Dalam mempertahankan makan roti berjamur

Saya tidak memberitahu orang lain bagaimana untuk hidup, tetapi ini brouhaha tentang makan roti berjamur telah saya bergulir mata saya.

Setelah membesar di sebuah rumah dengan hanya seorang ibu tunggal (nenek saya), roti yang dibuat oleh tangannya sering ditemui berjalur - roti yang segar dan tanpa pengawet akan dilakukan di rumah dengan hanya dua orang. Pada usia muda, saya terbiasa untuk memotong acuan dan melemparkannya ke dalam kompos. Tetapi menghilangkan sebiji roti kerana terdapat sedikit acuan pada satu keping? Itu hanya membazir.

Saya tidak membuat roti sendiri pada hari ini, tetapi saya membayar wang yang baik untuk barangan organik tempatan yang dibuat oleh jiran. Dan saya terus makan roti dengan sedikit acuan di atasnya. Dengan hanya dua orang di dalam rumah kami, dan roti roti menjadi standard, ukuran terlalu besar untuk kami, acuan berlaku.

Cadangan bahawa saya sepatutnya menyingkirkan seluruh roti, apabila saya melakukan ini sepanjang hidup saya, adalah menggelikan bagi saya. Saya tidak bercakap tentang roti roti, atau satu di mana setiap bahagian mempunyai sejenis acuan di atasnya. Saya bercakap acuan pada satu bahagian dan selebihnya kelihatan bebas acuan. Saya akan makan roti itu. Tidak, saya jarang merasakan acuan, dan jika saya melakukannya, saya tidak akan memakannya.

Ada berhati-hati tentang kerosakan makanan, dan ada membuang-buang makanan.

Kami dibina untuk mengetahui perbezaannya

Hidung anda berbentuk seperti itu dan diletakkan di mana ia adalah untuk alasan. (Foto: David Goehring / Flickr)

Apa yang berlaku dengan menggunakan hidung dan selera kita untuk menentukan sama ada makanan tidak baik atau tidak? Kecacatan yang tidak terhad, kebanyakan kita mempunyai hidung, mata dan selera yang boleh dipercayai untuk menentukan sama ada makanan akan membuat kita sakit, diancam oleh puluhan ribu tahun evolusi manusia. Saya percaya kepercayaan diri saya lebih dari sekadar sedikit kemungkinan bahawa saya mungkin menelan sedikit acuan. Ia juga mengapa saya mengabaikan "menjual oleh" atau "terbaik oleh" tarikh pada makanan yang dibungkus, yang kebanyakannya terbukti menjadi raket pula. Terdapat banyak kali saya telah membuka makanan yang harus OK mengikut pakej tetapi ia berbau, kelihatan, atau rasanya salah kepada saya - jadi saya tidak memakannya.

Adakah saya mengambil risiko dengan makan roti saya? Pasti, tetapi walaupun pakar-pakar mengakui, ia adalah kecil. Dalam setiap artikel tentang subjek makan roti berjamur, yang telah dinyatakan dengan jelas: Risiko adalah rendah, dan jenis acuan yang biasa didapati pada roti pada umumnya adalah bahaya rendah.

Sebagai maklumat saintifik: "Seperti semua cetakan, cetakan roti menghasilkan semula dengan membuat spora Spora adalah kecil, seringkali mikroskopik, zarah yang membentuk cetakan terbentuk akhirnya tumbuh. Spora acuan hadir di mana-mana sahaja anda mendapati kelembapan dan bahan organik. udara atau tanah di dalam air atau makanan, yang bermaksud bahawa mereka hampir selalu hadir di alam liar dan dalam rumah. Untungnya, kebanyakan spora acuan tidak berbahaya. "

Artikel yang sama berguna ini menerangkan dengan terperinci jenis acuan yang terdapat pada roti: Terdapat acuan roti hitam (yang bermula sebagai biru atau hijau dan mengembangkan pusat hitam), dan ia tidak berbahaya untuk dimakan, walaupun cukup dapat menyebabkan perut dan cladosporium, yang berwarna hijau gelap atau hitam dan sangat bau, mereka merosakkan rasa roti sepenuhnya. Kemudian ada Penicillium, yang berwarna putih atau kelabu, dan inilah yang saya jumpai 95 persen waktu pada roti saya. "Sesetengah acuan Penicillium digunakan oleh orang untuk sengaja merasakan makanan, seperti keju biru. Spesies lain dari penisillium Penicillium menghasilkan molekul yang dipanggil penisilin, yang digunakan sebagai antibiotik oleh orang, " menurut Sains.

Peraturannya adalah untuk kebaikan yang lebih baik, tetapi ...

Jadi kenapa cadangan yang buruk tentang roti berjerut? Ia seolah-olah berkaitan dengan alahan, yang masuk akal. Jelas sekali jika anda mempunyai alahan penisilin, anda tidak mahu makan roti dengan barang-barang di atasnya, walaupun dalam jumlah yang kecil. Oleh itu, Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA) mencadangkan untuk melepaskan roti yang sedikit berjerudung "... kerana kulat mikroskopik boleh menyebabkan reaksi alahan dan masalah pernafasan di sesetengah orang." Oleh itu, cadangan ini bertujuan untuk populasi umum, termasuk orang yang mempunyai alahan. Itu difahami. Saya dapat kenapa nasihat ini harus diambil, katakan, sebuah restoran atau kafeteria. Tetapi di rumah, kita boleh membuat keputusan berdasarkan kesihatan kita sendiri.

Saya tidak, sejauh yang saya tahu, alergi kepada apa-apa, dan saya tidak mempunyai masalah kesihatan yang bermakna jumlah penicillium yang sangat kecil akan menjadi masalah bagi saya.

Marianne Gravely, spesialis maklumat teknikal kanan untuk USDA memberitahu NPR pada tahun 2017 bahawa dia tidak "mengesyorkan memotong acuan roti, kerana ia adalah makanan yang lembut, " tetapi artikel itu terus berkata, "Anda mungkin mempunyai sedikit kelonggaran apabila ia datang kepada roti yang dihiris dalam beg: Jika selepas pemeriksaan yang teliti ke atas dan luar roti pada roti panjang, anda boleh memberitahu satu hujung tidak terjejas, simpannya. "

Hanya dua tahun sebelum itu, pada tahun 2015, Gravely memberitahu The New York Times bahawa jika anda ingin menyimpan beberapa roti "memotong bahagian besar di sekitar acuan dengan margin yang sihat di sekelilingnya untuk memastikan anda mendapat semua itu." Itulah yang saya lakukan.

Bukti itu ada dalam puding, di fikiran saya. Seperti ramai orang yang mengulas Facebook mengenai cerita asal mengenai topik ini, saya telah makan roti berjamur sedikit sepanjang hidup saya dan tidak mempunyai kesan buruk dari penggunaan saya. Saya juga makan kesesakan dengan acuan pada mereka, merangkul acuan - dan sekeping jem sekitar kawasan acuan juga. Malah, saya tidak pernah mendapat sakit dari makanan saya sendiri, kecuali sekali. Itu adalah dari balang sos pasta lama yang tidak mempunyai acuan di atasnya. Sementara itu, saya mendapat keracunan makanan daripada makan di restoran sekurang-kurangnya setengah dozen kali dalam empat dekad.

Oleh itu, saya akan menyimpang dari sisi makan roti yang baik yang saya buat tetangga, walaupun ia mempunyai sedikit acuan pada satu keping, berdasarkan pengalaman saya sendiri, badan dan kesihatan saya sendiri, dan penyelidikan.

Saya tidak mengatakan bahawa anda harus mengambil perkataan saya untuknya. Lagipun, saya tidak mandi banyak dan saya jarang menggunakan pelindung matahari, sama ada. Saya hanya mendakwa sebagai pakar dalam satu orang - saya sendiri.

Artikel Berkaitan