Cara membuat rangka daun

Apabila saya mula-mula mendengar tentang kerangka daun, saya fikir mereka adalah sejenis hiasan hiasan Halloween yang terinspirasi di mana kerangka menyeramkan dibuat menggunakan daun yang jatuh. Saya tidak boleh lebih salah.

Rangka daun adalah reka bentuk yang elegan dan rumit yang dicipta dengan menularkan daun ke intinya.

Seni pembuatan rangka daun telah berabad-abad lamanya, sejak zaman Dinasti Ming di China. Buku "The Phantom Bouquet: A Treatise Popular on the Art of Skeletonizing Daughters" - diterbitkan pada tahun 1863 - merinci beberapa kaedah yang digunakan untuk menghasilkan daun rangka.

Hari ini, terdapat beberapa cara anda boleh membuat reka bentuk yang halus ini, yang semuanya memerlukan kesabaran, percubaan dan kesilapan, dan mungkin sedikit nasib. Tetapi apabila teknik itu dikuasai, hasilnya amat menakjubkan.

Inilah cara memulakannya.

1. Kumpulkan bekalan anda:

  • 1/2 cawan soda basuh (TIDAK pembakar soda)
  • Daun (Daun berkilat seperti yang paling baik dari magnolia atau gardenia)
  • Logam periuk atau periuk
  • Pinser
  • Spatula atau tong
  • Berus cat kecil atau berus gigi lembut
  • Sarung tangan getah
  • Air
  • Bleach (pilihan)

Daun berkilat, seperti ini dari pokok magnolia, berfungsi dengan baik untuk membuat rangka daun. (Foto: Fleckstone / Shutterstock)

2. Tambahkan daun anda ke dalam periuk bersama-sama dengan soda basuh dan air yang secukupnya untuk menutup sepenuhnya daun. Bawa segalanya ke dalam mendidih dan biarkan campuran dicampur selama 90 minit hingga dua jam. Tambah air yang diperlukan supaya daun tidak kering. Dan berhati-hatilah dari asap yang keluar dari periuk!

Reka bentuk rumit rangka daun. (Foto: Johan Larson / Shutterstock)

3. Selepas kira-kira dua jam, berhati-hati mengeluarkan daun dari air menggunakan tong atau spatula. Pastikan sarung tangan anda dari pada masa ini.

4. Menggunakan pinset untuk memegang batang dan berus cat lembut atau berus gigi, dengan perlahan melekatkan bahagian daun yang lembap. Keluarkan daun dan ulangi penyingkiran memberus dan pulpa di sebaliknya.

Tambahkan warna pada rekaan rangka daun anda dengan merendamnya dalam air berwarna makanan bukannya peluntur. (Foto: Irina Burakova / Shutterstock)

5. Gosok daun di dalam air dengan lembut untuk dibilas. Jika anda mahu ia benar-benar putih, rendam daun dalam peluntur selama 20 minit.

6. Keringkan daun-daun daun antara dua tuala supaya mereka berbaring rata.

7. Nikmati ciptaan anda!

Video ini boleh membimbing anda melalui proses lebih banyak lagi. Tetapi beri amaran - ada sedikit bahasa keluar dari bahasa asin. Juga, kaedah yang digunakan dalam video itu tidak berfungsi dengan betul. Tetapi ia cukup menyeronokkan untuk ditonton, dan ia memberi anda gambaran yang baik berapa banyak amalan, kesabaran, dan ketekunan yang anda perlukan untuk mendapatkan pekerjaan yang dilakukan. Tengoklah:

Artikel Berkaitan