Cara membuat taman batu

Adakah halaman anda mempunyai cerun keras? Atau, jika anda mempunyai rumput perangko, adakah anda tertanya-tanya tentang menghapuskan rumput kecil ini? Atau, adakah anda hanya ingin menambah ciri landskap yang menyeronokkan yang akan menjadi perbualan?

Terdapat satu penyelesaian untuk setiap soalan ini, dan penyelesaiannya kebanyakannya bebas penyelenggaraan, masa dan mesra bajet: Buat taman batu.

"Perkebunan batu adalah gaya berkebun yang diilhamkan oleh apa yang mungkin anda lihat di puncak gunung di mana anda mempunyai lanskap berbatu yang jernih dan tanaman yang sangat kecil dan padat, " kata Joseph Tychonievich, tukang kebun seumur hidup dan kekasih tumbuhan yang majalah Organic Gardening baru-baru ini menamakan salah satu "enam hortikulturis muda yang membantu membentuk bagaimana kebun Amerika."

"Apabila anda menerjemahkannya ke dalam taman, anda tumbuh tumbuh-tumbuhan gaya taman batu, yang biasanya sangat kecil dan padat dengan paparan bunga yang sangat cantik, dan menggabungkannya dengan tanah yang baik dan sering batu atau batu untuk melengkapi keindahan tumbuhan, "kata Tychonievich.

Kebun-kebun batu hebat untuk banyak keadaan, menekankan Tychonievich, buku yang "Rock Gardening: Reimagining a Classic Style" adalah pada senarai penerbit utama Timber Press. "Salah satu perkara yang hebat, terutamanya untuk generasi milenium atau pemilik rumah muda, adalah bahawa taman batu berfungsi dengan baik di ruang kecil." Dia mentakrifkan ruang kecil sebagai halaman kecil, teres atau balkoni pangsapuri. "Mereka juga hebat jika anda mempunyai landskap berbukit yang curam di mana ia akan menjadi sukar untuk menanam tumbuh-tumbuhan taman yang tipikal. Itu adalah kawasan semula jadi untuk taman batu kerana tumbuhan taman batu berbuih di atas keadaan berbukit di tanah yang lemah." Anda juga boleh melakukan taman batu di permukaan rata atau di bawah naungan dan, dalam apa yang mungkin menjadi kejutan untuk sesetengah, taman-taman batu lebih sesuai untuk taman herba daripada tanah taman kaya, "kata Tychonievich.

Taman-taman batu juga mesra alam. "Dengan batu dan mulsa kerikil anda boleh membuat landskap yang sangat indah yang anda tidak perlu memotong dan itu akan menjadi sangat bijak, " tambah Tychonievich. Sesiapa yang merancang untuk dimasukkan ke dalam taman batu perlu ingat bahawa tumbuh-tumbuhan taman batu, yang datang dalam pelbagai bentuk dan tekstur dan sering menghasilkan bunga berwarna cemerlang, berkembang pesat dalam keadaan kering. Itulah sebabnya mereka tidak memerlukan aplikasi pengairan dan baja berat yang diperlukan oleh sempadan bunga atau hiasan bunga hiasan.

Membina taman batu

Apabila merancang taman batu anda, pastikan jenis tanah dan saliran dalam fikiran. (Foto: Timber Press)

Reka bentuk taman batu anda akan menggabungkan pelbagai batu dan tumbuh-tumbuhan. Anda mungkin hanya memerlukan beberapa batu kecil dan tumbuh-tumbuhan yang menjalar atau anda mungkin mahu batu besar dan tumbuh-tumbuhan taman yang lebih besar. Saiz dan jenis batu yang anda akan gunakan di taman batu bergantung pada skala taman yang anda buat dan anggaran anda.

"Saya melihat kebun bekas kontena yang dibuat dari beberapa batu yang terdapat di tempat letak kereta, " kata Tychonievich. "Jika anda melakukan pemasangan besar, anda mungkin perlu membelinya." Walau bagaimanapun, beliau menambah, "Anda tidak memerlukan satu tan batu dan anda juga boleh melakukan taman batu tanpa batu besar. Bergantung pada anggaran anda, anda boleh memutuskan berapa banyak yang anda ingin melabur atau apa jenis batu dan batu yang anda boleh cari."

Apa sahaja yang anda buat, perkara yang paling penting untuk diingat adalah membuat saliran yang baik untuk tumbuhan taman batu. Ini akan berlaku secara semulajadi di cerun, tetapi di kawasan rata anda perlu membuat katil yang dibangkitkan. "Biasanya apabila kita membuat taman, kita berfikir untuk menambah banyak kompos untuk menjadikan tanah sangat kaya dan kelembapan retentif, " kata Tychonievich. "Untuk tanah taman batu, anda biasanya menambahkan pasir atau batu ke campuran tanah untuk membolehkan air menjadi longkang."

Campuran tanah yang tipikal untuk taman-taman batu cerah adalah di antara 1/3 hingga 1/2 tanah asli dan selebihnya campuran pasir dan batu, kata Tychonievich. "Jika tanah asli anda berpasir secara semulajadi, anda boleh menggunakan lebih banyak tanah asli jika ia tanah liat yang berat, anda mahu menggunakan kurang." Pilihan lain, katanya, adalah dengan meletakkan lapisan pasir tulen dan kerikil - sekurang-kurangnya 3 atau 4 inci - lebih daripada tanah asli anda. Itu akan membolehkan tumbuh-tumbuhan taman batu untuk menghantar akar mereka turun ke tanah asli basah di bawah, tetapi akan menghalang mahkota mereka daripada duduk dalam keadaan basah. Taman batu shade tidak perlu disiram dengan baik. Bagi mereka, Tychonievich menasihati menggunakan tanah asli yang dipinda dengan kompos atau acuan daun melainkan jika tanah adalah tanah liat yang sangat basah.

Jika anda tidak biasa dengan tumbuhan taman batu, berikut adalah lima pilihan utama Tychonievich untuk taman-taman batu matahari dan teduh dan penerangannya tentang setiap tumbuhan dengan beberapa idea landskap untuk reka bentuk taman anda.

1. Taman batu yang cerah

Sempervivums adalah tumbuhan pemula yang hebat untuk taman batu anda. (Foto: Timber Press)

Hens dan anak ayam (sempervivum). Kilang taman batu klasik. Mereka sangat pelbagai, cantik dan boleh ditagih, walaupun tidak jarang, dan anda mendapat banyak dari mereka. Mereka adalah tumbuhan pemula yang baik kerana mereka praktikal tidak boleh dibunuh. Kanak-kanak suka mereka. Salah satu kegemaran saya.

Iris reticulata hybrids. Ini sebenarnya mentol. Anda boleh membesar di dalam tanah taman yang tipikal, tetapi mereka cenderung tidak berfungsi dengan baik di sana dan berkurang selepas beberapa tahun. Di dalam keadaan baik di taman batu, mereka benar-benar berkembang pesat, dan memberikan warna hebat pada awal musim.

Arenaria. Terdapat sekumpulan spesies yang berlainan. Mereka membuat jenis dedaunan yang sangat berbeza hanya beberapa inci yang menimbulkan bentuk struktur yang sangat indah di taman. Mereka menjadi tumbuhan yang sangat sejuk kerana mereka matang.

Zinnia grandiflora . Ini adalah spesies yang berasal dari Amerika Barat yang merupakan musim sejuk yang tahan lasak ke Zone 5. Ia hanya 3 hingga 4 inci tinggi dan tersebar untuk membentuk mat mungkin satu kaki di seluruh. Tumbuhan menghasilkan banyak bunga bunga zinnia kuning tetapi pada skala kecil. Ia sangat riang dan mudah berkembang, mekar sepanjang musim panas dan akan kembali setiap tahun.

Delospermas (loji ais). Ini adalah pembersih yang hebat dan tahan lasak hanya beberapa inci yang menghasilkan bunga yang benar-benar cantik. Terdapat banyak pilihan hebat sekarang. Firespinner mempunyai bunga magenta dan oren yang cantik. Ini adalah salah satu tumbuhan yang jika mereka tidak mempunyai saliran yang baik, mereka cenderung rosak dan mati. Tetapi jika anda memberi mereka tanah berpasir berpasir yang baik di taman batu, mereka akan bertindak balas dengan dedaunan yang lezat dan paparan bunga yang cantik sepanjang musim.

2. Taman-taman rock yang teduh

Sesetengah bunga melakukan yang terbaik di tempat teduh, dan batu-batu dapat membekalkan penutup itu sambil tetap menyenangkan mata. (Foto: Timer Press)

Asrama kecil. Ini hanya mudah untuk berkembang sebagai tuan rumah besar, tetapi mereka kelihatan sangat hebat digabungkan dengan batu-batu di taman batu. Mereka menghargai saliran lebih sedikit daripada tuan rumah besar.

Ramonda. Ini adalah genus tumbuhan yang berkaitan dengan violet Afrika. Bunga-bunga kelihatan sangat mirip dengan violet Afrika, tetapi musim sejuk yang tahan lasak yang mekar pada musim bunga. Mereka tidak suka matahari langsung, jadi mereka adalah pilihan yang baik untuk taman batu teduh. Mereka juga tumbuh-tumbuhan yang menyeronokkan kerana ia adalah tumbuhan kebangkitan. Sekiranya mereka menjadi kering, mereka akan menjilat bola kecil dan kelihatan seperti mereka mati. Tetapi, sebaik sahaja mereka mendapat air, mereka membuka kembali kembali ke daun penuh mereka. Ciri-ciri ini menjadikan mereka satu perkara yang menyeronokkan untuk berkembang, terutamanya untuk kanak-kanak. Mereka tidak biasa dan tidak boleh mengambil matahari langsung. Di sebelah kanan, keadaan mereka mudah berkembang.

Cyclamen hederifolium. Mentol kecil ini dikenali sebagai cyclamen daun ivy. Ia kelihatan seperti cyclamen tukang bunga lembut tetapi sangat tahan lasak. Ia adalah dalam pertumbuhan aktif pada musim gugur, musim sejuk dan musim bunga dan tidak aktif pada musim panas. Sekiranya anda menggabungkannya dengan tumbuh-tumbuhan seperti asrama, ia akan menjadi tidak aktif apabila perennial lain tumbuh pada musim panas dan apabila tumbuhan itu menjadi tidak aktif, ia akan muncul dan berbunga. Jadi, ia adalah kontras yang bagus untuk kepentingan musim sejuk dan warna di taman batu teduh. Dedaunan datang dalam pelbagai saiz dan bentuk dan dengan mottling yang hebat. Bunga merah jambu atau putih yang cantik kelihatan pada musim gugur atau musim sejuk.

Saxifrages. Ini adalah salah satu daripada kumpulan klasik tumbuhan taman batu untuk teduh. Ia adalah kumpulan tumbuh-tumbuhan yang pelbagai dan indah yang memaparkan rosak pelik dedaunan kelabu keperakan. Kebanyakannya tidak baik di Deep South. Satu seksyen yang dilakukan, sekalipun, adalah kumpulan yang berlumut. Dedaunan yang menarik adalah malar hijau dan, seperti semua saxifrages, tumbuhan menghasilkan bunga yang menarik.

Alpine columbine. Boleh melakukan matahari atau teduh. Kolumbia biasa adalah sangat besar, tetapi ada beberapa yang kecil yang bagus, seperti Aquilegia scopulorum, yang kelihatan seperti columbine biasa menyusut turun hingga mungkin empat atau lima inci tinggi. Perennials yang indah dan comel ini berasal dari Pegunungan Rocky.

3. Kebun batu kontena

Taman batu tidak perlu menjadi masalah rumit. Satu bekas, bunga dan, tentu saja, beberapa batu, dan anda ditetapkan. Susunan ini menggunakan Physoplexis comosa, rempah berbulu tajam, sebagai tumpuannya. (Foto: Timber Press)

Jika anda tinggal di sebuah apartmen atau kondominium di mana ruang berkebun anda hanya berupa balkoni, anda masih boleh memiliki taman batu dengan membuat satu dalam bekas. Ini dipanggil palung kebun batu dan merupakan cara yang popular untuk melakukan kebun batu, kata Tychonievich.

"Kerana tumbuhan sangat kecil dan padat, meletakkannya dalam wadah adalah cara yang sangat indah untuk memaparkannya, " katanya. "Anda boleh memuatkan banyak tumbuh-tumbuhan yang menarik dan berbeza ke dalam kawasan yang sangat kecil. Ini memberikan mereka keseronokan dan menarik."

Perkebunan batu kontainer bukan hanya untuk orang-orang yang kekurangan kawasan tumbuh luar. "Banyak tukang kebun batu meletakkan beberapa tumbuhan yang paling istimewa dan kegemaran mereka dalam bekas supaya mereka dapat menikmati dan memamerkannya, " kata Tychonievich.

4. Taman batu yang boleh dimakan

Salah satu perkara yang dikatakan oleh Tychonievich adalah orang muda selalu bertanya kepadanya jika mereka boleh membesar di taman-taman batu. Jawapannya adalah ya ya.

"Anda tidak boleh menanam banyak sayuran di taman batu, tetapi banyak ramuan tumbuh di sana, " katanya. "Thyme, bijak dan rosemary adalah tumbuhan yang sesuai untuk keadaan jenis taman batu. Mereka akan lebih keras, hidup lebih lama dan mempunyai rasa yang lebih kuat di taman batu kerana dalam keadaan yang kering, mereka akan menghasilkan lebih banyak minyak yang memberi mereka rasa. "

Rempah herba yang bercampur dengan tumbuhan lain adalah cara yang menyenangkan untuk membuat taman batu kedua-dua hiasan dan dimakan pada masa yang sama, katanya. Herba lain yang juga berfungsi dengan baik di taman batu termasuk oregano dan lavender. Tychonievich mengesyorkan pelbagai "lavender" Lady kerana ia cenderung untuk tinggal lebih kecil daripada kebanyakan lavender, yang boleh menjadi terlalu besar untuk taman batu, dan jenis rosemary menjalar.

5. Pemandangan sepanjang tahun

Akhirnya, Tychonievich mengatakan tidak boleh disesatkan bahawa memikirkan taman batu akan kelihatan sejuk dan menjemukan pada musim sejuk.

Kecantikan adalah di mana anda dapati dan, sementara dia mendapati batu-batu itu sendiri menjadi cantik pada musim sejuk, dia berkata ada cara untuk memberi taman batu sebuah pemandangan musim sejuk yang menarik. "Terdapat banyak konifer dan evergreen kecil yang sangat bagus untuk kepentingan musim sejuk, dan kemudian banyak musim bunga awal atau mentol mekar musim sejuk lewat seperti irises berkembang berkembang dalam keadaan taman batu."

Semua gambar yang diambil dari "Rock Gardening: Reimagining a Classic Style" © Copyright 2016 oleh Joseph Tychonievich. Hak cipta terpelihara. Diterbitkan oleh Timber Press, Portland, Oregon. Digunakan dengan kebenaran penerbit.

Artikel Berkaitan