Dunia spektakuler spider orb-weaver spiny

Labah-labah Orb-weaver dikenali untuk jaring mereka, joran berbentuk roda berputar yang sangat sering digantung dari semak-semak taman atau di antara cabang-cabang pokok. Walau bagaimanapun, dengan lebih daripada 2, 800 spesies dalam lebih daripada 160 genera di seluruh dunia, orb-weavers adalah keluarga ketiga terbesar labah-labah. Dan itu bererti ada pasti penampilan hebat.

Dua genus khususnya, Gastercantha dan Micrathena, memaparkan pelbagai warna, bentuk dan corak yang boleh digunakan oleh penenun orb. Berikut adalah contoh beberapa spesies unik yang terdapat di seluruh dunia.

Nama genus Gasteracantha berasal daripada perkataan Greek "gaster, " yang bermaksud "perut, " dan "acantha, " yang bermaksud "duri." Ia tidak mengambil banyak imaginasi untuk menghasilkan gabungan itu untuk labah-labah yang kecil dan kecil ini! Walaupun mereka kelihatan seperti mereka boleh melakukan kerosakan, gigitan spin-weavers spin tidak berbahaya kepada manusia.

Orb-weaver bertanduk lama, Macracantha arcuata, juga dikenali sebagai labah-labah melengkung yang melengkung. Ia mudah untuk melihat bagaimana ia mendapat baik moniker. Dua duri panjang menyerupai antena yang meluas dari sisinya. Walaupun rangkaian rumahnya adalah Asia Tenggara dan India, ia juga boleh didapati di bahagian tenggara Amerika Syarikat di mana ia adalah spesies yang diperkenalkan (secara tidak sengaja).

Juga cukup spektakular ialah spider-spider genus Micrathena, seperti ini breviceps Micrathena, atau labah-labah bertubuh bertubuh yang terdapat di Costa Rica. Mekanisme pertahanan spesies ini diterangkan oleh naturalis Philip Davidson:

"Dengan mata kasar mereka menonjol kerana badan berbentuk anak panah berwarna kuning terang yang kontras dengan latar belakang hitam. Kombinasi ini sangat kelihatan. Seperti yang anda harapkan, labah-labah itu mungkin tidak menarik perhatian kepada dirinya sendiri yang mengundang pemangsa menjadi mangsa Warna warnanya juga dikenali sebagai warna aposomatik. Mana-mana burung naif cukup untuk mengabaikan warna-warna itu dan cuba memakan apa yang kelihatannya seolah-olah menjadi sekadar lazat, akan menjadi kesedihan seperti duri pada labah-labah badan rumah dalam rang undang-undang burung Walaupun usaha terbaiknya mengeluarkannya, burung itu pada mulanya tidak boleh, kerana ia masih tersekat, labah-labah itu mengeluarkan dari tubuhnya yang rasanya mencemarkan rasa sakit. Burung itu akhirnya membuang makanan mencicipi yang paling buruk yang telah dicuba olehnya. selama-lamanya mengaitkan hitam dan kuning dengan pengalaman yang menyedihkan dan tidak akan pernah memakan apa-apa yang memainkan warna-warna itu lagi. "

Walaupun Gastercantha dan Micrathena ditemui di kawasan tropika di seluruh dunia, hanya ada satu spesies Gasteracantha, yang berasal dari Amerika Syarikat - orbweaver spinbearer (Gasteracantha cancriformis). Spesies ini juga dipanggil - brace yourself - labah-labah kepiting, labah-labah orbweaver labah-labah, labah-labah orbweaver labah-labah, labah-labah orbweaver labah-labah seperti labah-labah, permata labah-labah, orbweaver berbintik-labik, labah-labah kotak labah-labah, labah-labah muka smiley,

Walaupun mereka kelihatan hebat, mereka kurang. Pada akhir spektrum yang terbesar, sesetengah spesis boleh mengukur sehingga 1.2 inci dari lonjakan hingga lonjakan. Kebanyakannya lebih kecil.

Jika anda pernah berjalan-jalan di kawasan tropika di dunia atau hutan hujan di Asia, Afrika dan Australia, pastikan anda memerhatikan permata kecil yang rumit ini dari dunia labah-labah. Anda akan gembira dengan berjalan kaki dengan salah satu daripada keajaiban lapan berkaki ini.

Artikel Berkaitan