Cara membuat taman bulan cahaya

Adakah anda tahu bagaimana membuat taman anda menyala pada waktu malam? Jawapannya ialah untuk mencipta taman cahaya bulan.

Tetapi apakah kebun cahaya bulan, dan jenis tanaman yang bersinar pada waktu malam?

"Pengayaan Moonlight berkaitan dengan tumbuhan yang memaparkan tekstur, warna dan kadang-kadang siluet mereka dari senja ke jam cahaya bulan, " kata Irene Barber, yang menyelaras Program Pendidikan Hortikultur Dewasa untuk Taman Botani Maine di Boothbay, Maine.

Bunga-bunga di taman cahaya bulan juga boleh dibuka pada siang hari, dia nota. Ini adalah mitos biasa bahawa bunga yang mekar pada waktu malam tidak pernah mekar pada siang hari.

Mitos lain ialah bunga di taman cahaya bulan hanya putih. "Warna yang dipamerkan dengan baik pada waktu malam adalah warna yang sejuk, " kata Barber. "Sebagai tambahan kepada putih, mereka termasuk blues cahaya, lavender, chartreuse dan kuning mentega."

Warna-warna sejuk sering dilihat paling baik pada waktu senja dan pada waktu malam kerana dalam cahaya petang yang lembut dan di bawah cahaya bulan, mereka tidak perlu bersaing dengan bunga-bunga yang warna-warna sukan yang hangat. Warna-warna tropika yang berair seperti merah, ungu, merah jambu, oren, dan kuning terang kelihatan sangat kuat dalam cahaya matahari musim panas yang cemerlang sehingga mereka mengatasi warna-warna yang lebih sejuk, dan sebenarnya kita dapat melihat warna-warna sejuk pada siang hari, kata Barber.

Memilih tumbuhan

Pakis pakis Jepun (Athyrium niponicum pictum) hidup pada waktu petang, menjadikannya pilihan yang baik untuk taman cahaya bulan anda. (Foto: Ryan Somma / Flickr)

Taman cahaya bulan bermula pada waktu senja kerana itu adalah masa hari apabila tekstur dan bentuk dedaunan dengan warna putih dan perak akan berbeza dengan dan menunjukkan dengan baik terhadap tanaman teman, kata tukang cukur. Senja juga apabila jenis tumbuhan ini mula membayangi bayang-bayang yang halus yang menambah minat ke taman, kata Barber. Brunnera macrophylla 'Jack Frost' adalah contoh tanaman yang melakukan itu, katanya. Untuk menyerlahkan daun berbentuk hati yang luas dengan corak putih dan perak, dia mencadangkan menanamnya dengan Euphorbia 'Diamond Frost, ' sebuah tumbuhan yang merebak dan merebak dengan bunga putih berbentuk lada, atau mana-mana teratai palet, yang mempunyai tarikan tambahan yang harum pada waktu petang.

Tumbuh-tumbuhan lain dengan dedaunan yang berbeza-beza yang dikatakan oleh Barber akan mula bersinar bermula pada waktu senja termasuk cakrawala yang dicat Jepun (Athyrium niponicum pictum - 'Ghost' mempunyai jumlah yang paling putih pada dedaunannya), mengubah tangga Jacob, deadnettle (Lamium maculatum), rumput dan sedges seperti Carex 'silver' dan Carex morrowii 'Ais Dance, ' Seal Solomon's variegated (Polygonatum variegata) dan groundcovers seperti Dichondra argentea 'Silver Falls' dan Stachys byzantinia 'Silver Carpet'.

Apabila bulan naik dan senja memudar ke malam, tumbuh-tumbuhan yang lebih besar dan lebih menonjol di taman mula memakai persembahan. Lobelia siphilitica, bentuk lobelia biru, adalah salah satu tanaman tersebut. Pada akhir musim panas, ia menghasilkan batang tiga kaki tegak yang dikelilingi dengan bunga biru muda dengan tekak putih yang berkilauan di cahaya bulan kerana kedua-dua warna dan teksturnya, kata Barber. Alba yang sukar ditemui, atau bentuk putih Lobelia siphilitica juga berfungsi dengan baik di taman cahaya bulan

Merancang taman

Lily air Nymphaea 'Red Flare' memberikan pecahan warna ke taman cahaya bulan anda. (Foto: pzAxe / Shutterstock)

Apabila orang berfikir tentang tumbuh-tumbuhan untuk taman cahaya bulan, mereka harus memikirkan lebih daripada sekadar tumbuh-tumbuhan dan bunga dedaunan yang rendah, Barber menekankan. Mereka juga perlu memikirkan menambah pokok dengan kulit berwarna putih atau berwarna terang. Birch sungai (Betula nigra) adalah contoh pokok dengan kulit ringan yang akan muncul dengan baik pada waktu malam. Kulit pengelupasannya akan menambah elemen tambahan yang menarik.

Sekiranya anda ingin menambah minat cahaya bulan ke taman anda, jangan cuba untuk menubuhkan satu bahagian taman sebagai bahagian "cahaya bulan". Sebaliknya, sebarkan tanaman "cahaya bulan" anda di seluruh kawasan yang ditanam, menasihati Barber. Ini bukan sahaja perlu kerana tumbuhan untuk taman cahaya bulan mempunyai keperluan cahaya siang hari yang berlainan, tetapi kaedah penanaman ini meningkatkan keberkesanan paparan malam anda dengan menyebarkan minat cahaya bulan di seluruh taman.

Selain kepentingan estetika, terdapat juga sebab berfungsi untuk membuat taman cahaya bulan. Beberapa bunga ini - seperti Campions, bunga dalam genus Datura, empat jam dan kemuliaan pagi - menarik penyuap malam.

Dan, jika anda bernasib baik untuk mempunyai kolam, anda juga boleh menambah teratai air pada paparan malam, kata Amanda Bennett, pengurus Taman Papar di Atlanta Botanical Garden. 'Flare Merah' dan 'Charles Tricker' adalah dua contoh teratai air yang sangat mekar pada malam hari, terutama bagi orang-orang yang bekerja pada waktu siang dan akan terlepas melihat bunga teratai air mereka yang mekar.

Bunga-bunga di 'Red Flare' mula dibuka pada waktu petang dan masih terbuka sehingga lewat pada pukul 11 ​​pagi pada hari berikutnya. Tumbuh-tumbuhan ini sangat produktif dan boleh menghasilkan hingga tujuh mekar pada satu masa. Pad lily besar, jadi anda memerlukan kolam sederhana atau besar untuk menampung tanaman.

'Charles Tricker' adalah kegemaran lama di kalangan peminat air lily. Dibangunkan pada tahun 1893, ia juga menghasilkan bunga merah magenta yang besar dalam kelimpahan hebat. Pad merah juga membantu untuk menambah kecantikan kepada lily ini.

5 tahun untuk taman cahaya bulan di mana sahaja

Bunga bunga bulan tumbuh sebagai pokok anggur dengan bunga putih yang menarik. (Foto: Jebulon / Wikimedia Commons)

1. Moonflower (Ipomoea alba) - Bunga bulan adalah asal tropika dan di kebanyakan tempat tumbuh sebagai pokok tahunan (perhatikan bahawa ia disenaraikan sebagai perennial di Amerika Syarikat Barat Daya).

Snapdragons musim panas putih, seperti namanya, terus berkembang sepanjang musim panas. (Foto: Skyprayer2005 / Shutterstock)

2. Snapdragons musim panas putih seperti Angelonia 'Serena White' - Variasi Angelonia ini membentuk tumbuhan berbuahan yang tumbuh kira-kira satu kaki tinggi, ditutupi dengan bunga putih dan tetap mekar sepanjang musim panas.

Putih New Guinea impatiens menghasilkan suis besar bunga putih pada musim panas. (Foto: Zed66 / Flickr)

3. New Guinea impatiens seperti Infinity White - Pelbagai impatiens ini boleh dengan mudah ditanam di tempat tidur atau bekas kebun dan menghasilkan bunga putih yang besar dan brilian sepanjang musim panas.

Dichondra argentea, atau Silver falls, menawarkan peluang berpotensi tetapi berpanjangan untuk taman bulan cahaya anda. (Foto: Derek Ramsey / Wikimedia Commons)

4. Dichondra argentea 'Silver Falls' - Seperti yang namanya namanya, mempunyai dedaunan perak dan boleh ditanam sebagai penutup tanah atau di dalam periuk atau gantung keranjang yang mana daun perak suku tahunnya akan melimpah di sisi.

Rumput Euphorbia 'Diamond Frost' akan menambah sentuhan elegan ke taman anda. (Foto: Serres Fortier / Flickr)

5. Euphorbia 'Diamond Frost' - Loji menyebar dan menebal ini mempunyai bunga putih seperti renda dan bunga terus sepanjang musim panas.

Dan jika anda memerlukan lebih banyak idea, lihat 28 pokok asli untuk dipertimbangkan untuk taman cahaya bulan anda.

Artikel Berkaitan