk membersihkan oven secara semula jadi? Tinggalkan kami nota di komen di bawah.

Artikel Berkaitan