Cara membersihkan tembaga secara semula jadi

Tembaga terdapat dalam pelbagai barangan isi rumah yang halus seperti perhiasan dan periuk. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, udara di sekeliling menyebabkan logam merosakkan, dan siapa yang mahu memaparkan tembaga teruk? Tarnishing adalah proses yang semulajadi, jadi masuk akal untuk menggunakan barang-barang semulajadi untuk menghilangkan penampilan gelap, kotor. Pembersih tembaga komersial sering mengandungi bahan kimia yang keras, tetapi anda secara semulajadi dapat membersihkan tembaga dengan bahan yang biasanya terdapat di rumah anda.

  • Cuka dan garam: Gosokkan campuran 1 sudu garam meja dan 1 cawan cuka putih ke tembaga dengan kain lembut dan bilas. Atau, tuangkan tembaga yang ditumbuk ke dalam periuk 3 cawan air dan campuran cuka garam, masak sehingga mendidih dan rebus sehingga kotoran dan kotoran keluar. Setelah tembaga sejuk, basuh dengan sabun dan air, bilas dan gosok dengan kain lembut.
  • Sayuran: Bukan hanya untuk burger anda, sebilangan kecil perasa dapur biasa ini boleh digosok ke tembaga ternak untuk memulihkan kilauan semula jadi. Kemudian bilas dan keringkan.
  • Lemon: Untuk membersihkan periuk dan kuali tembaga secara semula jadi, dan kepingan kuprum yang kurang rapuh, potong lemon pada separuh, tambah garam ke bahagian potong dan gosokkan perlahan ke item tersebut. Anda juga boleh membuat pasta dengan jus lemon, dan bahagian yang sama garam dan tepung jagung yang tidak teroksidasi atau baking soda.
  • Baking soda: Gabungkan mineral ini dengan jus lemon untuk membersihkan tembaga secara semulajadi, atau taburkan hanya baking soda ke dalam kain dan catirkan tembaga yang ternoda.

Untuk memastikan tembaga anda berkilat lebih lama, anda boleh menyembur atau menggilap lakuer. Cuba untuk menjaga minyak dari jari dan kulit anda dari tembaga, kerana ia boleh menyebabkan perubahan warna. Sekiranya anda memakai perhiasan tembaga, gunakan cat kuku yang jelas untuk mengelakkan tembaga daripada bersentuhan dengan kulit anda.

Eksperimen sains

Apabila memikirkan tembaga, orang sering berfikir tentang wang. Tetapi, sekurang-kurangnya sejak tahun 1982, zin telah dicetak dari hampir 98 peratus zink, dengan penyaduran tembaga. Walau bagaimanapun, penyaduran itu membuat eksperimen sains lama yang menyeronokkan untuk kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa. Isamkan wang anda ke dalam pelbagai jenis cecair untuk melihat yang membuat permukaan tembaga berkilat dan yang mengeluarkan penyaduran tembaga. Sekarang anda tahu bahan semula jadi yang boleh membersihkan kepingan tembaga anda yang lebih berharga, anda boleh memikirkan apa yang akan memukau anak anda.

Sebaik sahaja perak berkilat lagi, bagaimana anda menyimpan begitu? Simpan perak dalam kantung anti-terompah atau dibungkus dengan kertas tisu tanpa asid dan dimeteraikan dalam beg zip-atas. Juga, jangan pakai sarung tangan getah atau letakkan apa-apa getah berhampiran perak, kerana getah corrodes perak.

Ketahui lebih lanjut mengenai cara membersihkan tembaga? Tinggalkan kami nota di komen di bawah.

Artikel Berkaitan